Un context nesigur

Un context nesigurImediat dupa ultimele luni din 2008, care au fost slabe, la inceputul anului trecut s-a crezut ca lucrurile in industria de software de business nu au cum sa evolueze, decat in bine – “au fost cateva luni de crestere, jucatorii din piata erau optimisti, la fel si noi; se anuntau lucruri bune. Ba chiar unii dintre noi consideram ca a trecut criza. Insa a doua parte a anului a venit cu scadere”, spune Apfelbaum.

In momentul de fata, la fel ca si in 2009, Wizrom mizeaza pe crestere si, dupa cum spune seful companiei, pe “lucruri bune”. In clipa in care furnizorul de solutii informatice si-a structurat bugetul pe 2010 (din luna noiembrie a anului trecut) au fost prognozate pentru piata locala de profil rezultate peste asteptari.

Totusi, dupa cum explica reprezentantul Wizrom Software, nu ai de unde sa stii exact ce se va intampla, cu atat mai mult intr-un astfel de climat economic. “Este foarte greu de estimat, inclusiv imaginea pe care o avem asupra pietei nu este una tocmai buna la ora actuala – la fiecare doua-trei luni se schimba. Acum, de exemplu, suntem optimisti. Dar maine se poate intampla ceva care sa ne dea optimismul si planurile peste cap”, arata el.

Wizrom Software a inregistrat in 2009 o valoare totala a contractelor similara cu cea din anul precedent. De asemenea, in pofida tendintei generale de diminuare a investitiilor, 150 de noi clienti s-au adaugat portofoliului existent, iar cifra de afaceri a grupului (Wizrom Software, WizSalary Software si filialele externe) s-a situat la 9 milioane dolari.

Comentand asupra acestor rezultate, Zemy Apfelbaum spune ca intotdeauna se poate si mai bine, dar, totodata, si mai rau. “Noi suntem multumiti. In plus, in verticala noastra de business, lucrurile incep sa se miste. Cred ca firmele nu vor mai amana investitiile pe care le-au blocat imediat ce criza a pus stapanire asupra afacerilor lor si vor incepe din nou sa investeasca in IT”, afirma el.

Pentru 2010, Wizrom Software isi propune sa creasca fata de anul trecut, in ciuda prognozei de stagnare anuntata in data de 10 februarie. “Intr-un optimism nu neaparat debordant, asteptam sa fie crestere anul acesta. Ca nu vom ajunge la nivelul pe care ni-l dorim, nu depinde numai de noi. Stagnarea este o prognoza pe care o facem, insa, din pacate, nu ne putem structura un buget pe cresteri spectaculoase in 2010”, declara managing director-ul companiei.

Peste 15 clienti noi castigati in ianuarie

Peste 15 clienti noi castigati in ianuarieFurnizorul de solutii software a inceput anul cu dreptul si, de aceea, are motive sa fie optimist. Primele luni din 2010 au fost cele mai bune, dupa mult timp. Spre exemplu, companii care nu au mai investit in IT in anii trecuti si-au bugetat anumite sume dedicate acestui sector in 2010, astfel ca Wizrom a castigat in ianuarie intre 15 si 20 de clienti noi, din diverse domenii de activitate (farma, financiar, servicii).

“Speram sa mergem in acelasi ritm pana la finalul anului si sa castigam noi clienti. Sentimentul din piata este ca se doreste sa se investeasca, chiar daca nu exista suficiente resurse materiale. Noi incercam sa ne atragem potentialii clienti prin finantari.”

In plus, anul trecut, din cauza conditiilor economice, compania a inceput sa ofere clientilor sai anumite facilitati de plata, drept pentru care un anumit numar de contracte semnate in anul anterior vor fi onorate in 2010.

“Cea mai mare problema pe care am intampinat-o in 2009 a fost legata de intrarea in incapacitate de plata a unor clienti. Unii dintre ei au intrat in insolventa. Pentru ceilalti, am incercat sa oferim noi finantari – am reesalonat datoriile catre noi pe o perioada mai lunga”, sustine seful Wizrom.

Totodata, fluctuatiile monetare au afectat compania foarte mult. “Anul trecut, cand cursul euro-dolar a scazut de la 1,5 la 1,3 am fost foarte afectati. Noi vindeam in euro, aveam costuri de produse in dolari, iar 15% diferenta in cost s-a simtit acut. Cum am minimizat efectele fluctuatiilor monetare? Ne-am stabilit niste niveluri de referinta si am monitorizat zilnic indicatorii respectivi.”

Efectiv, cum s-a protejat de recesiune Wizrom? A negociat cu furnizorii conditii financiare mai bune – lucru important, tinand cont de faptul ca firma nu are doar produse dezvoltate intern, ci si create de diversi producatori, in diverse state, precum SUA, Anglia, Israel sau Franta. Pentru a face fata crizei compania a negociat cu furnizorii conditiile de licentiere: “cu cat anume cumparam, la cat timp cumparam si cum plateam respectivele produse”.

Reduceri "de criza"

Reduceri "de criza"De asemenea, in cadrul companiei s-a redus numarul de angajati. Daca la inceputul anului 2008 erau 170 de salariati, iar in 2009 - circa 160, in prezent, compania care detine si furnizorul de solutii software de salarizare WizSalary Software numara 150 de persoane.

“Reducerea a constat intr-o fluctuatie normala. Oamenii au plecat, iar noi am preferat sa nu mai facem replacement-uri. Desi suntem optimisti, deocamdata nu ne putem permite sa marim echipa. Daca va fi nevoie, in functie de numarul de clienti castigati si de complexitatea proiectelor pe care le vom implementa, vom apela la subcontractori. In momentul in care trendul pozitiv al pietei se va confirma, vom angaja si alti oameni.”

Compania a redus si bugetul de publicitate ca urmare a crizei, cu circa 50%. “Am incercat sa ne orientam pe alte metode. Nu am renuntat la promovare, dar ne-am straduit sa ne bazam pe resurse proprii; de exemplu, am internalizat serviciile de PR. Si am redus departamentul de resurse umane”, potrivit lui Apfelbaum.

Un plan de investitii bine pus la punct pentru 2010 nu exista. Insa, in functie de oportunitatile care se ivesc, se doreste lansarea de noi produse dedicate.

Totusi, seful companiei vorbeste de relansarea investitiilor in sectorul public ca despre “un lucru mult asteptat”. Chiar daca activitatea Wizrom nu se bazeaza pe zona publica, in 2009 compania a fost afectata de acest sector in mod indirect. “Am avut si avem clienti care au apelat la programe de finantare din fonduri europene de exemplu sau, la randul lor, au avut clienti beneficiari din zona de stat. Iar intarzierile din acest segment ne-au afectat si pe noi, indirect.”

Furnizorul software se bazeaza in proportie de 5 – 10% pe zona publica. In rest, compania se adreseaza firmelor mari, dar si IMM-urilor, in egala masura.

Mai multe probleme minore

Mai multe probleme minoreCe i-a atras atentia lui Zemy Apfelbaum anul trecut legat de piata in care opereaza si Wizrom si o sa influenteze industria IT si in anul curent? “Finantarile acordate de banci, nu neaparat pentru sectorul IT. Foarte multe proiecte de investiii, fie ca vorbim de proiecte de infrastructura sau din telecom, se faceau pe investitii finantate nu neaparat de banci sau de institurii de leasing. In acest moment, costurile au crescut foarte mult; in 2010 nu pot decat sa sper ca lucrurile se vor imbunatati pe zona asta. Dar sunt reticent la absolut orice se spune in piata. Experienta ne-a invatat ca nu ne putem baza pe nimeni si nimic”, spune categoric reprezentantul companiei.

Criza a fost o experienta interesanta pentru companie. Singura perioada dificila prin care furnizorul de solutii software a mai trecut a fost cand a explodat cursul leu-dolar, potrivit sefului Wizrom Software. “Dar a trecut repede perioada respectiva.”

Conform acestuia, perioada de instabilitate economica care a caracterizat anul 2009 l-a determinat sa traga o serie de invataminte.

Primul este acela ca totul este relativ. “Daca pentru tine e greu, pentru absolut toata lumea e la fel, iar atunci trebuie sa te pozitionezi fata de nivelul pietei ca sa vezi care este pozitia ta.”

Totodata, el a invatat ca indiferent cat de jos sunt cheltuielile, intotdeauna se poate si mai jos. “Daca puteai realiza un numar de proiecte cu cinci oameni inainte de criza, in situatii precum acestea se pot face mai multe cu aceleasi persoane, la acelasi nivel.”

“Si am invatat ca trebuie sa privim intotdeauna lucrurile cu optimism.” Trebuie sa te gandesti la o problema majora ca la una formata din mai multe probleme minore pe care le poti rezolva cu usurinta, considera Apfelbaum.

In topul furnizorilor de solutii informatice dedicate segmentului business, Wizrom Software se pozitioneaza pe locul 5, conform companiei. Firma software nu si-a propus sa depaseasca SAP, deoarece “ar fi dificil”, dar si-a propus sa faca parte din primii jucatori pe piata locala, lucru pe care l-a realizat.