Focus pe profit si cota de piata

Focus pe profit si cota de piataFondatorul Gecad a anticipat apropierea crizei din vara anului trecut si datorita faptului ca o parte din companiile grupului si-au axat operatiunile pe pietele externe, iar pana in urma cu doi ani in special pe cea din Statele Unite.

La jumatatea lui 2008, Georgescu a inceput sa ia si primele masuri, astfel incat companiile grupului care au inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 7,2 milioane de euro si pierderi de 1,8 milioane de euro sa fie profitabile in curand, iar la iesirea din criza mai puternice decat competitorii.

“Acum, te uiti la marginea de profit pentru a iesi din criza si totodata trebuie sa te asiguri ca vei iesi mai puternic decat ai intrat. Si ai nevoie de marje de profit sanatoase si de o cota de piata, astfel incat la final sa fii mai sanatos decat la inceputul crizei. Criza aduce oportunitati pentru toate lumea, pentru cine stie sa le vada. Ea omoara concurenta, omoara companiile oportuniste care strica piata, iar aceasta ramane mai sanatoasa. Raman mai putini, deci ai sansa sa ai cota de piata mai mare cu conditia sa nu fii printre cei care au murit”, a declarat pentru Wall-Street, Radu Georgescu, presedintele si fondatorul grupului Gecad, cel care in 2003 a vandut RAV Antivirus catre Microsoft.

Printre masurile impuse pentru a atinge acest obiectiv s-a numarat orientarea operatiunilor Gecad Techonologies/ Axigen, producatorul solutiei de mesagerie electronica Axigen si cele ale Avangate, divizia internationala a Gecad ePayment, integrator de solutii de comert electronic catre Orientul Mijlociu, China, Rusia si Japonia.

“Am mers cu Axigen in aceste tari pentru ca acestea sunt zonele cu bani. Cand a venit criza, noi eram concentrati pe Statele Unite, dar ne-am mutat inaintea valului. Si zona cea mai profitabila este cea cu petrol, o regiune in care produsele traditionale americane nu prea au acces.
Practic, unde sunt bani si nu e concurenta. Probabil la inceputul sau jumatatea anului viitor ne vom reintoarce in SUA”, a explicat Georgescu.

Chiar daca Avangate mizeaza pe aceleasi zone ca Axigen in acest moment, managerul afirma ca strategia de revenire in Statele Unite in 2010, valabila pentru producatorul solutiei de mesagerie electronica, nu se impune si diviziei internationale a Gecad ePayment.

”Piata din Statele Unite este foarte atacata de competitie, in timp ce aceasta zona este libera. Companiile din SUA nu stiu cultural vorbind sa atace aceasta regiune, iar pana la anul, noi nu vom umple piata si ar fi o cheltuire inutila de resurse sa ne focalizam pe o piata aglomerata in care pretul pe achizitia de client este infinit mai mare decat in Rusia sau China”, a spus Georgescu, afirmand totodata ca Gecad ePayment si Avangate, divizia sa internationala, au fost favorizate de criza, intrucat clientii au inceput sa cumpere mai mult online.

Extindere regionala pentru Gecad ePayment in urmatoarele luni

Extindere regionala pentru Gecad ePayment in urmatoarele luniGecad Epayment, compania care a inregistrat afaceri de 1,05 milioane euro in 2008 si pierderi de aproximativ 900.000 de euro, a efectuat in primul semestru al acestui an 500.000 tranzactii cu o valoare totala de 40 milioane euro, fata de 240.000 tranzactii, cu o valoare de 22,3 milioane euro in aceeasi perioada a anului trecut.

“Inca nu am ajuns la break-even, dar este obiectivul nostru pentru acest an. Aceasta pentru ca pana acum am investit, in special in dezvoltarea afacerilor in SUA, regiunea Asia-Pacific si Comunitatea Statelor Independente”, declara recent pentru Wall-Street, Manuela Stoica, PR&Communication Specialist Gecad ePayment.

Desi isi doreste cresterea cotei de piata pentru companiile grupului, acest lucru nu este valabil si pentru Gecad ePayment, despre care Radu Georgescu afirma detine 90% din piata locala de solutii pentru comert electronic

“Nu-mi doresc mai mult de atat. Ceea ce imi doresc cu ePayment este sa ajut la cresterea pietei romanesti de online. Tot ePayment probabil ca se va extinde de la sfarsitul acestui an, inceputul lui 2010 in cateva tari din regiune, de exemplu Bulgaria, Polonia, Cehia si Grecia”, a mai spus Georgescu.

Managerul isi doreste ca in urmatorii trei - cinci ani, Avangate sa creasca segmentul international de software online de la 3 la 4% din piata globala de software de 250 de miliarde de dolari in prezent, adica in urmatorii ani, compania sa atinga o cota de 25% din aceasta industrie.

Pe de alta parte, scaderile pe segmentul de software au afectat puternic Gecad Net, divizia specializata pe securitate informatica a grupului, care a inregistrat anul trecut afaceri de 4,9 milioane de euro si singura care a raportat profit, acesta fiind in jurul a 215.000 de euro.

“Gecad net era pe profit si speram ca va fi si anul acesta. Dar a fost afectata puternic pe segmentul de distributie de software pentru ca s-a cumparat mai putin software in Romania. Au scazut atat vanzarile, cat si marja de profit. Segmentul de securitate IT este in schimb relativ OK,” a afirmat Georgescu.

Criza a anulat contracte de cel putin doua milioane de euro in toamna 2008

Criza a anulat contracte de cel putin doua milioane de euro in toamna 2008In afara de reorientarea pe alte piete, managerul Gecad a recurs si la reduceri de cheltuieli sau repozitionarea unor produse.

“In fiecare firma au fost masuri proprii. Am scazut toate cheltuielile care nu sunt intr-un mod clar legate de cresterea businessului. Ma refer la cheltuielile de vanzari, de marketing, la faptul ca am redus spatiul in care stam sau ca, de exemplu, de Craciun nu am mai facut cadouri, petreceri. Au fost refocalizari pe verticala, geografice, pe industrii, la nivel de clienti, in fiecare dintre firme si la fiecare dintre produse. Unele produse care erau pe segmentul premium le-am orientat catre cel de mijloc, la altele am urcat nivelul, la altele am renuntat si toate acestea au avut ca obiectiv profitabilitatea”, a adaugat managerul.

O alta metoda prin care Radu Georgescu vrea ca business-ul companiei sa creasca este imbunatatirea continua a tehnologiilor, el afirmand faptul ca Axigen are versiuni noi de produse pentru urmatorii trei ani, spre deosebire de o mare parte dintre competitorii companiei care au declarat ca nu vor mai lansa produse noi doi ani de acum inainte.

Pentru Gecad Techonologies/Axigen, compania care a terminat anul trecut cu afaceri de aproximativ 550.000 de euro si pierderi de circa un milion de euro, Radu Georgescu isi doreste ca in urmatorii trei, cinci ani aceasta sa creasca de la o cota de 1% la 5 % din piata internationala de profil.

In primul semestru al acestui an, Gecad Technologies a rulat afaceri de 250.000 de euro, cu aproximativ 10% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut, insa din cauza amanarii unor proiecte, evolutia este mai slaba decat estimarile conducerii companiei de la sfarsitul lui 2008.

Anul trecut, in perioada septembrie-decembrie, o parte dintre clientii internationali care inseamna in jur de 90% din afacerile Axigen au renuntat la proiecte care puteau aduce peste doua milioane de euro in prima jumatate din 2009.

“Criza a venit cand aveam un set de contracte, dintre care cele mai aprige erau semnate, cele mai subtiri erau cele la care fusesem anuntati telefonic castigatori, iar in aproximativ doua luni toate au disparut. Business-ul din acest an a fost facut cu clienti mai mici, cu clienti pe care i-am castigat foarte guerilla. Daca anul trecut aveam clienti din zona 200.000 de euro, acum avem clienti cu afaceri de peste 100.000 de euro. Partea fericita e ca in ultima luna avem cele mai multe licitatii la care am participat vreodata, ceea ce este un semn de revigorare”, a spus Georgescu.

In urma cu o luna, Oana Bornaz, directorul executiv al Gecad Technologies, declara pentru Wall Street ca estimarile de vanzari pentru 2009 sunt de un milion de euro, principalul obiectiv de afaceri in semestrul al doilea fiind atingerea acestui nivel.

"Ne dorim obtinerea profitului, dar nu se va intampla in 2009. Vrem sa aducem cheltuielile si veniturile la acelasi nivel cat mai curand. Acest lucru se va intampla fie la sfarsitul anului 2009, fie la inceputul anului 2010”.

Elemente de strategie precum "Sa ne cotam la bursa peste trei ani nu au legatura cu realitatea

In octombrie 2008, Radu Georgescu declara ca din 2011 ar putea incepe listarea la bursa a Axigen si Avangate, iar in urma cu cateva saptamani acesta a decis ca actiunile grupului sa fie preluate de holdingul Concentric Limited din Cipru, o miscare mult mai avantajoasa din punct de vedere fiscal, dar care ar putea ajuta si la o listare pe bursele externe, dupa cum afirma Gabriel Biris, avocat partener in cadrul firmei de avocatura si de consultanta fiscala Biris Goran.

“Obiectivele noastre sunt profitabilitatea cat mai rapida si achizitionarea de cota de piata pentru ca atunci cand iesim din criza sa fim cat mai bine pozitionati. De aici incolo, elemente de strategie precum <<Sa ne cotam la bursa peste trei ani>> nu ar avea nicio legatura cu realitatea”, a afirmat managerul Gecad.

In 2007, Global Finance si 3TS-Cisco Growth Fund au cumparat 11,76% din actiunile Gecad Technologies /Axigen pentru doua milioane de euro, ceea ce facea ca valoarea companiei sa fie atunci de aproximativ 17 milioane de euro.

Insa dupa cum spune Radu Georgescu, venirea crizei a eliminat instrumentele de masura, evaluarea companiilor pe care le conduce devenind aproape imposibila in acest moment.

“Valoarea unei companii este valoarea tranzactiei, orice altceva este cuvant gol. Nici inainte nu stiai care era evaluarea corecta, dar de cand cand a venit criza si aceste instrumente sunt cu semnul intrebarii. Totodata, nu mai exista discutia despre tranzactii similare pentru ca nu se mai fac tranzactii. S-a cumparat Postpath, o companie similara ca dimensiune cu Axigen, dar vanzari mai mici, cu 215 milioane de dolari. Este un indiciu ca Axigen valoreaza atat? Nu stiu, ar fi foarte incorect sa dau orice fel de de raspuns. Iar orice numar as avea eu in cap, oricine altcineva va avea un numar mai mic decat mine”, a mai spus fondatorul Gecad.