Malaysia Airlines anunta sambata ca a "pierdut contactul" cu un avion cu 239 de pasageri la bord

Malaysia Airlines anunta sambata ca a "pierdut contactul" cu un avion cu 239 de pasageri la bord

Avionul companiei Malaysia Airlines care transporta 239 de persoane la bord de la Kuala Lumpur la Beijing a disparut sambata, 8 martie, in apropierea spatiului aerian al Vietnamului.

"Avionul a pierdut contactul in apropierea spatiului aerian al provinciei Ca Mu, inainte de a intra in contact cu turnul aerian de control de la Ho Si Min", s-a precizat intr-un comunicat publicat pe site-ul Guvernului vietnamez. Avionul ar fi trebuit sa ia legatura cu turnul de control la ora 17.22 GMT (19.22 ora Romaniei), dar acest lucru nu s-a intamplat.

Ministerul vietnamez al Apararii a lansat o misiune de salvare in coordonare cu Malaysia si China, a adaugat el. Malaysia Airlines a inceput sa anunte rudele pasagerilor si echipajului, un demers care arata ca aceasta se asteapta la ce este mai rau. Zborul MH370, care transporta 227 de pasageri de 13 nationalitati si 12 membri ai echipajului, a disparut sambata, la ora locala 02.40 (vineri, 20.40 ora Romaniei), a anuntat compania.

Malaysia a luat prima data in calcul ipoteza terorista in cazul disparitiei

Malaysia a luat prima data in calcul ipoteza terorista in cazul disparitiei

Malaysia examineaza ipoteza terorista dupa disparitia inexplicabila a unui avion Boeing 777 al Malaysia Airlines, a anuntat duminica, 9 martie, ministrul malaysian al Transporturilor.

Serviciile de securitate ale tarii s-au interesat de doi pasageri despre care se credea la acea data ca ar fi folosit pentru imbarcare pasapoarte europene furate, generand temeri privind un atentat. "Paralel, au fost mobilizate serviciile noastre de informatii si, bineinteles, au fost informate agentiile de contraterorism (...) ale tuturor tarilor vizate", a declarat Hishammuddin Hussein.

Un oficial din cadrul aeroportului din Beijing a declarat ca a fost activata o structura de urgenta. Tabelele de la aeroport precizeaza ca zborul are "intarzieri". Compania Boeing, la randul sau, s-a exprimat pe Twitter: "Urmarim cu atentie informatiile despre MH370. Gandurile noastre merg catre toti cei care sunt la bord".

Ancheta pentru trafic de pasapoarte in Thailanda, in urma disparitiei avionului

Ancheta pentru trafic de pasapoarte in Thailanda, in urma disparitiei avionului

Politia thailandeza a anuntat in data de 9 martie o ancheta cu privire la un posibil trafic de pasapoarte, rezervarile cu doua pasapoarte europene suspecte pentru zborul Malaysia Airlines, disparut de pe radar, fiind efectuate in Thailanda.

Un austriac, Christian Kozel, si un italian, Luigi Maraldi, apareau pe lista pasagerilor, dar nu se aflau la bord. Celor doi le-au fost furate pasapoartele in Thailanda in 2012 si 2013, a confirmat Interpol. Informatii de zbor consultate de AFP arata ca cele doua bilete de avion pe numele lor au fost rezervate la 6 martie 2014 si au fost emise in orasul Pattaya, o statiune balneara din Thailanda.

Cele doua bilete online purtau numere consecutive si au fost platite in bahti, moneda thailandeza.

Un oficial de rang inalt din cadrul politiei thailandeze a declarat pentru AFP ca politia thailandeza ancheteaza un posibil trafic de pasapoarte furate la Phuket, o statiune in sudul tarii, unde a fost furat pasaporul lui Maraldi.

Interopul afirma, intr-un comunicat, ca nu s-a efectuat niciun control in nicio tara cu privire la pasapoartele furate, din momentul in care acestea au fost introduse in baza de date a organizatiei si pana la decolarea avionului.

Ulterior, legaturile teroriste au fost infirmate.

Speculatiile privind terorismul puteau fi evitate prin verificarea pasapoartelor in baza Interpol

Speculatiile privind terorismul puteau fi evitate prin verificarea pasapoartelor in baza Interpol

Cum au reusit cei doi pasageri iranieni sa se infiltreze cu pasapoarte false la bordul avionului Malaysia Airlines ramane unul dintre cele mai mari mistere, insa acest lucru nu mai este deloc unul surprinzator. Doar anul trecut, s-au inregistrat peste un miliard de imbarcari fara ca pasapoartele pasagerilor sa fie verificate in baza de date a Interpolului (SLTD) daca sunt furate sau gasite.

De altfel, daca pasapoartele pasagerilor cursei MH 370 ar fi fost confruntate cu aceasta baza de date s-ar fi descoperit ca cei doi iranieni au folosit pasapoarte furate, scrie Slate.com.

Ramane insa necunoscut daca cei doi pasageri au vreo legatura cu disparitia aeronavei, primele date ale anchetei aratand doar ca niciunul dintre ei nu are vreo legatura cu o grupare terorista. Cu toate acestea, Interpolul pune foarte mult accent zilele acestea pe importanta utilizarii bazei de date cu pasapoarte furate si pierdute.

“Ne ingrijoreaza ca pasagerii s-au putut imbarca intr-un zbor international folosind pasapoarte false, care apar in baza de date a Interpolului. Daca Malaysia Airlines si toate celelalte companii aeriene ar fi verificat pasapoartele in baza de date a Interpolului, atunci nu am mai fi fost in situatia sa speculam ca pasapoartele furate sunt folosite de teroristi urcati la bordul cursei MH 370”, a declarat Ronald Noble, secretar general al Interpolului.

Scenarii posibile dupa disparitie

Scenarii posibile dupa disparitie

Exista mai multe scenarii posibile care ar explica disparitia subita a avionului Boeing 777 al Malaysia Airlines, in timp ce nicio urma a acestuia nu a fost identificata inca.

Explozie la bord? Potrivit autoritatilor malaysiene, avionul Boeing 777, una dintre aeronavele cele mai sigure de pe planeta, zbura la altitudine de croaziera de 35.000 de picioare (11 kilometri) deasupra marii cand a disparut fara a emite un semnal de alerta, ceea ce ar putea acredita ipoteza unui incident brusc si catastrofal.

Dificultati tehnice? Disparitia brutala ar putea sa sugereze o problema tehnica ce a antrenat o coborare rapida. Autoritatile malaysiene au evocat o posibila intoarcere din drum a avionului chiar inainte de pierderea contactului, ceea ce ar putea insemna ca pilotii incercau sa rezolve o problema.

Dezintegrare structurala? Absenta unei epave sau a cutiilor negre i-a determinat pe unii sa ia in calcul dezintegrarea in zbor. Avizul expertului: daca au existat anterior disparitii legate de o dezintegrare, noile avioane folosesc "materiale, tehnologie si sisteme de mentenanta mai bune", a afirmat Madavaram.

Deturnare? Absenta unor fragmente de fuselaj in jurul traiectoriei prevazute a avionului, posibilitatea ca acesta sa se fi intors din drum si informatiile contradictorii daca a fost sau nu detectat de armata malaysiana cu mult in afara traseului au alimentat ipoteza unei deturnari, care nu a fost exclusa de anchetatori.

Declaratiile au "curs" fara incetare timp de o saptamana

Declaratiile au "curs" fara incetare timp de o saptamana

"Regretam profund ca am pierdut contactul cu zborul MH370, care a parasit Kuala Lumpur la ora 00.41 sambata dimineata, cu destinatia Beijing", a declarat directorul general al grupului Malaysia Airlines Ahmad Yahya.

Oficialii chinezi au anuntat ca sunt ingrijoarati ca avionul nu a intrat in sfera de control a aviatiei civile chineze.

"Aceste informatii ne ingrijoreaza mult", a declarat ministrul chinez de Externe Wang Yi. "Speram ca toti pasagerii sunt nevatamati. Facem tot posibilul pentru a obtine cat mai multe detalii".

Compania Boeing, la randul sau, s-a exprimat pe Twitter: "Urmarim cu atentie informatiile despre MH370. Gandurile noastre merg catre toti cei care sunt la bord".

Ulterior, directorul aviatiei civile din Malaysia, Azharuddin Abdul Rahman, a anuntat ca in opinia sa disparitia avionului este una "uimitoare", dupa ce un anunt privind descoperirea unor posibile ramasite ale avionului in largul Vietnamului s-a dovedit fals.

Seful Fortelor Aeriene malaysiene a declarat miercuri ca "nu a exclus posibilitatea unei abateri de la traiectorie in zbor, in sens opus, inainte ca avionul sa scape de radar".

Premierul chinez Li Keqiang a spus joi ca va continua operatiunile de cautare a avionului "atat timp cat va ramane o raza de speranta".

Vineri, dupa aproape o saptamana de la disparitie, Ravikumar Madavaram, un expert in domeniul aerospatial din cadrul firmei de consultanta Frost & Sullivan Asia Pacifi - "Nu-mi amintesc de vreun alt caz de acest tip, in care sa fi dispus de atat de putine indicii cu privire la ceea ce s-a intamplat".

Sambata, premierul Najib Razak a decalarat ca miscarile zborului MH370 au fost provocate printr-o "actiune deliberata", iar sistemele de transmisie de date ale avionului de tip Boeing 777 "au fost dezactivate".

Suspiciunile de deturnare revin dupa o saptamana. Malaysia opreste cautarea in Marea Chinei de Sud

Suspiciunile de deturnare revin dupa o saptamana. Malaysia opreste cautarea in Marea Chinei de Sud

Oficiali militari malaysieni sunt de parere ca avionul de tip Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, disparut de o saptamana, ar putea fi fost deturnat catre Oceanul Indian de o persoana care cunostea foarte bine rutele aeriene si pozitiile radarelor.

Doar "un pilot experimentat, competent si in activitate" ar putea sa faca asa ceva, a declarat un oficial militar malaysian care participa la operatiunile de cautare efectuate intr-o zona imensa cuprinsa intre Marea Chinei de Est si Oceanul Indian.

Oficialul, care s-a exprimat sub acoperirea anonimatului, a precizat ca aceast ipoteza se bazeaza pe date inregistrate de un radar militar si care nu au fost publicate.

"Se pare ca (aceasta persoana) stia foarte bine cum sa evite radarele civile. Se pare ca le-a studiat foarte indeaproape", a adaugat oficialul militar.

Malaysia opreste cautarea zborului MH370 in Marea Chinei de Sud

Premierul malaysian Najib Razak a anuntat sambata oprirea cautarii in Marea Chinei de Sud a avionului de tip Boeing 777, din cauza unor informatii potrivit carora avionul a deviat de la ruta catre vestul peninsulei malaysiene.

"Punem capat operatiunilor noastre in Marea Chinei de Sud si reexaminam desfasurarea fortelor", a declarat seful Guvernului.

Sursa foto: Aeronava, Shutterstock