1 / 4

Trecut, prezent si viitor

In ultimii trei ani, piata de electroretail a crescut considerabil, sustinuta de creditul de consum, de la un miliard euro in 2006 la peste 1,5 miliarde anul trecut. Segmentele de piata cu cea mai accentuata rata de crestere in tot acest rastimp au fost IT-ul si comunicatiile.

“Televizoarele vechi au fost inlocuite, la fel si echipamentele audio, ceea ce a generat o sporire a vanzarilor. In plus, interesul aratat de consumatori fata de ecologie a influentat cresterea vanzarilor de produse albe”, opineaza Ostahie.

Efectele crizei economice au inceput sa fie vizibile pentru Altex incepand cu ultimele trei luni ale lui 2008. Ca urmare a situatiei, compania a luat diverse masuri – una din cele mai importante fiind reducerea stocurilor cu circa 50%. Astfel, Altex a avut o marja operationala mai mica.

Odata cu inceputul lui 2009, situatia a inceput sa se inrautateasca. In prima jumatate a acestui an, de exemplu, vanzarile Altex au scazut cu 50 de procente, la 83 milioane euro. S-a sesizat o cadere brusca, abrupta a vanzarilor, atat la nivelul companiei, cat si in ceea ce priveste piata locala de electroretail, care a coborat si ea cu 50%.

Totusi, conform lui Dan Ostahie, criza a adus si un lucru bun – a intarziat intrarea jucatorilor internationali pe piata, astfel ca marile companii romanesti de electronice, electrocasnice si IT&C au avut mai putin de “suferit”.

Reducerea suprafetei de vanzare a magazinelor Altex, de la 105.000 mp la 96.500 mp, ar putea avea un impact negativ asupra vanzarilor companiei, care ar putea pierde din cota de piata.

Urmatorul trimestru va stabiliza piata de profil, iar din T4 2009 vom fi martorii unui reviriment al sectorului in cauza, urmand ca de anul viitor sa vedem o schimbare in bine.

“Abia din 2010 vom asista la o crestere, modesta, ce-i drept, de 10-15%. Sentimentul pozitiv din piata va incuraja cresterea vanzarilor, vor aparea noi oportunitati, poate chiar la nivelul bancherilor. Iar din 2011 nivelul de apreciere pe acest sector va fi mai accelerat si piata va ajunge la 1 – 1,1 miliarde euro, sub nivelul la care se situa inainte de criza”, considera presedintele Altex.

Totodata, el crede ca motorul dezvoltarii Romaniei sta in banci. Numai unitatile bancare, in opinia sa, pot asigura un viitor tarii, pot ajuta investitorii straini sa investeasca aici.

Insa Ostahie crede ca investitorii nu sunt bineveniti in contextul economic actual.

“Asta nu este o perioada optima pentru tranzactii, pentru achizitii. Dupa ce va trece criza si vom vedea unde ne situam, atunci vom lua in considerare si posibilitatea de a vinde Altex. Oricum, obiectivul nostru din prezent nu este supravietuirea, ci intarirea pozitiei de lider”, a spus el.

Pentru urmatorii 3-5 ani, Altex pregateste un plan de “restructurare financiara”, care se anunta a fi un proces amplu si complex, dupa cum spune Ostahie, fara a da detalii despre ceea ce inseamna asta.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri