Miza pe IMM-uri

Miza pe IMM-uriIntegrarea in Uniunea Europeana, maturizarea pietei si criza economica care a dus la o crestere foarte mare a competitivitatii au dus la aparitia a tot mai multe servicii si produse IT pentru companiile mici si mijlocii. Asta pentru ca toti acesti factori i-au determinat pe din ce in mai multi antreprenori si manageri locali sa isi bazeze afacerile si pe tehnologie.

Totusi, miscarile companiilor de IT suprind prin prisma masurii in care IMM-urile au fost afectate de criza: 90% dintre IMM-uri au avut vanzari mai mici in acest an, cele mai multe, 53%, diminuandu-si afacerile cu 21-50%, potrivit unui sondaj realizat pe un esantion national de 600 de firme mici si mijlocii.

La inceputul lunii septembrie, Gecad Technologies, producatorul solutiei Axigen si Hostway Romania, furnizor de servicii de hosting anuntau lansarea Hosted Axigen, o gama de servicii de mesagerie electronica care se adreseaza mai ales companiilor mici si mijlocii, chiar daca printre potentialii clienti pot fi si marile corporatii.

“Credem ca putem atinge 1.000 de conturi e-mail pe segmentul intreprinderilor mici si mijlocii. Companiile mari nu sunt principalul nostru target, acestea preferand de multe ori solutii gazduite in-house, pe infrastructura hardware proprie”, a afirmat Flaviu Radulescu, director general Hostway Romania despre proiectul care a costat 30.000 de euro si la care s-a lucrat timp de cateva luni.

Hosted Axigen se bazeaza pe un singur plan tarifar, de un euro/cont de utilizator inregistrat si un euro/1Gb spatiu de stocare.

“Mediul de afaceri este in continuare conditionat de efectele negative ale crizei economice mondiale. Astfel, cu noile servicii oferite de Axigen si Hostway, companiile mici si mijlocii isi pot crea avantajele de business necesare castigarii de noi clienti, fara a se expune unor riscuri inutile prin marirea cheltuielilor intr-o perioada critica”, spune Oana Bornaz (foto), directorul executiv al Gecad Technologies.

IMM-urile, o piata importanta si pentru producatorii de PC-uri

IMM-urile, o piata importanta si pentru producatorii de PC-uriIar serviciul lansat de Axigen, compania grupului Gecad si de filiala locala a Hostway Corporation, una dintre cele mai importante companii globale de hosting cu peste 600.000 de clienti la nivel mondial, nu este unica.

Astfel, la jumatatea lunii septembrie, Central Europe On-Demand (CEOD), furnizor de servicii de hosting din Europa Centrala si Microsoft Romania anuntau furnizarea unor servicii de mesagerie electronica tot pentru sectorul de IMM-uri.

„ Acestor firme le este mai dificil sa aiba acces la astfel de aplicatii, pentru ca piata devine tot mai competitiva, iar firmele au nevoie de ajutor pentru a se dezvolta", a spus Vicktor Kovacs (foto), cofondator si managing director al Central Europe On-Demand, companie infiintata anul trecut in Ungaria.

Kovacs spera ca serviciul care a atras aproximativ 20.000 de utilizatori de la lansarea din primavara si pana acum in Ungaria, Polonia, Cehia si Romania va fi folosit de intre 30.000 si 50.000 de angajati romani pana la finalul lui 2010.

“Motorul schimbarii sunt chiar IMM-urile, prin schimbarea treptata a focusului din zona productiei pure si a operatiunilor catre zona de optimizare a proceselor, a calitatii comunicarii, a serviciului in general. Daca ne uitam doar la piata din Romania, produsele locale sunt concurate nu numai de alti furnizori locali dar si de furnizori europeni, asiatici, de pietele internationale. Astfel, abilitatea de a comunica rapid, fara sincope, flexibilitatea termenilor comerciali incep sa creeze avantajele competitive. In acest context, IT-ul poate oferi baza pe care companiile pot construi serviciile flexibile de care au nevoie. Pe de alta parte in ultimii ani, finantarile au devenit mai accesibile, a crescut piata de consum, iar acesti factori au creat premisele pentru derularea de investitii, inclusiv in domeniul IT”, a declarat Cristian Herghelegiu, managerul CEOD in Romania care estimeaza ca, in general, companiile investesc in IT in jur de 1% – 2% din cifra de afaceri.

Herghelegiu isi doreste ca pana la sfarsitul lui 2009 sa atraga peste 5.000 de utilizatori din 800-1.000 de companii atat pentru serviciile de comunicare – e-mail, voice si videoconferinta, cat si pe serviciile de colaborare si partajare de informatie oferite de CEOD.

IMM-urile au devenit o piata importanta nu doar pentre furnizorii de servicii de hosting, ci si pentru companii precum Lenovo, al patrulea producator de PC-uri la nivel mondial, Crescendo, unul dintre primii zece jucatori pe piata locala de integrare de sisteme, IBM, cel mai mare furnizor de servicii IT la nivel mondial sau Microsoft, cel mai mare producator de soft din lume.

„Contextul economic actual este principalul factor pentru care acest serviciu se lanseaza acum pentru ca este un serviciu care poate salva banii multor companii mici si mijlocii”, spunea Calin Tatomir, directorul general Microsoft Romania odata cu lansarea aplicatiilor CEOD pe piata locala.




De ce se uita companiilie la IMM-uri

De ce se uita companiilie la IMM-uriPotrivit unui studiu al IBM care a implicat 2.500 de directori ai departementelor IT din 78 tari, aproximativ 83% din managerii executivi ai companiilor de nivel mijlociu au indicat aplicatiile de business intelligence ca fiind principala prioritate pentru imbunatatirea competitivitatii si reducerea costurilor.

Astfel, in iulie IBM a lansat pe piata locala Lotus Foundations un competitor pentru Small Business Server al Microsoft, iar in septembrie compania a lansat inca doua produse pentru companiile mici si mijlocii: IBM Cognos Express, un instrument de analiza, raportare si planificare si IBM System Storage DS5020 Express, o oferta pentru stocarea datelor.

Pe de alta parte, in toamna anului trecut filiala locala a producatorului chinez de PC-uri Lenovo, s-a orientat catre segmentul intreprinderilor mici si mijlocii, iar din acest trimestru Lenovo a introdus produse si pe segmentul consumer.

Aurel Netin (foto), country manager al Lenovo Romania&Moldova, a precizat ca ponderile cele mai mari in vanzarile Lenovo sunt reprezentate de multinationale, sectorul public, IMM-uri si consumatorii individuali, desi nu a oferit o cifra in legatura cu cat inseamna cele mai importante segmente de clienti in vanzarile companiei.

O companie pentru care sectorul de IMM a avut o importanta mare in 2008 a fost Crescendo, pentru care firmele mici si mijlocii au insemnat in jur de 50% din cifra de afaceri de 19,6 milioane de euro din 2008 a furniziorului de solutii IT.

“In anii anteriori segmentul IMM avea un potential urias de dezvoltare, atat datorita conjuncturii economice, foarte prielnice, dar si accesarii fondurilor UE. Iar dezvoltarea lor trebuia sa fie sustinata de o infrastructura IT&C bine pusa la punct, care sa ajute compania in atingerea obiectivelor de business”, a declarat Marius Tulea, directorul general al companiei.


IMM-urile, constiente de importanta IT-ului

IMM-urile, constiente de importanta IT-uluiDin cauza crizei economice care a dus la scaderea cu 15-20% a bugetelor clientilor din IMM-uri ai Crescendo, in acest an, acest segment de business va insemna in jur de 20- 30% din cifra de afaceri a companiei, managerul estimand o revenire la ponderea de 50% din 2008 abia in 2010, cel mai probabil 2011.

“Estimam o revenire a pietei abia in al doilea sau chiar al treilea semestru din 2010”, a adaugat Marius Tulea (foto), directorul general al companiei Crescendo, care preconizeaza pentru 2009 o cifra de afaceri asemanatoare cu cea din 2008, dar ia in calcul si o scadere cu 20%.

Dintre clientii Crescendo, companiile cu cele mai mari investitii in IT sunt cele din productie, distributie, bunuri de larg consum si servicii.

Pe de alta parte, Cristian Herghelegiu, actualul director al CEOD si fost sef al Microsoft Dynamics, divizia de aplicatii de business a Microsoft Romania spuna ca cele mai importante sume pentru IT sunt cheltuite de companiile din consultanta si servicii profesionale, dar si de lanturile de retail nationale sau internationale.

„La polul opus sunt cele cu activitati foarte specifice de productie sau servicii in domeniul utilitatilor publice: constructii, infrastructura. Investitiile in IT se produc doar pentru acele proiecte care pot genera efecte pozitive asupra lichiditatilor companiei, pe termen scurt, adica pana la sase luni. In cazul in care acest efect este greu de evaluat sau riscurile sunt considerate mari investitia nu se va realiza. Sa nu uitam ca in cazul IMM-urilor rareori vorbim de o bugetare consecventa a investitiilor in IT, mult mai frecventa fiind o abordare specifica, pe necesitati imediate”, spune Herghelegiu, estimand ca in acest an au fost companii care si-au redus si cu 60-70% cheltuielile IT.

Insa mai mult decat modalitatea de bugetare o diferenta importanta tine de sumele cheltuite.

De exemplu, in cazul Crescendo companiile mici platesc pentru serviciile oferite cateva zeci de mii de euro, iar cele mari cateva sute de mii de euro.

Pe de alta parte, dintre cele cateva mii de clienti ai diviziei de software a IBM Romania, 200-300 de clienti sunt mari si investesc in IT de la cateva sute de mii de euro pana la cateva milioane de euro, ceea ce inseamna ca marea partea a companiilor investesc tot cateva zecii de mii de euro.

Nu doar sumele cheltuite sunt o deosebire importanta intre felul in care se raporteaza la IT , IMM-urile si companiile mari.

“Diferenta majora intre zona enterprise si IMM consta in constientizarea importantei IT-ului in atingerea obietivelor de business ale companiei. O alta diferenta este data de specificul proiectelor: Zona enterprise investeste cu precadere in aplicatii de business, solutii care vin sa eficientizeze activitatea companiei pe cand in zona IMM ne lovim de proiecte de infrastructura IT&C”, spune Tulea.

Astfel daca firmele mici si mijlocii investesc 60% din buget in hardware, 30 % in software % si 10% in servicii, in companile mari managerii aloca 50 - 55 % din bani pentru software, 30% hardware si 15 - 20% servicii.

“Pe viitor vor exista schimbari, dar nu semnificative ca procentaj, deci IMM-urile pot ajunge la 35 % software, respectiv 55 % hardware, insa la servicii mai e mult de lucru”, a adaugat Marius Tulea.