Efectele cresterii TVA pe piata de comert online

Efectele cresterii TVA pe piata de comert online“Pe termen mediu si lung, este normal ca aceste masuri sa determine o scadere accentuata a consumului. Mai mult, inca nu este sigur ca masurile anuntate vor fi singurele care vor fi adoptate anul acesta. Daca tinta de deficit nu va fi atinsa, este posibil ca spre sfarsitul anului sa apara noi masuri”, a declarat, pentru Wall-Street, Catalin Mihailescu, managing partner al companiei Kelion Online, care detine magazinul online de IT si electronice Market Online.

Si Marius Ghenea (foto), cunoscut antreprenor roman si fondatorul magazinelor online de electronice, electrocasnice si produse IT Electrofun.ro si Pcfun.ro, considera ca majorarea taxei pe valoare adaugata va induce o scadere mai mult decat proportionala a consumului, estimarea sa fiind ca cererea de pe piata, in general (inclusiv in zona de IT si electronice) va scadea cu mai mult de 5% din cauza maririi TVA cu cinci procente.

“Aceasta scadere inseamna scaderea posibila a vanzarilor fiecarui retailer, indiferent ca vorbim de retailul traditional sau de cel online. Scaderea vanzarilor aduce dupa sine o deteriorare suplimentara a profitabilitatii”, a spus el.

Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag, cel mai mare retailer online de produse electro IT, afirma ca marirea TVA nu poate avea decat un efect negativ - “ne va frana intr-o oarecare masura cresterea, dar nu ne va produce scaderi”.

“Majorarea TVA este un lucru pe care trebuie sa-l acceptam cu totii, benefic pentru a ne reveni pe termen lung. Statul trebuie sa ia aceste masuri, chiar daca ne va fi greu acum. Trebuie sa stranga cineva cureaua, fie ca suntem noi, companiile, fie ca sunt pensionarii sau bugetarii este unu lucru necesar pentru a reusi sa depasim aceasta criza economica”, este de parere CEO-ul Copimaj, care detine magazinul online liveMag.ro.

Efectul imediat al majorarii TVA a fost cresterea preturilor. “Principalele produse comercializate de noi sunt laptop-urile intre 1.500 si 2.700 de lei, iar aplicarea noului TVA a dus la o crestere in medie a pretului cu 100-200 de lei. Este imposibil pentru noi sa pastram preturile macar apropiate de cele afisate pana la 1 iulie, dat fiind adaosul de o singura cifra pe care il practicam la aceste produse. In plus, ca magazin online, nu avem stocuri, deci tot ce se vinde acum este achizitionat cu 24% TVA. Ne asteptam la o scadere a cererii venita dinspre segmentul persoanelor fizice, care va fi cel mai afectat”, a explicat Tiberiu Pop, seful Corsar Grup, companie care opereaza magazinul online Cel.ro.

Afla din slide-ul urmator cu cat va scadea consumul in sectorul e-commerce

Preturi marite, consum redus

Preturi marite, consum redusPiata IT este una dintre cele mai afectate de scaderea consumului in acest moment, fiindca deja in perioada urmatoare vom vorbi de supravietuirea multor jucatori din industrie.

“Iar produsele IT nu vor fi pe primele pozitii in ordinea stabilita in cadrul unui buget familial, din ce in ce mai restrans. Sa nu uitam ca pe langa masurile luate vor mai fi si alti factori (generati de aceste masuri) care vor influenta negativ acest buget. Cursul de schimb, inflatia si multe alte impozite care vor mai aparea vor diminua drastic bugetul alocat unor produse de folosinta indelungata”, potrivit lui Mihailescu.

Conform acestuia, consumul va inregistra, in perioada urmatoare, o scadere constanta.

Scaderea generala a cererii va afecta intreaga piata de consum din Romania, situatie in care numarul firmelor cu probleme financiare va creste semnificativ, completeaza Ghenea. In plus, acesta sustine ca, pe masura ce ne vom apropia de lunile de iarna, efectele negative vor fi tot mai vizibile. “Nu este exclus sa vedem, la finalul acestui trimestru, noi masuri de austeritate, drept pentru care scaderea in trimestrul patru ar putea fi brutala.”

“Retailul electro IT a avut deja un recul foarte mare anul trecut, pe care noi l-am resimtit doar pe sfert, ca o scadere de 12% fata de aproximativ 50%, cat a fost cea inregistrata la nivelul pietei. Ceea ce demonstreaza eficienta modelului de business online si potentialul inca mare pe care acesta il are. Pe de alta parte, o scadere mai mare a pietei este greu de crezut ca se poate intampla, asteptam doar sa putem evalua cum se va produce revenirea”, arata Radu Apostolescu (foto).

Tiberiu Pop crede ca sezonalitatea si “viitorului sumbru” care ne este prezentat la televizor vor marca, de asemenea, cererea si consumul se va micsora. Cei care au nevoie de un anumit produs, il vor cumpara, dar vor fi mai atenti decat au fost pana acum.

Totodata, atat cresterea cursului euro si majorarea TVA fac ca produsele IT&C sa se scumpeasca.

“Daca ne referim la piata de comert online, cu siguranta va exista o scadere, trendul de consum va scadea cu 10-15% pana la perioada de sarbatori. In acest moment, consumatorii de produse IT&C sunt mult mai reticenti, iar atunci cand vor alege sa faca cumparaturi vor fi mult mai atenti la bugetul lor si la produsele pe care le achizitioneaza”, adauga si Circei.

Citeste in slide-ul urmator la ce alte masuri de austeritate se asteapta jucatorii din retailul online

Masurile nu se opresc aici

Masurile nu se opresc aiciJucatorii din retailul electro IT sunt convinsi ca masurile luate pana acum de guvernanti nu vor fi suficiente pentru a pune in miscare economia romaneasca. Spre exemplu, seful Pcfun se asteapta ca masurile luate sa aiba efecte negative asupra incasarilor bugetare, situatie in care, la sfarsitul trimestrului al treilea, este posibil sa vedem noi masuri de austeritate, respectiv noi cresteri de taxe, deoarece pe masura ce vom intra in toamna, va deveni tot mai clar ca deficitul de 6,8% nu poate fi atins.

“Cred ca aceasta poate fi o spirala fatala pentru economia romaneasca, orice set consistent de masuri de acest gen trebuie sa contina si stimulente pentru partea activa a economiei, nu doar masuri de crestere a taxelor, scadere a salariilor si eliminare a subventiilor”, explica managerul FiT Distribution, care detine magazinele online Pcfun si Electrofun.

Si seful Kelion este de parere ca vor mai aparea si alte schimbari. “Fiindca acest Guvern a actionat incoerent si fara o politica economica corecta. Exact invers fata de propunerile unor specialisti in macroeconomie de renume. Prin ceea ce a facut in ultimii ani, Guvernul nu a luat nici o masura coerenta pentru protejarea mediului de business. Toata lumea vorbeste de luni de zile de scaderea pensiilor si a salariilor bugetarilor. Dar nici un analist nu a explicat complet, tuturor, problemele reale, cum ar fi problema demografica sau ingenuncherea clasei de mijloc, care sustine cu adevarat greul. Toate tarile civilizate au abordat altfel aceste lucruri si au venit cu masuri concrete si coerente, atat economice, cat si legislative”, spune acesta.

“De la cota unica incoace nu cred ca am vazut vreo masura care sa stimuleze cresterea pietei pe care concuram, ci dimpotriva. Mediul privat este reglementat de competitie, toti jucatorii avand interes sa castige, lucru care nu este valabil si pentru aparatul birocratic al statului”, este de parere Tiberiu Pop.

Reprezentantul liveMag.ro, Alexandru Circei ((foto), sustine ca firma pe care o conduce ia in calcul si alte masuri de austeritate, insa adauga ca va incerca sa reduca costurile operationale si sa nu ia masuri de austeritate pentru angajatii pe care ii are.

Masurile luate acum, raportate strict la momentul actual, sunt logice si le-ar fi luat oricine din lipsa reala de alternative, arata directorul de marketing al eMag. Intrebarea mult mai grea pe care si-o adreseaza acesta este ce masuri trebuiau luate pana acum, in fiecare dintre ultimii 20 de ani care au trecut de la Revolutie, pentru a nu se ajunge aici.

Ghenea crede ca pentru a ajuta mediul de business, Guvernul ar fi trebuit in primul rand sa elimine impozitul minim obligatoriu (forfetarul) si apoi ar fi trebuit sa ia masuri de stimulare a economiei si a intreprinderilor mici si mijlocii, care sunt cele mai vulnerabile in aceasta perioada de criza, dar care, pe de alta parte, angajeaza majoritatea fortei de munca din Romania. “Cu privire la TVA, macar in ultimul moment, Guvernul ar fi trebuit sa considere cote de TVA diferentiate, asa cum are majoritatea statelor europene, astfel incat pe de o parte sa fie protejate categoriile cu venituri mici si pe de alta parte sa fie sustinute si stimulate anumite ramuri economice.”

Alexandru Circei afirma ca atata timp cat clientii nu mai intra in magazin, vanzarile scad si nu mai gasesti solutii de scapare; “statul te preseaza cu achitarea taxelor” si, in aceasta situatie, afirma el, este foarte greu sa te menti in piata.

Vezi, in continuare, ce planuri au jucatorii din retailul online de electro IT pentru a minimiza efectele unui TVA majorat

Cum intampina retailerii online efectul TVA

Cum intampina retailerii online efectul TVADe la 1 iulie, toti retailerii au ridicat preturile. Produsele s-au scumpit, fiindca cine intelege corect cum functioneaza taxa pe valoare adaugata, nu are cum sa mentina vechile preturi. Decat daca marginea acelor produse o permite, considera seful Market Online.

TVA-ul este calculat numai la vanzarea produselor, astfel incat, din pacate, indiferent daca produsele sunt in stoc sau nu, la vanzarea lor incepand cu data de 1 iulie, se aplica noul TVA majorat, de 24%. “Orice comerciant care sustine ca mentine aceleasi preturi si dupa 1 iulie fie isi asuma aceasta pierdere suplimentara de circa 5% din valoarea neta a vanzarii, fie face un exercitiu de marketing”, spune Marius Ghenea.

La eMag, preturile fara TVA sunt aceleasi ca si inainte de 1 iulie, si sunt afectate doar de cursul valutar care s-a suprapus ca si crestere peste cea a taxei pe valoare adaugata. “Altfel, TVA-ul se aplica de la data stabilita la toate produsele din stoc, legea e foarte clara. Inca de la ora 0 a zilei de 1 iulie am lansat campania prin care returnam clientilor 5% din valoarea oricarei facturi, bani pe care clientii ii pot folosi pentru achizitii in urmatoarele 6 luni. Este o campanie win-win”, a declarat Radu Apostolescu.

Oficialul Market Online asteapta sa fie expuse toate masurile adoptate, iar in functie de acestea, compania va contura un plan amanuntit pentru minimizarea efectelor negative impuse. Sistemele online au totusi cateva avantaje majore.

“Unul dintre ele este viteza superioara de adaptare. Apoi, costurile reduse. Avantaje de care poate beneficia consumatorul final prin accesul la niste preturi mai accesibile si multe alte servicii suplimentare care, in mare parte, sunt acum oferite gratuit de magazinele online”, arata el.

Ghenea spune ca este dificil sa contracarezi efectele negative ale unor asemenea masuri, pentru ca ele se vor rasfrange in primul rand asupra consumatorilor, si apoi, prin inductie, asupra companiilor care le ofera produse sau servicii, iar Tiberiu Pop (foto) incearca sa atraga noi segmente de clienti pe Cel.ro, astfel incat sa poata fi compensata scaderea cererii de la clientii carora li se adreseaza acum.