Schimba iPad-ul modelul de business? Nici macar industria

Schimba iPad-ul modelul de business? Nici macar industriaOdata lansat, iPad-ul a inceput sa faca furori in piata si sa nasca controverse. Ce impact va avea tableta, de acum inainte, asupra industriei de calculatoare si cine se va „inghesui” sa cumpere noul gadget? Acestea sunt doar cateva intrebari la care au raspuns manageri romani din industria IT si online.

„Cred ca iPad-ul este un pas facut de Apple pe trendul de crestere semnificativa a utilizarii echipamentelor mobile. Aici, stim cu totii, de pilda, ca in 2009 singurele laptop-uri care au crescut foarte bine in vanzari au fost netbook-urile, ca proportia utilizatorilor de smartphone-uri este in continua crestere, pe o piata in care lupta este deja intensa, iar consumul de informatii si utilizarea de aplicatii mobile a urmat acelasi trend ascendent. Pozitionarea iPad-ului este intre netbook si smartphone, astfel ca lansarea gadget-ului Apple nu va reinventa, neaparat, industria de PC-uri, ci ii va influenta directia de evolutie a unei cereri care se manifesta evident”, sustine Teodor Cimpoesu, directorul general al filialelor din Romania si Bulgaria al Kaspersky Lab, unul dintre cei mai importanti producatori de securitate informatica la nivel mondial.

De alta parere este Marius Ghenea, cunoscut antreprenor roman si presedinte al FiT Distribution, dezvoltatorul magazinelor online PCfun si ElectroFun, care spune ca Apple nu ar putea schimba piata de PC-uri globala si, cu atat mai mult, industria IT in ansamblul ei.

“De mai multi ani, toti producatorii incearca sa gaseasca un format care sa fie suficient de mic pentru a fi mobil, dar in acelasi timp suficient de mare pentru a putea fi utilizat ca un PC. Au aparut in acest context, acum cativa ani, produsele UMPC (Ultra Mobile PC). Au schimbat ele industria sau paradigma de business? Nu. Mi-e greu sa cred ca Apple va reusi acest lucru”, spune Marius Ghenea (Vezi aici profilul IT al lui Marius Ghenea).

Chiar daca nu este prima tableta PC, majoritatea managerilor romani sunt convinsi ca Apple va avea succes atat la nivel international, cat si local.

"Mi se pare extraordinar ca cei de la Apple au decis sa intre pe piata aceasta, probabil convinsi de succesul e-reader-elor. Avand in vedere ca nici iPodul nu a fost primul MP3 player, nici iPadul nu este primul device de genul lui. Insa aduce claritatea si viziunea Apple precum si designul exceptional cu care ne-am obisnuit. Problema lui inerenta rezida mai ales in inaccesibilitatea pentru noi a continutului despre care se vorbeste deja in Statele Unite. Ma astept insa sa aiba acelasi succes ca si toate produsele Apple din ultima vreme pentru ca a fost creat pe aceleasi principii”, afirma Bogdana Butnar, director general si de strategie al MRM Worldwide Romania, agentia de comunicare digitala a McCann Worldgroup Romania.

Cristian Popescu, directorul general al filialei locale Cisco, cel mai mare producator de echipamente de retea la nivel mondial, spune ca se asteapta ca iPad sa aiba vanzari destul de bune, aceasta fiind deja o traditie pentru producatorul californian.

Pe de alta parte, Aurel Netin, directorul general al producatorului de computere Lenovo Romania, remarca faptul ca de curand compania din care face parte a lansat la CES 2010, cel mai mare targ mondial de electronice desfasurat anual in Las Vegas, produsul IdeaPad U1, o combinatie intre notebook si tableta care se va lansa si in Romania in urmatoarea jumatate de an.

Indiferent daca vorbim despre Apple ori Lenovo, Netin afirma ca aceste gadgeturi ar trebuie sa aiba succes si la noi pentru ca “romanii sunt mari amatori de tehnologie”. (Vezi aici profilul IT al lui Aurel Netin)

In ceea ce priveste posibilitatea de a cumpara iPad si din afara SUA, Marius Ghenea spune ca noul gadget va fi disponibil pe toate pietele, deoarece exista un interes global.

“Povestea iPhone a fost putin diferita din acest punct de vedere, insa motivul principal a fost legat de serviciu (abonamentul GSM cu AT&T, cel mai important operator telecom din SUA) decat de produsul propriu-zis. Daca noul produs PC nu vine legat de un serviciu de acces (date, Internet, voce sau altceva), el se va propaga imediat catre toate pietele globalizate (adica toate pietele care conteaza)”, afirma presedintele FiT Distribution.

Teodor Cimpoesu este de parere ca vom vedea reactii la noul iPad imediat si ca vom vedea cu siguranta replici tehnologice similare. El spune, de asemenea, ca in ceea ce priveste Romania si o potentiala lansare a gadget-ului si in tara noastra, ca la orice lansare majora, conteaza marimea pietei si parteneriatele regionale.

“Din acest punct de vedere, cred ca nu suntem inca pe radar-ul Apple pentru primul trimestru al acestui an.”

Citeste aici despre Lectia Apple: Cum si-a facut noul iPad buzz-ul de prelansare

Sursa imagini: apple.com

Un pret super

Versiunea de 16 gigabite va fi comercializata pentru 499 dolari, cu 50% mai putin decat estimau analistii, in timp ce modelul de 32 gigabite va costa 599 dolari.

"Am mai folosit un astfel de concept de tableta PC de la Toshiba timp de cinci ani. Nu stiu care ii este relevanta in viata de zi de zi de business, este mai mult ceva de lifestyle. Dar pretul de 500 de dolari mi se pare super. Credeam ca va fi peste o mie de euro", spune Cristian Herghelegiu, directorul general al Central Europe On-Demand (CEOD), furnizor de servicii de hosting din Europa Centrala si fost manager in cadrul Microsoft Romania.

Pe de alta parte, el crede ca vanzarile in Romania nu vor fi extraordinare, managerul CEOD afirmand ca nici celelalte produse lansate la noi pana acum de Apple nu au fost in topul preferintelor romanilor.

„Tinand cont ca suntem in continuare intr-o criza economica profunda, pentru a avea succes, un astfel de produs ar trebui sa fie la un pret inferior produselor comparabile de pe piata, dar sa fie in acelasi timp mai performant si mai mobil”, afirma Ghenea.

Apple a monetizat mereu foarte eficient „hype”-ul creat in jurul noilor produse cu un pret de start destul de sus.

„Analistii considera ca pretul este un semnal foarte important pentru actionari si investitori, insa avand in vedere ca vanzarile pe trimestrul intai fiscal al anului 2009-2010 (octombrie-decembrie 2009) au fost de 15,6 miliarde de dolari, nu pot estima cat de sus poate merge castigul per actiune Apple”, arata Cimpoesu.

Un ecosistem de functii

Un ecosistem de functiiStim cu totii ca Apple a creat in jurul produselor sale (fie ca vorbim de un MacBook, de un iPod sau de iPhone) functii si aplicatii de inalta tehnologie, care sa ofere utilizatorilor adevarate experiente.

„iPad este o alternativa pozitionata premium la netbook-uri, care are plusurile si minusurile ei, la fel cum MacBook-urile sunt alternative pozitionate premium la PC-uri. In cazul in care iBooks se va dovedi un magazin competitiv de carti este posibil sa vedem iPad ca un concurent "multifunctional" la e-readere (n.red cititoare de carti electronice) precum Kindle ( n.red produs de Amazon) sau Sony Reader”, a declarat Radu Ionescu, managing director al Kinecto, una dintre principalele agentii de comunicare digitala pe piata locala.

De aceeasi parere este si seful Kaspersky, care afirma ca de fapt inovatia Apple vine din pozitionare si nu din tehnologiile ori functiile iPad.

Pe de alta parte, Marius Ghenea crede ca se va crea un ecosistem in jurul iPad-ului.

„Dar vorbim in special de acel tip de ecosistem din care Apple sa poata castiga bani (de exemplu, serviciul muzica digitala iTunes pentru iPod)”, mentioneaza el.

Totodata, Cimpoesu spune ca, daca iPhone-ul il tii cu o mana, iPad-ul il tii cu doua.

„Personal, nu sunt foarte incantat de iPad pentru ca nu are comoditatea scrisului unei tastaturi traditionale, nici portabilitatea telefonului (cu siguranta nu incape in buzunar)”, adauga reprezentantul Kaspersky.

S-a lansat. Cine il cumpara?

S-a lansat. Cine il cumpara?Potrivit lui Marius Ghenea, tableta celor de la Apple va fi cumparata, in primul rand, de catre snobi, iar in al doilea rand de persoanele care aspira la anumite pozitii in sfera profesionala si sociala, asa-numitii clienti aspirationali.

Cimpoesu sustine ca profilul persoanelor care vor achizitiona tableta PC va fi similar cu al celor care au cumparat MacBook Air, cel mai subtire laptop lansat de cei de la Apple.

„MacBook Air, in opinia mea, a fost un laptop de „stil”. Daca doreai eleganta si nu neaparat performanta, plateai un pret mai sus si iti cumparai un Air. Aceeasi situatie cred ca o vom intalni si in cazul iPad. La un pret in zona netbook-urilor, cei care vor cumpara sunt, pe de o parte, cei care mizeaza pe o diferentiere si un branding personal, ca in cazul Air, precum si asa-numitii „early adopters”, care sunt capabili si dornici sa imbratiseze si sa adopte un nou produs de mobile computing”, explica el.