Istorie si cifre scrise in 42 de ani

Istorie si cifre scrise in 42 de aniActivitatea de informatica feroviara a debutat in Romania in anul 1967, prin infiintarea, la 1 iulie, a Centrului de Calcul Mecanizat Electronic al Ministerului Cailor Ferate. La 1 aprilie 1971, Centrul de Calcul a trecut in subordinea Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, sub denumirea de Centrul de Calcul Electronic, statutul lui ramanand acelasi pana in 1990.

La 20 februarie 1990, Centrul de Calcul Electronic al MTTc a fost trecut in subordinea Departamentului Cailor Ferate, iar dupa inca un an a primit o noua denumire - Centrul Informatic si de Calcul Electronic al SNCFR. In urma reorganizarii SNCFR, de la 1 octombrie 1998 a trecut in subordinea nou-infiintatei companii CFR SA, sub numele de Centrul de Informatica.

Societatea Informatica Feroviara SA a fost infiintata si a inceput sa functioneze ca societate comerciala pe actiuni, cu personalitate juridica, de la 1 noiembrie 2002, avand statut de filiala a CFR SA, care este si actionar unic.

In 2008, compania a avut venituri totale de 10,6 milioane euro, cea mai mare parte a acestora provenind de la CFR Marfa (37%), CFR SA Contract Servicii (28%) si CFR Calatori (28%).

“Cresterile de la an la an in ceea ce priveste veniturile au fost alternante, ele au depins de numarul de contracte pe care am reusit sa le castigam. In principiu, in 2008 fata de anul anterior, afacerile au crescut, desi in 2004 am inregistrat cea mai mare cifra de afaceri”, a declarat Dorina Mironescu, directorul general al Informatica Feroviara.

Dupa cum spune ea, piata relativ inchisa pe care opereaza societatea si starile financiare s-au reflectat in contractele avute. Dupa ultima restructucturare a societatii, a urmat o perioada de stabilitate si de rezultate bune, soldate cu o pierdere de circa 1,5 milioane euro in 2007.

“In primii patru ani dupa infiintarea ca filiala a CFR SA, societatea a inregistrat profit. In ultimii doi ani insa, situatia economica s-a inrautatit, asa incat am mers pe pierdere. Rezultatele negative au fost cauzate si de incheierea contractelor cu principalii clienti la o valoare impusa mai mica decat cea estimata. Astfel, in conditiile mentinerii volumului si calitatii prestatiilor, precum si a majorarii valorii contractului cu furnizorul de servicii de transport date, SC Telecomunicatii CFR SA, majorare a carei acoperire nu a fost acceptata de catre beneficiarii acestor servicii, au dus la reducerea veniturilor”, explica Mironescu.

Lucrurile s-au mentinut la un nivel bun, totusi, datorita extinderii sistemului de ticketing (proiect pilot care a functionat in Gara de Nord timp de zece ani), care a inceput in 2005 si s-a incheiat in 2007, cat si lansarii unui nou proiect in acest an - serviciul de achizitie si rezervare online a biletelor.

Biletele CFR cumparate online sunt nominale, iar calatorii se pot prezenta direct la tren cu acestea tiparite (la orice imprimanta) sau cu "ID-ul biletelor" plus un act de identitate.

Obiective viitoare

Obiective viitoarePrintre proiectele viitoare ale Informatica Feroviara se numara si cel al punerii in functiune a automatelor de bilete.

“Vrem sa le amplasam in orice locatie in care ni se permite. Chiar daca vor putea fi utilizate numai platind cu cardul, important e impactul la public. Iar cu putin efort si cu surse de finantare, cred ca putem realiza acest lucru”, completeaza directorul companiei.

Dupa cum arata Dorina Mironescu, automatele de bilete ar putea fi utile mai ales in garile unde trec putine trenuri si nu este nevoie, practic, de o casierie. In plus, ele ar reduce costurile foarte mult si ar eficientiza activitatile angajatilor CFR.

Informatica Feroviara a avut tentative de a participa la licitatii publice in ultima perioada, insa fara rezultat. “Nu e usor, pentru ca pe “piata” respectiva intram in competitie cu firme obisnuite sa faca acest lucru, iar noi, sa nu uitam, am fost o subunitate a CFR-ului. Nu am avut si nu avem inca structura de marketing sau vanzari, nu stim sa facem oferte si nici nu am avut timp sa invatam sa facem asta, desi suntem de cativa ani societate comerciala independenta.

Din cauza restrictiilor puse pe parte de resurse umane, planuim ca abia in 2010 sa ne cautam un partener care sa ne ajute si sa presteze pentru noi servicii de marketing.”

In plus, compania estimeaza ca, la finele anului, chiar daca traim o perioada de criza economica, sa nu mai inregistreze pierderi.

Pentru a minimiza efectele crizei si a veni in intampinarea restrictiilor impuse de stat, Informatica Feroviara a fost nevoita sa trimita in somaj tehnic, pe o perioada de o luna, cei aproximativ 370 de angajati ai sai.

“Nu am fost nevoiti sa scadem numarul salariatilor, insa am facut apel la intreruperea partiala a activitatii pentru o luna. Noi nu putem intrerupe activitatea in totalitatea, deoarece avem aici un centru de date, sustinem o retea nationala de date si alte aplicatii pe care se bazeaza activitatile clientilor nostri”, spune Mironescu.

IT-ul, ca valoare adaugata pentru business, nu exista

IT-ul, ca valoare adaugata pentru business, nu existaReferitor la piata IT&C din Romania, sefa Informatica Feroviara considera ca in trecut se acorda o mai mare importanta informatizarii decat se aloca in prezent, cel putin din punct de vedere al seriozitatii abordarii lucrurilor, al strategiei.

Ea este de parere ca lucrurile trebuie planificate pe termen lung, executate pas cu pas (in functie de finantari). In momentul de fata totul e haotic: “Azi facem ceva, maine renuntam ca nu mai avem bani si totul se destrama. Haosul existent in piata este unul din motivele pentru care industria IT&C a coborat sub semnul crizei economice in acest an, chiar daca nu ne asteptam la acest lucru.”

La ora actuala, pe plan local, IT-ul, ca valoare adaugata pentru business, nu exista.

“Poate peste zece ani”, considera reprezentanta filialei CFR. “Nu poti sa te schimbi, cultural vorbind, si nu poti sa treci de la o gandire economica de comanda la una de piata libera cat ai zice peste.”

Mironescu da ca exemplu companiile private din tara care au reusit sa se dezvolte si sa creasca, concurand cu jucatori internationali, numai dupa ce au fost preluate de expati. “Suflul” nou a fost dat in cadrul acestor companii de schimbarile care s-au produs – a fost inlocuit managementul, au fost reinstruiti oamenii, abordarea, s-a transformat pana si conditia de lucru a oamenilor.

Cand va ajunge Romania sa scape de prejudecati si sa acorde o mai mare importanta segmentului IT? Desi pare un raspuns greu de dat in conditiile actuale, Dorina Mironescu vede o transformare in 4-5 ani.

“Ma gandesc ca 4-5 ani constituie un termen rezonabil in care se pot schimba atitudini, culturi, si in sectorul public, dar si in cel privat.”

Romanii sunt foarte bine pregatiti la capitolul IT&C, iar acest lucru este recunoscut la nivel mondial. Iar Romania este pozitionata si ea foarte bine din punct de vedere geografic, drept pentru care Mironescu da un termen de maxim cinci ani industriei IT locale sa ajunga la un nivel superior, conform cu acela al statelor dezvoltate.

“Dar acest lucru depinde de situatia economica in primul rand, si de sectorul public, care ar putea aduce o sustinere mare industriei de profil. Ar fi mare lucru daca s-ar lua masuri in aceasta zona, intrucat s-ar economisi enorm. Si ar mai fi un lucru de respectat: acela de unificare a industriei IT&C. Acest sector ar trebui sa se adune si sa supravietuiasca ca industrie, nu doar individual”, incheie sefa Informatica Feroviara.

In urmatorii trei ani, compania urmareste sa isi asigure profitabilitatea si dezvoltarea sis a creasca cota de piata cu 5%.

In subordinea SC IF SA functioneaza opt agentii teritoriale de informatica feroviara, cate una in fiecare regionala de cale ferata: Bucuresti, Craiova, Timisoara, Cluj, Brasov, Iasi, Galati si Constanta.