Buget de achizitii de 2,5-3 mil. euro in 2010

Buget de achizitii de 2,5-3 mil. euro in 2010Desi afacerile TotalSoft vor avansa, in 2009, la 20-21 de milioane de euro, fata de 14,8 milioane de euro, anul trecut, pe o piata in scadere, Liviu Dan Dragan, directorul general al companiei, spune ca o crestere organica devine obositoare, in urmatorii ani, dezvoltarea venind din pietele externe care pana in 2013 ar trebui sa ajunga la 50% din afacerile companiei.

“Daca nu ne dezvoltam regional, o crestere organica este foarte greu de realizat si devine foarte obositoare pentru ca se face prin cresterea numarului de clienti. Pe o piata nesaturata precum Bulgaria are mai mult sens sa deschizi un birou, insa in tari precum Grecia sau Ungaria trebuie sa facem achizitii. In Grecia suntem aproape de a face o achizitie, este vorba de o firma care dezvolta soft de business, cu afaceri de 2-2,5 milioane de euro si un profit in jur de 25% si care are in jur de 150 de clienti pe zona de solutii ERP (solutii pentru gestionarea resurselor companiei)”, a spus Liviu Dan Dragan, directorul general al TotalSoft, companie infiintata in 1994.

Bugetul pentru achizitiile din 2010 este de 2,5-3 milioane de euro, iar banii sunt ai fondului de investitii Global Finance, care detine 80% din actiunile TotalSoft. Fondul de investitii poate cumpara companii si pentru 50 de milioane de euro, dupa cum spune Dragan.

In prezent, solutiile vandute de TotalSoft in 12 tari din Europa aduc in jur de 30% din cifra de afaceri a companiei, care anul viitor va creste cu 20% fata de 2009, ajungand astfel la 24-25 de milioane de euro.

Cresterea regionala este foarte importanta, avand in vedere ca, pana in 2013, Liviu Dragan isi doreste ca vanzarile de produse si solutii informatice la nivel international sa aduca 50% din afacerile companiei care ar putea ajunge la 70 de milioane de euro in 4 ani.
“In ultimele trei luni pe suita Charisma am avut 25% din venituri din afara Romaniei. In primul semestru ne vom extinde in Bulgaria, Grecia, Serbia, iar in al doilea in Ucraina, Ungaria”, a mai spus Dragan. El l-a numit ca responsabil pentru dezvoltarea regionala pe americanul Damon O’Neill, care anterior a mai lucrat in cadrul furnizorului de solutii de business Epicor Scala.

In septembrie, oficialul TotalSoft afirma ca piata romaneasca de IT este inaintea celei din Serbia si Bulgaria, pentru Serbia estimand un foarte mare dinamism.

“Pentru a creste este nevoie de o atitudine mai creativa si mai agresiva, trebuie sa cautam noi piete. Este evident ca nu putem sta in acelasi model ca pana acum, care nu va mai exista niciodata. Cele mai importante sunt pietele in crestere, pentru ca pe cele saturate trebuie sa vii cu o minune pentru a patrunde. In pietele emergente, cum este si Romania, trebuie doar sa oferi produse si atunci vinzi. Pe de alta parte, la Atena, trebuie abordat complet diferit, trebuie sa fie proiecte de nisa, precum cele din domeniul bancar, medical si cel al serviciilor”, explica Dragan in septembrie.

Dragan: Pe plan local, ma intereseaza companiile din zona de online

Dragan: Pe plan local, ma intereseaza companiile din zona de onlineManagerul TotalSoft nu respinge nici ideea preluarii unei companii locale, firmele care il intereseaza fiind cele din zona de online, cele care dezvolta aplicatii web.

Dragan spune ca o posibila achizitie pe care ar face-o pe piata romaneasca ar fi pentru cumpararea de produse, de clienti sau pentru un business nou.

“Sunt multe companii interesante, dar unele sunt cumparate sau in curs de a fi preluate”, a afirmat oficialul TotalSoft, companie care in primele noua luni a avut afaceri de 18 milioane de euro, mai mari cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In 2008 profitul net al companiei a fost de 2,2 milioane de euro, iar anul acesta firma va avea un profit operational de 4,2-4,3 milioane de euro, mai mare cu 25% fata de 2008.

Printre factorii care duc la cresterea atat a cifrei de afaceri, cat si a profitului companiei in 2009 se numara dublarea numarului de oameni pe segmentul de vanzari, reducerea costurilor cu salariile, acestea crescand cu mai putin de 10% fata de majorarile de 30% din anii anteriori, si concentrarea pe recuperarea datoriilor.

Dintre cei 500 de clienti activi ai TotalSoft, cei mai afectati au fost cei din constructii, dar mai ales cei din retailul de haine, iar printre cei care au continuat sa investeasca in IT se numara companiile din domeniul bancar sau cele din serviciile medicale, hoteliere, retailul farma.

Pentru ca firmele din constructii insemna in jur de 30-40% din veniturile solutiei Primavera, aceste solutii de business au fost si cele mai afectate, inregistrand o scadere de 50% in vanzari fata de 2008, adica de 1,3 milioane de euro.

Un alt factor important al scaderii Primavera este faptul ca, in general, clientii acestor solutii sunt cei cu proiecte mari, de exemplu Petrom insemnand 30% din veniturile segmentului.

“Sunt convins ca firmele de constructii vor creste, ganditi-va cat trebuie construit in tara asta. Acum, pur si simplu este o problema de finantare”, a spus Dragan, care estimeaza venituri de 1,5 milioane de euro pentru solutiile Primavera in 2010.

In criza importanta este cota de piata

In criza importanta este cota de piataCele mai importante procente in venituri sunt date de suita de solutii Charisma, care inseamna in jur de 10 milioane de euro, adica 50% din cifra de afaceri, si de proiectele de dezvoltare de software la cerere, care inseamna in jur de 8 milioane de euro din cifra de afaceri.

Cresterea companiei din acest an a fost influentata si de vanzarea de licente cu preturi mai mici cu 25% fata de 2008, ceea ce a dus la mentinerea si atragerea de clienti.

“In criza, cel mai important este sa obtii cota de piata pentru ca daca pierzi un client, acel client ramane la alta companie. Cred ca in domeniul IT inchiderea unei companii este doar daca ai imprumuturi foarte mari sau te bazai pe un client sau doi. Falimente vor fi doar la firmele care vor face greseli majore. Cresterea din 2007-2008 a fost necontrolata, iar firmele vor iesi mai sanatoase din criza”, a afirmat Dragan, care este, in acelasi timp, si presedintele Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii (ANIS).

In afara de achizitii in 2010, managerul doreste ca TotalSoft sa intre si pe segmentul de integratori de sisteme IT.

“Am creat o echipa si am participat la o licitatie in Armenia, urmand ca, daca se vor aloca fondurile, sa facem acest proiect”, a spus Dragan.

Daca piata de hardware a fost puternic afectata de criza, aceasta fiind estimata sa scada cu pana la 50%, pentru segmentul de software si servicii, presedintele ANIS estimeaza o valoare de 800 de milioane de euro in acest an, mai mic cu 15% fata de 2008, si chiar un ultim trimestru mai bun decat cele anterioare datorita lansarii de proiecte publice.

“Trimestrul al patrulea s-ar putea sa nu fie atat de rau pentru ca s-au lansat proiecte. Instabilitatea politica afecteaza si mai mult piata pentru ca proiectele se lanseaza mai greu. Contestatiile la proiectele publice sunt nocive, arata cat de faramitata este piata companiilor de IT pentru ca acestea nu se sprijina. Ar putea ca macar acum sa faca acest lucru. Scaderea pietei va continua in 2010 pentru ca in 2009 companiile au avut cash-ul din 2008”, a mai spus Dragan, care pentru bugetul de anul viitor a luat in considerare un curs de 4,5 leu/euro.