Peste 9.000 de unitati livrate in S1

Peste 9.000 de unitati livrate in S1Criza economica a inceput sa-si faca simtita prezenta in cadrul Dell inca din ultimul trimestru din 2008, iar producatorul de calculatoare a fost pionierul acesteia.

“Business-ul nostru, axat pe anumite segmente de piata afectate de criza economica inca din prima faza, a resimtit destul de devreme efectele impuse de acest fenomen. De exemplu, intreprinderile mici si mijlocii si, in general, segmentul corporate, a fost atat de afectat incat a pus presiune si asupra companiei noastre”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Mihai Guran, country manager-ul Dell pentru Romania si Bulgaria.

Astfel, in primul trimestru din 2009, compania a livrat, prin partenerii prezenti pe piata locala, 4.386 de notebook-uri, desktop-uri si servere, conform datelor IDC.

In aprilie-iunie, numarul unitatilor livrate a crescut cu 22%, pana la 5.346.

In aceasta perioada, clientii si-au amanat achizitiile si, chiar daca au dispus de anumite bugete dedicate investitiilor in IT, au preferat sa si le amane, spune Guran.

“In IT, de foarte putine ori ai nevoie de un calculator maine. Poti gasi solutii intotdeauna, il poti imbunatati si, astfel, poti amana momentul unei noi investitii, chiar daca, in final, te vezi nevoit sa faci si acest pas”, completeaza el.

Dar, chiar si asa, Mihai Guran este optimist si subliniaza: “Ce a fost mai rau putem spune ca a trecut. Am fost printre primii afectati de criza economica si, in momentul de fata, cred ca vedem imbunatatiri considerabile”.

Ceea ce il face sa afirme acest lucru este faptul ca Dell a adoptat, laolalta cu intreaga corporatie si cu statele in care este prezenta compania, un plan strategic, care a implicat reorganizarea business-ului pe verticala.

Astfel, au fost stablite mai multe axe – una orientata catre segmentul consumer, cu focus pe retail, alta pe partea de intreprinderi mici si mijlocii, dar si pe zona corporate si pe sectorul public.

Public si privat

Public si privatChiar daca piata a scazut cu 65% in T1 si 64 de procente in al doilea trimestru al anului, din perspectiva lui Guran lucrurile sunt stabile in prezent.

“E adevarat, mediul economic, dar si anul electoral in care ne aflam, presiunile guvernarii au determinat amanarea achizitiilor si intarzierea proiectelor si licitatiilor din sectorul public”, arata el.

Insa, conform acestuia, deja au inceput sa apara si licitatiile publice, ba chiar numarul acestora este din ce in ce mai mare.

“Noi nu ne-am bazat niciodata pe segmentul public, ne-am centrat atentia pe zona enterprise, pe IMM-uri. Insa, in conditiile in care aceste sectoare au scazut, ca pondere, in 2009, comparativ cu anii anteriori, am inceput sa ne uitam cu atentie si pe partea de proiecte de stat. Nu cred, totusi, ca as fi spus acest lucru acum trei, patru luni”, explica country manager-ul Dell.

In plus, segmentul dedicat consumatorilor da start-ul revigorarii, iar urmatoarele luni ale anului sunt promitatoare.

Piata de notebook-uri a inceput si ea sa se ridice, ba chiar a saltat vanzarile in al doilea trimestru. Insa corporatia Dell este mai putin interesata de numarul de notebook-uri vandute in detrimental desktop-urilor (a caror proportie era egala in 2008).

“Suntem atenti sa oferim clientilor nostri solutiile de care au nevoie”, sustine Guran.

In continuare, Dell isi dezvolta reteaua de parteneri. De la inceputul anului, s-a incercat acoperirea anumitor zone din tara. Mai mult, compania are in plan consolidarea sau dezvoltarea retelelor de distributie.

La nivel mondial, producatorul de calculatoare a adoptat o strategie care pare sad ea roade, si anume aceea de a ramane profitabila. Chiar daca in T2 profitul Dell a coborat cu 23%, ca urmare a bugetelor tot mai mici alocate domeniului IT, compania si-a pastrat rezervele de bani.

De asemenea, potrivit lui Guran, nu o sa urmarim cresterea numarului de unitati livrate, neglijand soliditatea financiara a companiei.

Romania si tarile din regiune

Romania si tarile din regiuneDupa cum spune Mihai Guran, Romania a fost printre cele mai afectate tari din regiune. In calitatea de country manager al companiei la nivel local, dar si in Bulgaria, el poate compara cele doua state, astfel ca in tara vecina efectele crizei nu au fost atat de evidente ca la noi.

“Bulgaria a fost afectata ceva mai tarziu si mai usor decat Romania. Dar, de fapt, in toata regiunea au existat scaderi. Singura problema e aceea ca piata locala a cunoscut cresteri spectaculoase de la an la an, iar acum s-a vazut clar diferenta – scadere puternica”, considera el.

Totusi, intre Romania si celelalte tari din regiune nu exista diferente mari, acestea sunt mai mult de nuanta, iar piata este una deja matura, am putea spune, aflata la distanta nu foarte mare de Ungaria.

Daca ne uitam strict la cifrele facute publice de jucatorii de pe piata romaneasca de PC-uri, putem analiza situatia din acest moment cu cea de acum 3-4 ani.

Si, asadar, putem spune ca Romania a atins un nivel de maturitate.

“Au fost facuti niste pasi care nu mai pot fi dati inapoi, oricat ar scadea vanzarile. Chiar daca de la inceputul anului s-au sesizat coborari pe anumite segmente, mai ales la nivel de cifre, industria a facut niste pasi inainte. Iar asta se vede”, opineaza reprezentantul Dell.

Pana la finele anului, Dell continua strategia pe care a inceput sa o implementeze, de dedicare pe fiecare segment de clienti si de reducere a costurilor.

Numarul anagajatilor companiei in Romania este confidential, la fel si rezultatele financiare de companie aici. “Nu avem o entitate legala in Romania, apartinem de reprezentanta Dell din Marea Britanie, care are inregistrat aici un punct de lucru”, incheie Mihai Guran.