Investitia unui business angel garanteaza succesul unei afaceri?

Investitia unui business angel garanteaza succesul unei afaceri?Marius Ghenea (foto): Pe baza experientei dvs, in ce masura investitia unui business angel intr-un start-up garanteaza sau macar genereaza premisele clare pentru succesul unei afaceri?

Radu Mircescu, Director General si partener VikingProfil: Daca persoana respectiva este un business-angel in adevaratul sens al expresiei-o persoana cu viziune,abilitati,bun psiholog,cu resurse clare de organizare si financiare si mai ales un businessman de succes-sansele de a esua in intreprinderea comuna sunt practic nule.Evident nu exista afaceri sigure 100%,dar avind in vedere ca hook-ul unui business-angel este-dincolo de abilitatile sus-mentionate-notorietatea dobindita prin succese,minimizarea riscului de esec precum si maximizarea sanselor de succes sunt parte integranta din strategia de business pe care acesta o aplica IN ORICE DEAL.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution:
Nu exista nici un fel de garantii in evolutia unei afaceri. Tehnic – un BA este dispus sa inteleaga mai usor o idee de afaceri usor iesita din tipare clasice si sa o sprijine, fapt pe care o banca nu-l va face. Chiar cand se risca banii proprii intr-o afacere cred ca exista mai multa grija decat cei ai unui BA. Cred ca exista premisele pentru a asigura succesul unor afaceri plecate de la idei out-of-box.

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro: Putem vorbi despre ceea ce genereaza o investitie intr-un business pentru ca despre garantii nu cred ca poate fi vorba. In mod categoric sunt anumite etape pentru o afacere in care nu poate avea acces la un nivel superior de dezvoltare fara o investitie in vederea consolidarii anumitor unitati de business, iar aici intra in calcul investitia tip “business angel” care, cel putin la prima vedere, pare cea mai rezonabila intr-o piata cum este cea romaneasca. La momentul oportun, o investitie bine plasata poate multiplica de cateva ori business-ul respectiv. Sa nu uitam ca un antreprenor poate rata anumite oportunitati de piata din lipsa unor fonduri suficiente. Un alt exemplu, cum este cel al magazinului PCfun, ar fi ca la anumite perioade de timp investitiile lui Marius Ghenea ne-au ajutat sa trecem peste perioade mai dificile cauzate de scaderea pietei sau ne-au ajutat sa vedem cu ceva mai mult curaj anumite proiecte pe care intentionam sa le derulam .

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications:
Din punctul meu de vedere investitia unui business angel nu garanteaza succesul acestei afaceri,putem vorbi in schimb de experienta pe care dansul o are in antreprenoriat,experienta care ne-a ajutat cu siguranta in semnarea contractui cu francizorul britanic si dupa aceea in dezvoltarea proiectului.

Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution:
In cazul meu, situatia este cumva deosebita, deoarece am avut posibilitatea ca timp de 8 ani sa fac parte din echipele Flamingo - Flanco alaturi de MG si chiar pot sa spun ca intre noi exista o relatie de prietenie, bazata pe o colaborare indelungata si pe experientele traite impreuna. In momentul in care eu i-am impartasit o idee de afaceri pe care am avut-o la un moment dat, el s-a oferit sa ma ajute sa o pun pe picioare.

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept: Denumirea de “inger” in sine e suficienta pentru a genera siguranta si protectie. La acestea se adauga si experienta manageriala si economica, credibilitatea constand in piata si nu in ultimul rand puterea financiara.

Avantaje si dezavantaje ale unui business angel

Avantaje si dezavantaje ale unui business angelMarius Ghenea: Care credeti ca sunt principalele 3 dezavantaje ale unui business angel? Dar principalul avantaj?

Radu Mircescu, director general si partener VikingProfil:
Fara drept de apel,atita vreme cit business-angel-ul accepta parteneriatul,misiunea lui implicita-vezi cazul GHENEA-VIKINGPROFIL-devine efectiv innobiliarea business-ului respectiv.Acest lucru este un avantaj urias de PR,Marketing, Credibilitate,Potential de re-finantare si Exit.Un succes al unui antreprenor care lucreaza cu un business-angel mai inseamna si sporirea cotei de credibilitate si chiar notorietate a respectivului-succestul atrage success sau in general creeaza potential initial mult mai mare pentru un nou succes.

Dezavantajele cred ca tin strict de inadptabilitatile din relatia strict personala dintre cei doi sau din diferentele de mentalitate.

Traian Cristea (foto), General Manager si partener FIT Distribution:
Lipsa de expertiza tehnica pe un domeniu de business (daca o are, nu mai e BA ci mai degraba co-investitor), posibilitatea de a face un exit fara explicatii si avertizare, raportarea la alte entitati de business in care e implicat ca BA.
Principalul avantaj consider ca este posibilitatea de a rezona cu idei in care nu se poate aplica doar judecata contabila.

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro: Cred ca un prim dezavantaj ar fi ca in momentul implicarii intr-un business trebuie sa mearga 100% pe incredere. Sunt informatii legate de piata sau legate de business-ul respectiv pe care un “business angel” (BA) s-ar putea sa nu le primeasca in intregime, cu buna stiinta sau cu nestiinta antreprenorului.

Pe de alta parte, cred ca este vorba si despre o anumita limitare. Un BA nu poate investi in ceva ce nu intelege, oricat de tentant ar suna pentru el implicarea in afacerea respectiva. Este important sa fi avut de-a face cu domeniul respectv macar tangential sau lucrurile trebuie sa arate foarte simple pentru el.

Principalul avantaj este ca poate obtine pana la de cateva ori valoarea investita si de multe ori poate furniza un feedback mult mai obiectiv pentru cei aflati in interiorul afacerii datorita datasarii de fluxul operational zilnic. E ceea ce se spune in business ca este o vedere “bird eye”.

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications: Avantajul major este ca lucrezi alaturi de un om care a construit business-uri de succes,ca ai cu siguranta un sprijin major in afacerea pe care o dezvolti.Dezavantaje? Cred ca singurul dezavantaj este ca il gasesti destul de greu in birou .


Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution: Dezavantaje nu am vazut, mai ales prin prisma increderii dintre mine si BA. Avantajul principal : prin neimplicarea operationala in afacere, ofera posibilitatea unui antreprenor de a-s da masura valorii, in timp ce un BA poate castiga timp pentru a dezvolta si alte afaceri, care constituie posibile sinergii cu afacerea noastra (colaboram foarte bine cu toate celelalte companii in care MG a investit sume de bani ca BA).

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept: Riscul asumat de BA ca banii investiti sa nu fie recuperati, pierderea credibilitatii, in cazul in care in care protejatul nu se ridica la nivelul asteptarilor, conducand la esuarea afacerii. De asemenea un factor decisiv poate fi “pierderea” timpului necesar implementarii proiectului, in caz ca acesta nu se materializeaza.

Despre planul de afaceri si negocierea cu un business angel

Despre planul de afaceri si negocierea cu un business angelMarius Ghenea: Cat timp ati lucrat la dezvoltarea planului de afaceri in perspectiva parteneriatului cu un business-angel? Cat timp ati negociat parteneriatul cu Marius Ghenea? Cum s-a desfasurat acest proces de negociere?

Radu Mircescu (foto), director general si partener VikingProfil:
Tot timpul.Orice business trebuie tratat ca si piata-ca si un organism viu: respira, traieste, are crize-obiective sau subiective-, creste, coboara si traverseaza perioade de copilarie,adolescenta,maturitate si declin. A fi aproape de business, a-l intretine si supravechea prin tactici, strategii si resurse adaptate oricarei situatii si oricarui moment este esential. Toate aceste activitati presupun cifre si aritmetica, care sunt, e drept crude si impersonale dar vor fi intotdeauna adevarate si obiective. Cu Marius Ghenea personal nu am negociat o participare, ci increderea in deal, precum si strategiile de atingere ale obiectivelor. A existat de la inceput (vezi raspunsul de mai sus) si o compatibilitate personala,pe care spre meritul lui, Marius a potentat-o si dezvoltat-o pe parcurs cu mult tact si diplomatie.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution:
Nu a fost cazul, intrucat am intrat in business-ul FIT Distribution doar in anul 2005, respectiv in a doua etapa de dezvoltare a companiei.

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro:
Am lucram in trecut impreuna si recunosc ca acest lucru m-a ajutat. Il cunosteam pe Marius Ghenea si stiam ca fara un plan bine pus la punct “there’s no room for bulshit”. Mai bine iti pui tu intrebari dinainte si cauti raspunsuri decat sa mizezi pe faptul ca nu te va intreba el despre asta. Am lucrat la un plan de relansare PCfun timp de o saptamana, iar Marius a luat decizia in doua zile (in weekend).

Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution: A fost vorba doar despre o punere de acord asupra termenilor in care s-a demarat afacerea. Restul a fost datorat increderii reciproce, castigate in decursul anilor.

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications: Prima runda de negocieri a fost purtata in cadrul acestei emisiuni,in momentul in care D-ul Ghenea si-a manifestat interesul pentru acest proiect.Tin sa precizez ca proiectul a fost prezentat in fata a 4 business-angel,dar sincera sa fiu dansul a inteles cel mai bine potentialul acestei nise prin urmare potentialul business-ului propus de noi.

Planul initial a fost renegociat si adus intr-o forma finala in cadrul intalnirilor ce au urmat dupa semnarea parteneriatului.Nu pot vorbi de o negociere de durata a acestui parteneriat ,conditiile fiind foarte clare de la bun inceput .Aceste conditii au dus in prealabil la un start-up eficient ,cu sanse mari de reusita si au demonstrat capacitatea noastra de a conduce business-ul.

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept: Aproape un an de zile, in conditiile in care, initial, pornisem pe un alt domeniu, care ulterior,in urma analizelor s-a dovedit a fi nerentabil. Negocierile au inceput in momentul in care ne-am hotarat asupra ideii finale si i-am prezentat-o domnului Ghenea.

Au urmat apoi o serie de calcule puse pe hartie si analize de piata in ceea ce priveste domeniul in care ne hotarasem sa investim – atat planul nostru de idei, cat si puterea financiara a domnului Ghenea. Tot procesul de negociere s-a desfasurat pe baza profitabilitatii afacerii si putem sa spunem ca, din momentul in care ambele parti au decis ca afacerea merita investitia financiara si umana s-au depus toate eforturile ca acest lucru sa aiba o linie ascendenta.

Criterii de analiza a proiectului

Criterii de analiza a proiectuluiMarius Ghenea: Care credeti ca a fost, in cazul dvs, cel mai important criteriu in analiza proiectului de catre business angel?

Radu Mircescu, director general si partener VikingProfil:
Proiectul VikingProfil, cred eu a fost foarte bine articulat de la bun-inceput si ajunsese natural la momentul in care o infuzie de capital si know-how gen business-angel era pasul urmator si firesc.Meritul nostru este ca amindoi am inteles acest lucru si am actionat imediat.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution: Nu a fost cazul, intrucat am intrat in business-ul FIT Distribution doar in anul 2005, respectiv in a doua etapa de dezvoltare a companiei.

Madalin Durca (foto), Marketing Manager si partener PCfun.ro:
Cred ca i-a placut prezentarea dar mai mult decat atat i-a placut faptul ca-i impartaseam entuziasmul. Acesta este un factor foarte important atunci cand pleci la drum, entuziasm dar si o doza de realism.

Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution: Nu stiu, probabil increderea pe care o are in mine, care este foarte importanta pentru o investitie de business-angel, unde contractele pot fi oricat de solide, insa ele nu inseamna nimic fara increderea intre investitor si antreprenor.

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications: Sistemul oglinda AddMirror adus in premiera in Romania de noi ataca o nisa destul de putin exploatata pana in acest moment dar cu sanse mari de dezvoltare:publicitatea indoor.Acesta a fost cu siguranta punctul forte a proiectului in momentul in care l-am prezentat in cadrul emisiunii.

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept: In primul rand experienta de ani de zile pe partea de retail, implicarea totala in proiect si nu in ultimul rand, entuziasmul si determinarea de a porni aceasta afacere si de a o face cunoscuta si profitabila.

Relatia cu un business angel

Relatia cu un business angelMarius Ghenea: Cum functioneaza parteneriatul de zi cu zi cu un business angel?

Radu Mircescu, director general si partener VikingProfil:
Nu-l stresezi, nu te streseaza. Daca totusi in stresezi, convinge-l ca prioritatea ta este daca nu de proportiiI universale, atunci cel putin mondiale.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution:
Eficient. Important este sa se comunice idei si acestea sa primeasca prompt o validare/invalidare (sau o cerere de lamuriri suplimentare)

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro:
Stim cu totii ce avem de facut, care sunt indicatorii de eficienta si ce trebuie sa urmarim. De obicei sunt obiective clare care sunt urmarite iar mesajele si colaborarea se deruleaza pe aceste obiective. Exista actiuni specifice pe care le discutam in linii mari, apoi il informam pe Marius despre liniile de executie. Marius nu se implica niciodata in partea de executie si asta este foarte bine intr-un fel. Sunt anumite “do & don’t’s” de care trebuie sa tinem cont atunci cand incepem un proiect.

Adrian Cimpoeru (foto), General Manager si partener Orbital Solution:
excelent, deoarece eu il solicit numai in momentele in care simt ca exista anumite probleme care ma depasesc sau la care am nevoie de un sfat, iar el se implica doar in masura in care ne ajuta sa urmarim strategia formulata la inceputul proiectului.

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications: comunicam extrem de bine prin intermediul e-mailului si indiferent unde se afla daca avem nevoie de dansul isi gaseste cu siguranta timp pentru a ne raspunde.

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept:
In principiu, procesul de comunicare se desfasoara pe e-mail, din cauza programului foarte aglomerat al domnului Ghenea, iar agenda se stabileste ca in orice alta companie : fiecare are sarcinile lui pe care, in momentul in care le indeplineste le face cunoscute si celorlalti.

Un business-angel, solutia potrivita?

Un business-angel, solutia potrivita?Marius Ghenea: Cum ati ajuns la concluzia ca un partener de tip business-angel este solutia potrivita pentru proiectul dvstra? Cum ati ajuns in mod specific la business-angel, cum ati intrat in contact cu el?

Radu Mircescu, director general si partener VikingProfil:
Exista tipuri si modele de afaceri-chiar tipare,nu reinventam roata.Parteneriatul de tip antreprenor-business-angel are caracteristicile-chiar arhetipurile-sale:anumite nevoi,tip si nivel de finantare,planificare si know-how si nu in ultimul rind:un scop definit al afacerii,in cazul VikingProfil: un exit cu un anumit nivel de multiplicare a investitiei si intr-un anumit timing.

Pe Marius Ghenea l-am "gasit" prin recomandarea unei cunostinte comune:executive-ul unui important fond de investitii care a considerat ca afacerea propusa de mine se potriveste perfect pe profilul acestuia.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution:
Nu a fost cazul, intrucat am intrat in business-ul FIT Distribution doar in anul 2005, respectiv in a doua etapa de dezvoltare a companiei.

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro: nu este cazul, deoarece eu nu am intrat in proiectul PCfun.ro decat dupa start-up

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications: Casia Communications, mai exact proiectul ADDMIRROR a beneficiat in vara anului 2007 de o investitie de tip business-angel din partea d-lui Ghenea, in urma participarii la emisiunea televizata Arena Leilor. Investitia initiala a fost de ca. 100 mii euro si la acest nivel, o investitie de tip business-angel era cea mai potrivita iar noi (eu si colega mea Carmen ca si partenerele fondatoare ale firmei Casia) am considerat ca Arena Leilor este o excelenta oportunitate de a ne prezenta proiectul si de a convinge unul sau mai multi “lei” din Arena sa investeasca in proiectul nostru.

Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution: Sigur, este probabil singura solutie posibil la acest nivel: banca nu iti imprumuta bani pentru un proiect start-up iar fondurile de investitii nici nu vor sa auda de proiecte mici. Si atunci, singura solutie este sa gasesti un business-angel, care te sustine nu doar financiar, ci si cu toata experienta lui de business, care este mult mai ampla decat a unui tanar antreprenor la inceput de drum!

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept: Un “business angel” se bucura in primul rand de notorietate in ceea ce priveste disponibilitatea lui pentru acest gen de afaceri, iar pe langa acest lucru, dispune si de experienta crearii si dezvoltarii unui start-up. Am fost recomandat domnului Ghenea de catre o cunostinta comuna.

Strategia afacerii

Strategia afaceriiMarius Ghenea: Descrieti in cateva cuvinte strategia afacerii pe care o conduceti si in ce masura aceasta strategie este aliniata cu obiectivele si abordarea partenerului business-angel.

Radu Mircescu, Director General si partener VikingProfil:
Avand in vedere ca raspunsurile pt. acest punct le puteti regasi mai sus, as adauga ceva cu insemnatate strict personala si o afirm cu tarie tinind cont ca viata mea profesionala a intrat pe un alt traiect: am castigat un prieten, mentor, partener si om in viata mea.

Traian Cristea, General Manager si partener FIT Distribution:
Strategia initiala a fost una clasica de distributie IT&C, insa pe parcurs am fost flexibili pe de o parte la diversele oportunitati din piata relevanta (astfel s-a nascut ideea PCfun.ro si proiectele online derivate din FIT Distribution care au urmat) sip e de alta parte la constrangerile si presiunile pietei.

Madalin Durca, Marketing Manager si partener PCfun.ro: Strategia este stabilita impreuna de catre si impreuna cu BA, deci directia principala de business este clara pentru toata lumea. Pentru acest an si pentru anul urmator avem in vedere dezvoltarea cat mai rapida a magazinelor PCfun si Electrofun si cresterea cotei de piata in segmentul lor prin investitii in marketing dar si in logistica pentru a asigura suportul necesar acestei dezvoltari.

Simona Opris, Manager si partener Casia Communications:
Addmirror este un proiect dezvoltat in parteneriat cu firma britanica ADDIRECT, Casia Communications fiind master-francizor in Romania. Ne dorim sa dezvoltam reteaua ADDMIRROR atat in plan local (Bucuresti) unde momentan sunt ca. 50 de astfel de sisteme implementate cat si in tara,unde avem deja semnate parteneriate cu CLUJ,IASI si SIBIU, astfel incat sa marim reteaua pana la cel putin 200 unitati in 2009.

Adrian Cimpoeru, General Manager si partener Orbital Solution: Incercam sa oferim clientilor nostri solutii complete in domeniul in care activam, iar ceea ce ne deosebeste de ceilalti jucatori de pe piata este faptul ca abordam fiecare client in parte ca si cum ar fi unicul, acesta bucurandu-se de toata atentia si experienta noastra pentru a-si duce cu succes la bun sfarsit orice lucrare inceputa.

Cristi Iorga, Administrator si partener Italian Coffee Concept:
Vom aduce pe piata din Romania o franciza de cafenea, foarte cunoscuta in afara tarii si intentionam sa o implementam si sa o facem cunoscuta si profitabila la nivel national. Ceea ce vom aduce nou, va fi atmosfera acestei cafenele, care va fi una de business-leisure, sistemul de servire si oferta mai mult decat variata de produse care sa satisfaca toate dorintele atat oamenilor de afaceri, care ne vor frecventa cat si persoanelor care vor veni aici pentru a se relaxa.