Afaceri si profit in stagnare in T1 din 2009 pe piata de e-commerce

Afaceri si profit in stagnare in T1 din 2009 pe piata de e-commerceIn primele trei luni ale anului, Cel.ro a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 10 milioane lei (2,33 mil. euro), in crestere cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor furnizate de companie.

“Daca am calcula in euro la cursul actual comparativ cu cel din 2008, rezultatele s-ar traduce printr-o stagnare a afacerilor. Cu atat mai mult cu cat ianuarie 2009 a fost o luna destul de slaba comparative cu aceeasi perioada a anului trecut”, spune Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, companie care administreaza magazinul online Cel.ro.

Numarul de tranzactii inregistrate in primul trimestru al anului a fost pana in 10.000, in crestere, totusi, fata de 2008.

Pentru PC Garage, in schimb, chiar daca numarul de tranzactii s-a situat undeva la peste 14.000 in T1 din 2009, valoarea afacerilor a fost de aproape 9 milioane lei (2,1 mil. euro), iar profitul obtinut – foarte mic, conform directorului de dezvoltare al magazinului online, Marius Visan.

Rezultatele afisate de PCfun in primul trimestru al lui 2009 au fost la nivelul estimarilor initiale ale companiei, deoarece, dupa cum declara Marius Ghenea, presedinte al grupului FiT Distribution (companie care opereaza magazinele online Pcfun.ro, Electrofun.ro, ShopIT.ro si 24PC.ro), s-a inregistrat o crestere semnificativa de la an la an - peste 50%.

“In plus, noi redusesem oricum estimarile bugetare la inceputul anului 2009, intuind anumite efecte ale crizei care au inceput sa se manifeste in tot business-ul de profil”, afirma Ghenea.

Referitor la numarul de tranzactii cu care FiT Distribution a incheiat primul trimestru din an, presedintele companiei spune ca nu poate indica numarul acestora si nici cifre absolute trimestriale de afaceri, “motivul principal fiind legat de faptul ca am constatat declaratii contradictorii ale majoritatii jucatorilor din piata relevanta, fapt confirmat de analiza retrospectiva a acelor declaratii in momentul in care cifrele respective au aparut in declaratii oficiale la Ministerul Finantelor. Asa ca nu dorim sa intram in comparatii bazate pe declaratiile “pe propria raspundere” ale celorlalte magazine.”

Conform ultimelor rezultate anuale disponibile la Ministerul Finantelor pentru companiile cu activitate e-commerce, respectiv cele pe 2007 (cifrele in euro fiind o conversie aritmetica la cursul mediu de schimb), FIT este al doilea jucator din piata de profil si are cea mai buna capitalizare proprie.


Magazin online www.emag.ro www.pcfun.ro www.pcgarage.ro www.marketonline.ro www.cel.ro
Companie Dante International FiT Distribution PC Garage Grifon Grup Corsar Grup
Cifra afaceri 2007 (lei) 182,354,616 39,901,568 17,146,609 17,883,403 23,308,841
Cifra afaceri 2007 (euro) 54,761,146 11,982,453 5,149,132 5,370,391 6,999,652

Sursa: www.mfinante.ro

Trimestrul doi se anunta a fi greu pentru jucatorii din piata

Trimestrul doi se anunta a fi greu pentru jucatorii din piataCa si anul trecut, cel mai bine vandute produse in e-commerce-ul IT&C in primul trimestru din 2009 au fost notebook-urile, potrivit reprezentantilor de pe piata romaneasca de comert electronic consultati de Wall-Street.ro. De asemenea, s-au vandut foarte bine monitoarele LCD, mai ales cele full HD.

Preturile produselor au avut, in aceasta perioada, un trend stationar, “dar acesta a fost rezultatul a doua efecte compuse: pe de-o parte, pretul produselor din zona de tehnologie contiunua sa se erodeze, asa cum este firesc; pe de alta parte, modificarea paritatilor RON cu EUR si mai ales cu USD in a doua parte a anului 2008 a afectat preturile in lei in sens crescator, mai ales pe noile stocuri intrate in tara in ultimele luni”, a declarat Marius Ghenea.

Comparativ cu anul trecut, produsele comercializate de Cel.ro ar trebui sa coste mai mult in prezent, dat fiind cursul leu/euro. Insa, din cauza crizei, s-a incercat pastrarea preturilor la un nivel cat mai apropiat de cel al anului 2008.

Explicatia pentru aceasta situatie rezida din faptul ca furnizorii prefera sa iasa in pierdere decat sa ramana cu banii blocati, dupa cum spune Tiberiu Pop.

“Bugetul alocat de clienti pentru achizitii a scazut fata de 2008, valoarea pe factura inregistrand o scadere destul de accentuata. Din cauza crizei si a nevoii urgente de lichiditati am avut, in februarie si martie, lichidari de stocuri exclusive, la preturi sub piata”, adauga reprezentantul Cel.ro.

La PC Garage, numarul de consumatori a crescut cu aproape 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut in T1 din 2009, iar pana la finele anului se asteapta ca numarul de clienti sa creasca cu 15%, conform lui Visan.

Numarul de consumatori pe platforma magazinului online PCfun.ro a crescut cu circa 50% in primele luni ale anului. In urmatoarea perioada, reprezentantii companiei nu se asteapta sa creasca la fel de mult: “Iata de ce vom incerca sa compensam prin diversificarea produselor oferite si prin noi achizitii de magazine online”, arata Ghenea.

Fata de aceeasi perioada din 2008, numarul consumatorilor Cel.ro a crescut cu aproximativ 44% in primul trimestru al anului in curs, pentru ca, in aprilie, rata cu care numarul acestora a sporit sa ajunga la doar 10%.

In ceea ce priveste platile cu cardul, Marius Visan crede ca acestea sunt in continuare in usoara crestere. Anul 2009 va aduce magazinului online PC Garage aproape 7,2% din cifra de afaceri totala.

Ghenea sustine ca nu se vor face achizitii majore pe credit online in prima jumatate a anului 2009, deoarece - pe de o parte, clientii din online sunt in general clienti mai afluenti care nu apeleaza la credit pentru produse de consum si pe de alta parte pentru ca, in aceasta perioada de criza, oferirea si solicitarea de credite de acest tip va fi afectata puternic. Procentul platilor efectuate cu cardul in T1 pentru PCfun a fost de aproximativ 10%.

Pentru urmatoarele luni, PC Garage estimeaza o usoara crestere a cifrelor inregistrate in trimestrul intai al anului, iar Cel.ro si PCfun.ro se asteapta ca T2 din 2009 sa fie o perioada foarte grea, dominata de alte efecte importante ale crizei consumului. FiT Distribution se va concentra pe mentinerea unei cresteri organice, cat si pe diversificarea profilului site-urilor din portofoliu si se va orienta catre noi achizitii.