Parteneriatele, o treime din cifra de afaceri

Parteneriatele, o treime din cifra de afaceri"Vrem sa incheiem parteneriate cu companii care au experienta pe anumite domenii. In 2006, voiam sa ne dezvoltam pe segmentul de Embedded Systems (n.r: un sistem programat sa efectueze una sau mai multe sarcini specifice) si uneori ajungeam in finala pentru unele proiecte, dar eram refuzati pentru ca nu aveam un partener, nu aveam experienta suficienta", a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Monica Jiman (foto), director operational si vicepresedinte pentru dezvoltarea afacerilor in cadrul Pentalog High Tech.

In 2007, compania a semnat un parteneriat cu firma franceza Ausy, din care a reiesit compania joint venture Pentalog Technology care va aduce aproximativ 2,3 milioane euro din cifra de afaceri de 11,5 milioane de euro estimata pentru grup in 2009.

Un alt parteneriat semnat anul trecut este Pentalog Deutschland, care va insemna aproximativ 1,5 milioane de euro in afacerile grupului din acest an.

In 2008, grupul care avea filiale in Franta, Romania, Moldova si Ucraina a inregistrat afaceri de 9,2 milioane de euro, sucursala de pe piata locala producand aproximativ 61% din cifra de afaceri, cea din Franta 20%, iar Moldova 19%.


Deschiderea de noi filiale

Deschiderea de noi filialePe langa dezvoltarea prin parteneriate, grupul doreste sa se dezvolte si prin deschiderea de noi filiale. Anul acesta, in februarie, a fost deschisa o filiala in Vietnam, la Hanoi, compania de aici aducand aproximativ 3% din cifra de afaceri a grupului pe 2009, anul viitor urmand sa se deschida noi filiale si in Statele Unite, dupa cum declara Monica Jiman. Chiar daca in fiecare an cresterea cifrei de afaceri a grupului a fost doua cifre, au fost si business-uri care nu au functionat.

"Anul trecut am deschis sucursala din Ucraina, dar contextul economic si politic nu ne-au ajutat sa pastram si sa dezvoltam acesta filiala, in prezent acesta fiind pe cale de a fi inchisa. Pe de alta parte, in Vietnam poti lucra usor penttu tarile din zona, exista Japonia, Australia si avem de a face cu o piata locala care incepe sa se dezvolte", explica Jiman.

In ceea ce priveste cele patru filiale din Romania (Bucuresti, Brasov, Sibiu, Iasi), managerul declara ca acestea vor produce aproximativ 64% din cifra de afaceri a grupului. Centrul principal al Pentalog in Romania este la Brasov, filiala deschisa aici in 1999 avand 90 de angajati din cei aproximativ 225 de pe piata locala. Orasele carora le va fi acordata o atentie deosebita in urmatoarea perioada sunt Bucuresti si Iasi.

"Bucurestiul lucreaza foarte mult pentru piata locala, in timp ce in Iasi sunt foarte multe resurse umane de calitate. Insa Iasiul este putin rupt din punct de vedere al retelei de transport", povesteste Jiman despre filiala din Iasi deschisa in 2007, care are 50 de angajati.


Investitii de 400.000 euro in stagiul angajatilor

Investitii de 400.000 euro in stagiul angajatilorLa nivel de grup, Pentalog are 385 de angajati, pana la finalul anului managerul estimand ca vor ajunge la 450 de persoane.

Una dintre metodele prin care compania isi angajeaza personalul este stagiul, aproximativ 85% din cele intre 80-100 de persoane care sunt anual in probe in companie fiind angajate. Pregatirea stagiarilor si a angajatilor costa in jur de 400.000-450.000 euro anual in Romania, in timp ce in Moldova 100.000 - 150.000 euro.

Desi multe companii renunta la beneficiile acordate angajatilor, Jiman spune ca nu a fost nevoita sa reduca pachetele salariale pe care le ofera. Printre acestea se numara bonuri de masa, asigurare medicala, cursuri de limbi straine, bonusuri de reusita, dar si de fidelitate.

"Bonusul de fidelitate l-am introdus in 2007 si am observat o schimbare in ceea ce priveste fluctuatia de personal. Inainte aceasta era de 3-5% in provincie, in timp ce in Bucuresti de 10%, iar acum este aproape de 0%", spune Jiman.

Pe de alta parte si interesul pentru un loc de munca a devenit mult mai mare. Astfel, daca anul trecut pentru o pozitie de project manager pe un domeniu specific existau 20-30 de aplicatii pe luna, acum acelasi numar de CV-uri se primeste intr-o zi.

Cel mai important client aduce 2 mil. euro

Cel mai important client aduce 2 mil. euroDesi criza economica nu a afectat afacerile companiei, Jiman admite ca se poate observa contractarea pietei.

"Inainte incheiam contracte cu trei, patru clienti in fiecare luna, iar acum sunt unul sau doi. Anul acesta, sunt mai exigenti si foarte atenti la costuri, inainte le ceream sume pentru echipamente de 10.000 euro si nu era nicio problema, acum este altfel. Cei mai afectati sunt clientii din domeniul auto si vor fi si cei din telecom. Noi nu prea am avut companii care sa-si restranga bugetele, exista doar trei firme mici cu care nu mai lucram."

Pentalog Romania are in jur de 50 de clienti, dintre care cel mai important contract la ora actuala este cu ST Ericsson, de aproximativ 2 milioane euro, pentru care lucreaza 45 de persoane.

Printre cele mai solicitate servicii ale Pentalog Romania sunt cele de consultanta, coordonare de proiecte, arhitectura de aplicatii sau serviciile oferite de inginerii telecom pe segmentul wireless.