De la 900.000 unitati estimate pentru 2009, la 250.000

De la 900.000 unitati estimate pentru 2009, la 250.000Romania este singura tara din Uniunea Europeana care a inregistrat un declin de 50% pe segmentul de notebook-uri, potrivit reprezentantului Toshiba in Romania, Lucian Condruz.

“Fata de restul tarilor din regiune, la noi s-a vazut cea mai mare scadere. Daca nu ar fi existat aceasta criza economica, Romania ar fi avut un potential mai mare decat Ungaria sau Bulgaria si s-ar fi situat, din punct de vedere al valorii pietei, imediat dupa Polonia. Totusi, in primul semestru al anului, s-a observat un declin de 50% la nivelul vanzarilor de notebook-uri pe piata locala”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Lucian Condruz, sales manager-ul Toshiba in Romania.

Comparativ, vanzarile de notebook-uri au scazut cu doar 10-15 procente, iar in vestul continentului s-au inregistrat cresteri.

Insa nu doar piata notebook-urilor este afectata de criza economica actuala. Segmentul desktop-urilor, care a inceput sa piarda teren inca de anul trecut, a scazut si mai mult in primele sase luni din 2009.

“Problema dramatica este ca vanzarile de notebook-uri scad in prezent pe o piata si ea in scadere”, spune Condruz.

Astfel, daca jucatorii din acest sector estimau, anul trecut, ca se vor vinde pana la 800 – 900.000 unitati in 2009, acest lucru nu se va intampla. Piata se va ridica la 200 – 250.000 unitati. Factorii care influenteaza acest lucru sunt aceia ca cererea este mica, consumatorii se gandesc de doua ori inainte sa achizitioneze un laptop nou, iar stocurile sunt prea mari. De asemenea, si cursul leu-euro a influentat domeniul.

Pe de alta parte, Toshiba vrea sa vanda aproximativ 20.000 unitati de notebook-uri in acest an. In primul semestru, compania a livrat circa 10.000 unitati si urmeaza ca, in restul anului, sa fie livrate peste 10.000.

Asta inseamna ca reprezentantul Toshiba in Romania este optimist. El crede ca sarbatorile de iarna vor impulsiona piata si ca S2 va fi mai bun decat prima parte a anului.

Cota de piata nu constituie obiectivul principal

Cota de piata nu constituie obiectivul principalTotodata, Toshiba incearca sa-si pastreze in 2009 cota de piata detinuta anul precedent – 13-14%.

“Dar asta nu este neaparat o tinta. Obiectivul nostru este acela de a avea un business sanatos, bazat pe estimari realiste, nu pe obtinerea unei cote de X procente, care sa ne asigure o pozitie de lider. Motivul – nimeni nu stie, in momentul de fata, la ce sa se astepte. Se pot intampla multe, iar noi nu vrem sa ne hazardam in a anunta anumite cifre”, explica sales manager-ul Toshiba.

Producatorul de notebook-uri vinde prin trei canale pe plan local – vanzarile in zona de consumer au scazut cu 30% de la inceputul anului, sectorul B2B (business to business) a coborat cu 50%, iar segmentul public a fost inexistent.

In ceea ce priveste business-ul Toshiba in Romania, sectorul consumer, de retail, aduce 60% din totalul afacerilor.

In 2009, compania a incercat sa isi diversifice reteaua de distributie si a inceput sa lucreze si cu RHS.

“Timp de 15 ani am lucrat cu Scop Computers, insa anul asta, din cauza crizei, am incercat sa ne diversificam canalele de distributie. RHS are un target diferit, specificul lor e sa vanda accesorii. Ei acceseaza magazinele de provincie de mici dimensiuni”, sustine Condruz.

Toshiba vrea sa deschida pana la finalul anului viitor o reprezentanta in Romania. Mai multe detalii despre planurile corporatiei in acest sens nu pot fi inca dezvaluite, deoarece totul tine de diviziile care vor beneficia de un birou aici. Insa divizia de notebook-uri va avea 3-4 angajati.

Din toamna, Toshiba isi va modifica gama de produse si va lansa o noua categorie de notebook-uri, din gama slim, care vor costa intre 500 si 700 euro.

Legat de piata de notebook-uri, Condruz este de parere ca o redresare se va simti din 2010. “Insa este mai important sa ne intrebam cand va ajunge piata la nivelul din 2008 sau cand o sa atinga valoarea care era estimata pentru 2009”, a adaugat el.

Lucian Condruz este singurul angajat al Toshiba in Romania si se ocupa de divizia de notebook-uri.