1 / 4

Matei Pavel, T-ME Studios: Daca nimeresti un angajat care e bun si e si pasionat, dai petrecere

Matei Pavel este cofondator al T-ME Studios, compania fondata in 2013 care dezvolta aplicatii de personalizare. T-ME Studios are 35 de angajati si numai clienti din strainatate, mai exact din China si Israel. Inainte de a fonda T-ME Studios, Matei Pavel a mai lansat Koncurs.ro (un agregator de concursuri), Cautareduceri.ro (un agregator de oferte ale site-urilor de reduceri, care in 2012 a fost cumparat de Adulmec.ro) si Tragilasorti.ro (o solutie prin care companiile pot face trageri la sorti transparente).

Inceputul in antreprenoriat

Marea problema este saracia, in prima parte de antreprenoriat este foarte greu la inceput sa nu ai bani. Si ai o presiune mare, in timp ce ceilalti prieteni merg la munca, oamenii cu care vorbesc ei le mai iau din presiune. In schimb tu esti singur, panicat non-stop, faceam atacuri de panica noaptea. Treci de panica abia cand incepi sa ai succes. Cand merg lucrurile, te intrebi de ce te-ai panicat atat.

Eu cand am inceput nu am avut niciun ban, zero barat. Dar daca obiectivul tau este inovezi, mai bine te angajezi la o companire mare, in zona de R&D. Ca sa nu va stresati legat de cum sa faceti bani pentru a crea produse. In schimb, antreprenoriatul ar trebui sa aiba la baza nevoia de a face bani.
Businessul actual as vrea sa il vand, dar nu e un obiectiv. Insa mereu am o strategie de exit.

Recrutarea de angajati

Noi angajam acum pe zona de IT, unde este aproape imposibil sa gasim oameni pentru ca nu au pasiune pentru jobul lor. Oameni pentru care jobul sa nu fie de la 9 la 5, care sa mai citeasca, sa se informeze dupa. Daca nimeresti unul care este si pasionat si are si competente, dai o peterecere. Ca sa ii retinem, noi vorbim foarte mult cu ei, le prezentam lucrurile foarte sincer. Vrem sa vada ca ceea ce fac ei contribuie la succesul firmei, ca daca le place ce fac, compania o sa aiba succes. Sunt 35 de oameni, 90% dintre ei vin de placere, dar, tu, ca fondator, trebuie sa fii prezent in fiecare zi acolo. Adica sa le arati ca esti acolo, nu ca ei muncesc si tu esti pe plaja.

Cand recrutam, facem noi totul. Preferam sa facem asa decat sa platim 7.000-8.000 de euro unei companii de head-hunting pentru un programator de 2.000 de euro. Si dupa o luna sa iti dai seama ca nu se potriveste cu ce vrei tu. Mai ales ca aceste companii trimit niste e-mailuri care nu sunt deloc personalizate. Preferam sa chemam oamenii la noi la birou, sa mergem la o bere, la squash, si, apoi daca ne potrivim, sa ii facem o oferta. Nu merita sa platesti 7.000 de euro pentru un om care face research pe LinkedIn.

De unde vine cresterea

Pentru noi, zona de crestere este Asia, de acolo vin clientii nostri. Mai ales din China. Cu cei din China este foarte greu, iar bariera numarul unu este limba. Apoi este cultura lor, pentru ei este foarte normal sa faca schimbari in produsul pentru care lucrezi si sa nu te anunte. La fel, schimba foarte des oamenii. Vorbesti cu cineva, iar peste o saptamani lucrezi cu altcineva. Insa nu au limita financiara, investesc foarte multi bani.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri