Un final de an slab

Un final de an slabCu toate ca in ultimii trei-patru ani, operatorul telecom a lansat tot mai multe servicii, printre cele mai importante fiind cele de Internet (Clicknet) si televiziune digitala prin satelit (Dolce) cu preturi tot mai competitive, seful Romtelecom spune ca de fapt compania pe care o conduce este si cea care incearca sa mentina tarifele la un nivel rezonabil.

“Suntem singurul operator care se lupta sa tina preturile la un nivel rezonabil. Preturile noastre sunt in unele cazuri mai mari decat ale operatorilor de telefonie mobila intrucat credem ca serviciile merita aceste tarife. Razboiul preturilor este cel mai rau lucru care se poate intampla in piata”, explica Yorgos Ioannidis (foto).

El adauga ca si in Romania exista exemple de companii care au intrat in astfel de “razboaie’, pe viitor pericolul unei astfel de strategii fiind lipsa de cash pentru modernizare, telecomunicatiile fiind un domeniu care necesita investitii de zeci si chiar sute de milioane de euro.

“Noi avem un profit operational in jurul a 30% si nu il facem pentru ca ne plac cifrele, ci pentru ca avem nevoie de el ca sa-l reinvestim”, explica oficialul operatorului, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 807,7 milioane de euro si un profit operational de 252,4 milioane de euro.

Daca la nivelul pietei, pericolul este reprezentat de micsorarea accentuata a tarifelor, daca vorbim la nivel de fiecare companie cel mai rau lucru pe care il poate face conducerea acesteia este sa-si subestimeze competitorii, mai crede grecul.

"Avem competitiori care fac parte din multinationale si niciodata nu trebuie sa subestimezi multinationalele, dar si jucatorii puternici la nivel regional. Si avem si competitori la nivel micro, de la care nu stii la ce sa te astepti. Ii respectam pe toti oricat de mari sau mici ar fi".

Desi managerul Romtelecom spune ca incearca sa mentina costurile la un nivel mai ridicat, compania a devenit un concurent tot mai agresiv in fata rivalilor de la UPC, dar mai ales RCS&RDS.

Competitia a dus insa in ultimii ani si la reorganizarea operatorului, care isi doreste sa ajunga numarul unu in furnizarea de servicii de divertisment.

Astfel, atat din cauza crizei, dar si ca urmare a competitiei, managerii Romtelecom au fost nevoiti sa recurga la un plan cu 20 de masuri de eficientizare a costurilor, printre care reducerea cheltuielilor de marketing si a consumului de electricitate, dar si urmarirea mai atenta a datoriilor, dupa cum afirma Ioannidis.

Aceste masuri au inclus insa si reduceri de personal si externalizarea a cateva sute de posturi.

Compania, care avea 10.017 angajati in decembrie anul trecut, a anuntat in februarie disponibilizarea din mai a 600 de persoane, iar in ianuarie 400 de salariati din departamentele de comutatie si electroalimentare au fost transferati catre compania Ericsson, pentru servicii de administrare a retelei.

”Anul trecut cand monitorizam evolutia pietei nu eram siguri daca este nevoie de aceasta reducere de personal. Dar trebuie sa spun ca decembrie a fost o luna foarte dificila, de cand am venit in Romania nu am avut parte de o asa luna decembrie. Niciuna dintre ofertele noastre nu a avut rezultatele la care ne asteptam, iar in anii anteriori decembrie era cea mai buna luna. Si a trebuit sa luam o decizie, pentru ca din nefericire costurile noastre, mai ales cele operationale, si mai specific cele cu salariile sunt cele mai mari in piata de telecom din Romania”, a explicat directorul general al Romtelecom.

Ioannidis a adaugat ca operatorul lucreaza cu compania de plasare de personal BPI, prin care le ofera consultanta celor disponibilizati despre cum sa-si scrie CV-ul si le aranjeaza cel putin doua interviuri de angajare.

Managerul Romtelecom a mai spus ca nu are ca ca target micsorarea companiei, ci isi doreste ca operatorul sa vina cu oferte atractive pe piata, un lucru care este posibil numai in situatia in care costurile interne sunt tinute sub control.

Ce urmeaza pentru Romtelecom

Ce urmeaza pentru RomtelecomIn acest context, compania spune ca va miza in acest an pe targetarea nisata a actualilor si potentialilor clienti, prin lansarea unor oferte la nivel de oras sau cartier.

"Suntem poate singura companie din Europa care este in competitie cu aproape 800 firme si fiecare are propria strategie intr-o anumita zona si trebuie sa ne adaptam. Daca piata ne cere sa fim intr-un fel la Giurgiu, aceeasi piata ne cere sa fim altfel la Timisoara si altceva la Constanta”, afirma Yorgos Yoannidis.

De altfel, compania controlata de grupul grec OTE nu este singurul operator care in ultima perioada vine cu oferte pentru un segment specific, Orange, liderul pietei de telefonie mobila lansand de la inceputul anului oferte pentru suporterii anumitor cluburi de fotbal, pentru reprezentantele Avon, ori pentru clientii Praktiker.

Adaptarea la cerintele unei nise pe zona de clienti rezidentiali vine dupa ce in 2009 si in primele luni din 2010 compania a venit cu noi servicii si produse pentru clientii din companii.

Printre acestea se numara lansarea unor servicii de monitorizare, consultanta pentru companiile mici si mijlocii, prin care acestea isi pot micsora costurile, asistenta pentru proiectele cu echipamente Cisco, dar si pentru computere, in acest moment operatorul oferind servicii de mentenanta pentru 14.000 de PC-uri a unor clienti din banci ori retail.

Operatorul va lansa saptamana aceasta un magazin electronic pe site-ul companiei, oficialii Romtelecom afirmand ca se vor orienta tot mai mult catre domeniul vanzarilor online, care spera sa ajunga la 5% din veniturile totale.

De altfel, compania va veni pe 22 martie si cu o noua oferta pentru serviciile de internet, portofoliul fiind format din trei pachete denumite: Surf, Play si Power.

Pe de alta parte, operatorul va lansa in mai televiziunea de inalta definitie prin satelit, iar pana la finalul anului si serviciile de video la cerere (video on demand) care vor ajunge la 1.000 de titluri de filme si emisiuni de la 200 in prezent.

Televiziunea HD prin satelit este un serviciu complementar celei digitale prin satelit (Dolce) si celei IPTV (televiziunea oferita prin firele de internet numita Dolce Interactiv si care a fost lansata in decembrie 2009).

Desi Romtelecom deja ofera cinci programe care se pot urmari in format HD prin serviciul IPTV, televiziunea de inalta definitie prin satelit este un serviciu important pentru Romtelecom, avand in vedere ca UPC ofera din toamna HD TV, iar compania detinuta de OTE si statul roman isi doreste sa creasca cota de piata de la 30% in prezent pana va ajunge principalul jucator in acest domeniu.

La finalul lui 2009, serviciile de televiziune prin satelit (Dolce) au crescut cu 37,5% la 884.126 utilizatori, in timp ce veniturile aferente s-au majorat cu 87% fata de 2008.

UPC Romania avea in decembrie 181.000 de utilizatori la serviciile de televiziune digitala prin satelit (DTH), cel mai important jucator pe acest segment fiind RCS&RDS.

Magazine de tip concept store si achizitii

Magazine de tip concept store si achizitiiPentru a atrage mai mult clienti, Romtelecom a lansat un magazin de tip concept store (foto) dupa modelul Deutsche Telekom, grupul german care detine 30% din OTE.

In magazinul de 100 de metri patrati aflat in zona Pietei Vitan compania a investit in jur de cateva sute de mii de euro
, dupa cum a explicat Joerg Zeddies, director executiv comercial pe segment rezidential al companiei.

Acesta este format din mai multe zone printre care multimedia, demonstratii si consultanta unde vizitatorii vor putea testa si afla informatii despre serviciile Romtelecom si Cosmote.

„In aprilie vom avea deschise patru astfel de magazine, doua in Bucuresti, unul la Constanta si unul la Braila,” a adaugat Ioannidis.

Parte a aceleiasi strategii a fost si deschiderea anul trecut a trei chioscuri in centre comerciale din Bucuresti si Cluj.

De curand si UPC a lansat cu 200.000 de euro un astfel de magazin in zona Pietei Obor scopul fiind de asemenea de a-si prezenta mai bine produsele si in final atragerea de noi clienti.

Daca anul trecut piata de comunicatii electronice s-a diminuat cu circa 20% la 4 miliarde de euro, pentru anul acesta Ioannidis se asteapta la o stabilizare a acesteia.

De asemenea, directorul general al Romtelecom crede ca anul acesta compania va inregistra rezultate mai bune in privinta veniturilor, dar se fereste de a oferi o estimare in cifre in privinta evolutiei acestora.

Cu toate ca OTE, actionarul a 54% din Romtelecom este o companie greceasca, Grecia fiind una dintre cele mai afectate tari europene de criza, Ioanndis afirma ca afacerile grupului in Romania nu sunt afectate, dimpotriva Romtelecom are o pozitie foarte buna de cash ceea ce ii si permite sa investeasca aproximativ 150 de milioane de euro in acest an in infrastructura.

Lichiditatile ii dau operatorului si posibilitatea sa continue achizitiile de furnizori mai mici de telecomunicatii, la inceputului anului, NextGen Communication o companie a Romtelecom anuntand achizitia firmei New Com Telecomunicatii.

“Cu NextGen incercam sa aducem solutii complementare pentru ofertele competitive pe care Romtelecom le are pe piata si prin care incercam sa prindem mai bine potentialul pietei. Tranzactia dintre NextGen si NewCom este la Consiliul Concurentei, iar dupa ce va fi finalizata NextGen va fi in mai mult de 100 de localitati si va avea peste 100.000 de clienti. Ne uitam dupa achizitii potentiale chiar daca acestea sunt companii mici sau mai mari, de broadband sau TV", a declarat Ovidiu Ghiman, director executiv strategie si dezvoltarea afacerii.