1 / 4

Managerii au vrut sa faca reduceri, dar nu au stiut ce sa taie

Criza economica ar putea determina astfel tot mai multi manageri sa recurga la serviciile de externalizare, care deocamdata pe piata locala sunt considerate “ilogice”, dupa cum spune Kish.

“Foarte multe firme din zona de resurse umane au avut de suferit puternic in 2009, dar anul trecut a fost unul in care managerii au vrut sa faca reduceri, dar nu au stiut ce sa taie. Au ras frisca de pe tort care se vedea, dar deciziile grele de concedieri inca nu s-au facut si se va pune o presiune foarte mare pe costuri”, a declarat, pentru Wall-Street, Eric Kish, presedintele grupului Smartree.

"Dar sper ca acest segment al externalizarii va deveni mai atractiv, nu neaparat in resurse umane, dar si in alte domenii. Pentru ca este o alternativa. Sigur ca este o decizie grea pentru ca implica miscari de personal si rezistenta interna foarte mare, dar la un moment dat nu ai de ales".

El adauga ca in general reducerile de costuri pe care le poate aduce externalizarea reprezinta aproximativ 20% din total.

Din grupul condus de fostul oficial Rompetrol fac parte companiile Smartree Romania (firma de outsourcing, salarizare si administrare de personal), MyStaff Software (fostul Smart Technologies, care s-a rebranduit si care produce software de resurse umane) si Smartree Management Services (divizia de munca temporara care inchiriaza oamenii).

In 2008, grupul a ajuns la afaceri de aproximativ 10 milioane de euro, dar anul trecut afacerile au fost in jurul a 5 milioane de euro deoarece in 2009 a expirat contractul pe cinci ani dintre Smartree Petrom Management Services (compania de munca temporara) si Petrom.

Astfel, Smartree Romania, compania care are 65 de angajati, a inregistrat in 2009 afaceri in jurul a 3,4 milioane de euro, in timp ce MyStaff Software a ajuns la un business in jurul a doua milioane de euro si la 60 de salariati, fostul oficial Rompetrol neavand intentia de a mai angaja alte persoane in acest an.

“Pentru Smartree, anul 2009 a fost neasteptat de bun, iar 2010 a inceput favorabil pentru ca aceasta criza ne favorizeaza intrucat putem oferi solutii cu impact major in operatiuni. Anul trecut s-au taiat costurile de la suprafata, dar rezerva aceasta de taiat costuri s-a cam terminat pentru ca, daca faci alte reduceri fara sa iti reorganizezi modul in care lucrezi, deja poti sa lovesti businessul. Si cred ca 2010 va fi un an de cautare de solutii mai complexe si inovatoare”, spune Kish.

Astfel, din toamna, MyStaff Software a venit pe piata cu un produs de planificare a oamenilor pe ture, care deja are clientii din retail, servicii medicale si productie, desi, dupa cum spune presedintele grupului Smatree, “lansarea oficiala” va avea loc in aprilie.

Tot anul trecut, MyStaff Software si-a inceput activitatea in strainatate, mai precis in Statele Unite si in Marea Britanie, extinderea in cele doua tari, dar mai ales in SUA, fiind lucrul pe care fostul manager Rompetrol vrea sa se concentreze in urmatoarea perioada.

“Romania este o piata imatura pentru genul acesta de servicii si criza a omorat-o aproape complet. Noi am avut noroc de niste contracte, dar pe baza unor relatii de lunga durata cu niste clienti. In schimb, America este o piata enorma si este departe de a fi saturata in domeniul acesta, in special in zona de companii mici si mijlocii pe care o tintim noi”, spune Eric Kish, care mizeaza pe cresterea in SUA si pentru programele MyStaff Software, care sunt in general cu 30% mai ieftine decat pretul pietei.

"Sunt foarte optimist in legatura cu piata americana, care a inceput sa se miste. Aici toata lumea este depresiva, acolo deja au inceput sa vada luminita de la capatul tunelului. In Romania piata stagneaza, dar va fi o revenire in doi trei ani odata cu cresterea costurilor de personal. Iar cand va fi crestere economica o vom lua de la capat".

In SUA compania isi desfasoara activitatea direct, pe piata americana existand doi angajati (americani) si un birou la New Jersey. Totodata, a fost incheiat un parteneriat cu compania de tehnologie Metastorm, care promoveaza programele MyStaff catre companiile partenere.

Pe de alta parte, in Marea Britanie, producatorul de software este prezent doar prin parteneriatul cu The EDM Group, furnizor britanic de solutii de managementul documentelor.

“Acesti parteneri sunt prezenti in piata de mult timp si folosesc reteaua de clienti pentru a folosi softul nostru ceea ce salveaza foarte mult investitia in operatiuni locale. Este foarte greu sa incepi o operatiune locala proprie. Deschiderea unui birou in Marea Britanie ar fi costat intre 500.000 si un milion de euro in primul an, pana incepea sa-si poata sustine costurile. Asa te costa 100.000-200.000 de euro pentru primul an”, explica Eric Kish.

Cu toate ca anul trecut pietele externe nu au generat venituri in business-ul companiei, pentru 2010 antreprenorul mizeaza pe afaceri de doua milioane de euro, asemanatoare cu cele din 2008, din care SUA sa insemne in jur de 735.000 de euro (un milion de dolari), iar Marea Britanie - 250.000 de euro, adica jumatate din afaceri.

Totodata, oficialul grupului Smatree estimeaza ca in acest an MyStaff va trece pe profit operational. In 2008, compania avea un profit net in jurul a 320.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri