2009, stagnare si reorientare

2009, stagnare si reorientare“In 2009 ne asteptam mai degraba la o stagnare a cifrei de afaceri si a profitului. De ce spun ca lucrurile s-ar putea schimba? In contextul in care aproape 70% din cifra noastra de afaceri se bazeaza pe fonduri de la bugetul de stat alocate cercetarii, profund afectat de restructurarile bugetare succesive, am fi naivi sa prognozam o crestere similara cu cea a anului trecut”, explica pentru Wall-Street directorul general al Institutului pentru Tehnica de Calcul numit in luna august, Liviu Jalba (foto).

Anul trecut, ITC, care are o istorie de peste 40 de ani pe piata locala, a avut afaceri de 4,5 milioane euro (16,56 milioane lei), in crestere cu 42% fata de 2007, la un profit brut de circa 500.000 euro (1,76 milioane lei), cu 156% mai mult decat in anul precedent.

Pentru 2009, rezultatele companiei raman constante, in contextul in care 60-70% din cifra de afaceri a Institutului se bazeaza pe fonduri de la bugetul de stat alocate cercetarii, iar o mare parte din ele (60%) au fost realocate pentru anul viitor. Astfel, platile care trebuiau sa se faca anul acesta au fost devansate.

“Situatia nu este dramatica, ci doar conjuncturala - doar este criza. Avem un 2009 modest pentru intreaga industrie IT, si cu atat mai mult pentru cei din cercetare - dezvoltare. Chiar daca platile se vor face la anul, nu inseamna si ca proiectele respective au fost anulate”, spune Jalba.

Pentru a compensa scaderea sectorului de cercetare, Institutul pentru Tehnica de Calcul va apela la celelalte axe de business ale companiei – solutii informatice de business si solutii ISP (Internet Service Provider). Acestea constituie factori de redresare ai situatiei economice per ansamblu.

“Paleta de servicii pe care o oferim este larga, mentinerea acesteia fiind una din provocarile cu care ne confruntam. Ofertam solutii si servicii in domenii diverse cum ar fi: solutii de business pentru enterprise, solutii in domeniul transporturilor, securitate, mediu, medicina, agricultura, etc.”, sustine Liviu Jalba.

Unul din obiectivele pentru 2010 este promovarea solutiilor de business Infor, care este unul dintre cei mai mari furnizori de solutii de gestiunea afacerilor din lume, precum si reorganizarea business-ului pe ideea unui integrator de solutii hardware si software.

In lupta cu criza

In lupta cu crizaCriza va continua si se va adanci in prima parte a anului viitor, iar compania va profita pentru a se intari pe toate planurile, investind in personal si in solutiile oferite.

“Sunt de parere ca actuala criza economica ne foloseste; noi, cel putin, incercam sa o folosim pentru a ne face “bucataria” interna, acum avem ocazia sa ne uitam in oglinda si sa ne pregatim pentru lupta de dupa, care va fi cu siguranta apriga. Companiile care vor supravietui acestei crize vor iesi din ea mai puternice. Chiar daca 2010 va demara modest din punct de vedere al incasarilor, va fi un moment oportun pentru a ne intari pozitia pe piata, pentru a investi in forta de vanzari si in cea de marketing, dar si in programe de training pentru angajati”, arata Jalba.

In momentul de fata, compania are circa 120 de angajati. Criza nu a afectat structura de personal, fluctuatiile au fost “naturale”. Dupa cum spune reprezentantul ITC, intotdeauna s-a pus accent pe pregatirea salariatilor, iar acest lucru se va mentine si in continuare. “Oamenii din cadrul companiei, care lucreaza pentru companie, sunt prioritati. Pentru dezvoltarea lor trebuie sa gasim bani pe care sa ii investim, chiar si pe timp de criza. Pot spune ca nevoia de a investi in angajati este chiar mai mare in aceasta perioada, intrucat ne va fi de folos dupa ce situatia economica isi va reveni.”

La fel de prioritar pentru Institutul pentru Tehnica de Calcul este domeniul cercetarii, zona pe care compania se va concentra in continuare, deoarece reprezinta un avantaj care poate fi si comercializat si exploatat la maxim la nivel local. Luand ca exemplu alte state din Uniunea Europeana care aloca bugete mari cercetarii, chiar si in contextul actual, Jalba crede ca si in Romania va acorda o atentie mai mare acestui sector.

“Criza ne invata sa luam in calcul ce este mai rau, precum ipoteza ca sumele alocate cercetarii sa fie distribuite pentru plata pensiilor si a salariilor. Ne pregatim in acest sens. Avem cu ce ne contra-balansa intr-o asemenea situatie nefericita: vrem sa promovam in forta solutiile software Infor (ERP, EAM, CRM, BI, s.a.) ca o alternativa viabila pentru firmele din Romania si sa-i concuram pe jucatorii mai mari si mai vechi.”

In 2010, ITC vrea sa castige un numar important de implementari atat in sectorul firmelor mici si mijlocii, cat si in cel al companiilor mari. Compania se gandeste si la “atacarea” sectorului public.

Chiar daca nu urmareste cota de piata in numarul de clienti, Institutul are la ora actuala 30 – 40 clienti, iar in planul pentru anul urmator se incadreaza castigarea a inca pe atat (pana la 30 de companii mici si mijlocii si pana la 10 firme mari).

Excel-ul si e-mail-ul, insuficiente pentru un business

Excel-ul si e-mail-ul, insuficiente pentru un businessDaca anul trecut clientii asaltau furnizorii si le solicitau diverse solutii si servicii, in 2009 lucrurile s-au schimbat radical.

Jalba spune ca, in prezent, clientii sunt mai reticenti si mai atenti cu banii pe care ii au la dispozitie, iar furnizorii sunt cei care trebuie sa insiste de aceasta data si sa-si prezinte portofoliile de solutii si sa arate care sunt beneficiile pe care le ofera serviciile lor.

“S-a schimbat optica, dar asta nu inseamna ca avem de-a face cu un lucru negativ, din contra. Efectele crizei vor fi foarte profunde pe termen lung, vor ramane urme pentru totdeauna la nivelul industriei IT&C. Oamenii vor fi, chiar si dupa criza, mai atenti pe ce dau banul, iar furnizorii vor invata cum sa-si valorifice potentialul. In viitor, criza actuala va insemna un plus pentru supravietuitori.”

La ora actuala, piata in care opereaza si ITC este “gripata si crispata”. Chiar daca industria tehnologica poate aduce beneficii semnficative companiilor care investesc in aceasta zona, nesiguranta din piata intarzie sa imbunatateasca blocajul investitional si economic. Mentalitatea conform careia IT-ul e un moft este invechita, iar Excel-ul si e-mail-ul nu sunt suficiente intr-un business in care vrei sa ai control asupra costurilor: “Nu se poate face asta, nu e suficient”, concluzioneaza seful Institutului.

Printre clientii companiei se numara FedEx, Coca Cola, Ikea, Mol, Michelin, Petrom, Pirelli, Baduc, Billa, Electrica, Labor Med, Midocar etc.

ITC are trei filiale, la Brasov, Craiova si Constanta. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a vandut 69,92% din capitalul social al S.C. ITC Institutul pentru Tehnica de Calcul S.A. Bucuresti, pentru 27,5 mililioane lei, la 27 decembrie 2007.

AVAS a semnat contractul de vanzare-cumparare, pentru pachetul de 185.733 actiuni, reprezentand 69,92% din capitalul social al S.C. ITC Institutul pentru Tehnica de Calcul S.A. Bucuresti, cu S.C. Transbordare Vagoane Marfa S.A. in consortiu cu Rosu Dorin Florin (persoana fizica), pentru 27,5 mililioane lei, din care pretul pachetului de actiuni a fost de 23.549.087,07 lei. Diferenta de patru milioane de lei o reprezinta investitiile tehnologice, de mediu si capital de lucru asumate de cumparator.

Ceilalti actionari ai societatii sunt SIF Muntenia, cu 29,85%, si o persoana fizica, Popescu Grigore, ce detine un procent de 0,22%.