O cursa contra cronometru pentru lansarea televiziunii digitale

O cursa contra cronometru pentru lansarea televiziunii digitaleDCS, compania care furnizeaza servicii pentru clientii rezidentiali, prin brandul Akta, si pentru companii, prin Dial Telecom, a inceput din septembrie sa ofere si telefonie fixa pentru clientii rezidentiali, ceea ce va duce la cresterea afacerilor cu aproape 10% in 2009, fata de cele 25,5 milioane de euro inregistrate de companie anul trecut.

“Nu am asteptat sa extindem aria de acoperire a telefoniei fixe peste tot pe unde avem Internet si am ales zonele unde eram gata, iar acum suntem in Arges, Valcea si Gorj. Vom extinde telefonia fixa pe masura ce, pe de o parte, modernizam reteaua si, pe de alta, unde gasim o cerere interesanta. Exista o cerere mai mare decat anticipam pe telefonia fixa, poate paradoxal si din cauza conditiilor economice, deoarece clientii se intorc la telefonul fix”, a declarat, pentru Wall-Street, Dinu Malacopol (foto), cel care este directorul general al DCS din luna februarie a acestui an, inainte fiind directorul diviziei de business a UPC Romania.

“Estimam ca 5% dintre clientii nostri de date vor alege serviciile de telefonie fixa pana la finalul anului, dar am depasit penetrarea de 5% si cred ca vom ajunge la in jur de 10% pana la sfarsitul anului. Vom avea in jur de 5.000 de clienti pe segmentul rezidential, majoritatea fiind clienti de triple play: video, Internet si telefonie”, a mai spus Malacopol, care are o experienta de 23 de ani in telecomunicatii.

La inceputul lunii viitoare, seful companiei cu 700 de angajati, fata de 500 anul trecut, vrea sa lanseze si televiziunea digitala, un serviciu in care cele mai importante nume pe piata sunt Romtelecom, prin Dolce, si RCS&RDS, prin Digi TV.

“Este o cursa contra cronometru care nu depinde doar de noi, ci si de furnizorii de echipamente. Investitiile pentru televiziunea digitala sunt de cateva sute de mii de euro in echipamentul central care va fi amplasat in Bucuresti, iar restul investitiilor sunt marginale, pentru echipamentele regionale. Restul e exact pe aceeasi retea pe care furnizam si televiziunea analogica,” a explicat Malacopol, adaugand ca televiziunea digitala va fi lansata in aproximativ 70% din aria de acoperire a operatorului.

DCS furnizeaza in prezent servicii in orasele mai mici si in zona rurala din judetele Timis, Gorj, Valcea, Arges, Prahova, Ilfov, Buzau, Vrancea, Satu Mare si Galati, in Bucuresti oferind servicii doar pentru clientii companii.

Malacopol spune ca, in general, compania s-a dezvoltat mai ales in zona rurala si orasele mai mici pentru ca acolo sunt si cele mai mari oportunitati de crestere in aceasta perioada, la orasele mari piata fiind aproape de saturatie.

In jur de 80% dintre veniturile companiei provin din segmentul rezidential, iar 20% de la clientii de business.

Pe de alta parte, in zona de clienti rezidentiali, 75% din venituri sunt furnizate de serviciile de televiziune, 20% - Internet si 5% - telefonie.

Daca in iulie Malacopol declara ca pentru acest an are un buget de aproximativ 5 milioane de euro pentru extinderea retelei de Internet si lansarea telefoniei fixe pe segmentul rezidential, pentru 2010, seful DCS si-a bugetat 7 milioane de euro pentru extinderea retelelor, dar si pentru eventuale achizitii.

Directorul general al operatorului telecom estimeaza ca in prima parte a anului 2010 pretul de achizitie per abonat va ajunge la sub 100 de euro, la jumatate fata de 2008.

“Fara discutie, suntem interesati de achizitii, dar depinde de preturile de pe piata si de sinergiile cu actualele operatiuni. Nu ma intereseaza o achizitie la Vaslui daca reteaua mare nu are legatura cu Vasluiul. Mai ales in situatia actuala economica, o conditie de sustenabilitate a dezvoltarii afacerii este gasirea de sinergii cu orice dezvoltare teritoriala. Am avut discutii pentru achizitii, dar nu am ajuns la nivelul de pret care sa justifice respectivele preluari. Am finalizat o serie de achizitii facute in anii trecuti, dar pana in momentul de fata suntem doar in discutii, preturile nu sunt inca convingatoare”, a afirmat Dinu Malacopol.

In 2012 ar putea aparea primele consolidari importante

In 2012 ar putea aparea primele consolidari importanteTotodata, oficialul DCS, firma in care actionarul principal este AIG Capital Partners, spune ca in aproximativ trei ani vor aparea si alte achizitii mai importante pe piata. Asftfel, potrivit lui Malacopol, criza, care a lovit mai ales companiile, va fi urmata de o perioada de consolidare, ce va va duce, de asemenea, si la diversificarea serviciilor oferite de marii operatori telecom, precum Orange ori Vodafone.

“Caile de crestere pentru operatori sunt extinderea geografica ori cea a numarului de servicii. Eu cred foarte tare in serviciile integrate, mai devreme sau mai tarziu vor supravietui cei care au servicii integrate, de exemplu, quad-play (telefonie fixa, telefonie mobila, Internet si video). Aceasta este calea si o vedem cu ochiul liber, deja exista astfel de operatori pe piata (n.red. RCS&RDS, care ofera si Internet mobil, avand servicii 5-play) si automat ceilalti vor urma un astfel de model. Numai ca lucrurile astea se fac automat prin consolidari ale pietei si probabil in trei ani va mai avea loc un val de consolidari”, declara directorul general al companiei.

Malacopol crede ca viitoarele achizitii se vor intampla abia din 2012, pentru ca pana atunci este necesara o revenire a economiei.

“Cred ca semestrul intai din 2010 va fi cel mai dificil, 2010 va fi, intr-un scenariu optimist, pe o usoara revenire din criza sau va fi platoul de minim la care va ajunge economia. De abia din 2011 se va pune problema unor consolidari si spre 2012 s-ar putea sa se si vada schimbari in piata. Bineinteles, pana atunci pot aparea aliante intre operatori, dar ceea ce se vede acum este ca nivelul de concurenta a scazut marginile de profit foarte mult si sunt afectati operatorii foarte mari si foarte mici. Este clar ca cei mici nu au nicio sansa, iar cei foarte mari vor trebui sa urmeze modele de business de succes. Probabil ca cel mai de succes este impachetarea de servicii. Pe de alta parte, companiile de mijloc, care au avut si au continuat sa aiba un business sustenabil, au gasit timpul de respiro prin care sa se dezvolte”, a explicat seful DCS.

Faptul ca operatorii telecom mari sunt foarte afectati se vede deja in rezultatele financiare.

De exemplu, Orange Romania, cea mai importanta companie din telecom pe piata locala si prima care a anuntat rezultatele pe trimestrul al treilea, a afisat o scadere cu 22,9% a veniturilor de la 349 milioane de euro, intre iunie si septembrie 2008, la 269 de milioane de euro, in semestrul al treilea din acest an.

De altfel, si conform Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), in primul semestru din acest an preturile pe piata de telefonie au scazut, in timp ce traficul de voce a crescut cu 33,9% fata de aceeasi perioada din 2008, pana la 19,5 miliarde de minute.

“Cand vor fi trei, patru operatori relativi egali ca cifra de afaceri si numar de clienti, atunci nu va mai fi un razboi al preturilor atat de agresiv ca pana acum si respectivii operatori vor avea si perspectiva investitiei in noi produse si servicii”, a spus Malacopol.

Directorul general al DCS spune ca in 2010 principalele motoare de crestere pe segmentul rezidential vor fi televiziunea digitala si accesul la Internet, telefonia fixa fiind o aplicatie a accesului la Internet.

“Pentru piata de business, adica pentru Dial Teleocm, vrem sa ne dezvoltam teritorial si sa crestem ponderea veniturilor din Internet versus telefonie. De exemplu, acum 2/3 din veniturile Dial Telecom provin din telefonie, iar 1/3 din Internet si vrem sa schimbam ponderea. Este posibil sa reusim in 2010, dar depinde de evolutia economica pentru ca cererea cresterii de date depinde de ce se intampla cu economia. Daca vom continua in acest fel cu inchideri de firme si falimente, este iluzoriu sa se poata inversa la anul, dar intr-o economie in crestere este posibil”, a mai spus seful DCS.

Cum va evolua piata de telecom in 2010?

Cum va evolua piata de telecom in 2010?Telefonia fixa. "Este la un maxim istoric, penetrarea a atins o valoare destul de mare si va creste, mai ales prin impachetarea de servicii pentru ca acum telefonia fixa este o aplicatie a serviciilor de Internet."

"Va creste mai ales in comunitatile mici, pentru ca la oras este normal ca majoritatea consumului sa fie de telefonie mobila. Va evolua mai ales in privinta numarului de clienti, dar cu mai putin de 10%."

"Cresterea numarului de clienti nu inseamna si majorarea veniturilor pentru ca tarifele scad."

Telefonia fixa pe business. "Va ramane aproape acelasi numar de clienti, dar in functie de evolutia economica va creste consumul. Marginile de profit pe aceasta zona sunt destul de mari pentru ca o companie nu are ca prim argument pretul, ci nevoia ei specifica si fiabilitatea."

Internet. "Va ramane motorul de crestere. Ma astept ca, spre deosebire de marile orase, unde va fi o crestere minimala de in jur de 5%, in comunitatile mici sa fie o crestere in jur de 15% a numarului de clienti. Dar va fi o crestere ponderata de criza pentru ca oamenii nu vor mai avea bani de calculatoare."

Internetul mobil. "Va mai creste, dar in orasele mari."

Televiziunea digitala. "Sunt sigur ca va avea succes pentru ca piata romaneasca este mare consumatoare de televiziune, creste si cererea si oferta, si exista o efervescenta si in privinta canalelor locale. De asemenea, va fi o componenta importanta si in venituri deoarece clientul de televiziune digitala are un ARPU (venit mediu per utilizator) mai mare decat cel de cablu analogic."

Cablul analogic
. "Are ca avantaje faptul ca exista mai multe televizoare pentru aceste serviciu, service-ul este mai rapid si exista programe locale care nu pot fi difuzate prin DTH (n. red. televiziune digitala prin satelit). Cred ca in concurenta dintre cablu analogic si DTH, argumentul hotarator al cablului analogic va fi cablul digital, care imbina avantajele televiziunii pe cablu analogic cu cele ale televiziunii digitale, care acum este livrata prin satelit."