Legislatia este satisfacatoare, operativitatea lasa de dorit

Legislatia este satisfacatoare, operativitatea lasa de doritDupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, incepand cu anul 2007, si legislatia privind piata de capital s-a schimbat, progresand inspre europenizare.

“In opinia mea, legislatia pentru piata de capital a realizat progrese majore in ultimii ani. Elementul determinant a fost aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, proces care a implicat o modernizare ampla a legislatiei. In general, sunt multumit de stadiul actual al legislatiei pietei de capital”, a declarat Razvan Pasol (foto), managerul Intercapital Invest.

Si Alin Brendea, managerul Prime Tranzaction admite ca avem o legislatie europeana, in linii mari, cu unele chestiuni care inca nu concorda cu modelul pe care dorim sa il implementam si cu altele ramase din trecut, care inca nu au fost eliminate.

“Putem spune ca la nivel structural legislatia romaneasca a devenit europeana, insa la nivel functional mai avem mult de finisat”, sustine el.

Seful Prime spune ca lipsa de pragmatism prin neadaptarea la realitatile romanesti este cel mai greoi aspect al legislatiei si institutiilor implicate.

“Am importat (am fost fortati in definitiv) modelul unor piete dezvoltate cu traditie, pe o piata inca subdezvoltata. Ca atare sunt numeroase situatii in care reglementarile par excesive iar altele in care sunt prea permisive. Un alt aspect negativ tine de intelegerea legilor, aparand inca cazuri in care legea pare sa fie interpretata difierit de actorii pietei de capital”, explica Brendea.

Pe de alta parte, principala nemultumire a sefului Intercapital Invest nu se refera la aspecte speficifice din legislatie, ci la operativitatea procedurilor de autorizare a unor proiecte sau activitati specifice pietei de capital.

“Cadrul legislativ este satisfacator, insa mi-as dori o operativitate mai mare din partea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM) in aplicarea sa. Sunt constient de faptul ca activitatea de reglementare a pietei este complexa, insa unele operatiuni ce necesita avize, aprobari sau interpretari ale CNVM dureaza prea mult.”, a declarat Razvan Pasol.

Citeste interviul cu Anca Dumitru, directorul general al Bursei de Valori Bucuresti






Pasol: Avem de recuperat un decalaj fata de tarile dezvoltate, inclusiv legislativ

Pasol: Avem de recuperat un decalaj fata de tarile dezvoltate, inclusiv legislativDesi nu trebuie omisa, legislatia nu mai este una din principalele probleme ale pietei de capital.

Razvan Pasol spune ca ar vrea sa fie rezolvata cat mai repede problema structurii emitentilor listati, pentru ca imbogatirea ei din toate punctele de vedere (sectoare si dimensiune a emitentilor, tipuri de produse, etc) ar genera lichiditate mai mare pe piata si ar duce la dezvoltarea ei.

“Exista zone in care, punctual, asteptam schimbari legislative. Spre exemplu, cred ca putem acorda operatorilor bursieri straini posibilitatea achizitionarii unui procent mai mare de 5% din capitalul social al unui operator de bursa local. Mai sunt si alte elemente punctuale, si nu as vrea sa dau impresia ca lista de mai sus este una completa, insa, in general nu este vorba de probleme de viata si de moarte”, sustine el.

Din punct de vedere operational, Pasol spune ca ar analiza regulamentele aplicabile companiilor de brokeraj (in principal Regulamentul 32/2006) si ar incerca sa reduca in mod semnificativ birocratia.

“Intr-o economie moderna (si, cu atat mai mult intr-un domeniu dinamic precum piata de capital) trebuie sa ne bazam din ce in ce mai mult pe sisteme electronice si pe operatiuni mai rapide si mai eficiente. S-au facut pasi in directia aceasta, dar procesul trebuie continuat”, explica el.

In plus, ca pasionat de produse si sisteme noi, Pasol spune ca si-ar dori sa vada reglementate mai multe tipuri de fonduri de investitii in Romania, inclusiv fonduri imobiliare.

“De asemenea, mi-as dori o finalizare mai rapida a cadrului legislativ necesar introducerii tranzactiilor de vanzare in absenta”, spune managerul.

In trecut, prevederile legislative erau mult mai complicate, birocratice, limitate si ineficiente decat in prezent.

Practic, actele normative care au precedat Legea 297/2004 privind piata de capital, Regulamentul 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, Regulamentul 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare si Regulamentul 15/2004 privind fondurile de investitii au avut prevederi care au complicat foarte mult activitatea si au franat dezvoltarea.

Reglementarile actuale, desi nu sunt perfecte, reprezinta un pas important inainte, spune Pasol.

De asemenea, astazi exista multe regulamente sau instructiuni CNVM care se ocupa de operatiuni care in trecut nu erau reglementate sau posibile (de exemplu, tranzactionarea actiunilor prin internet).

“In definitiv, evolutia este una fireasca. Pe piata de capital din Romania avem de recuperat un decalaj important fata de pietele din tarile dezvoltate, inclusiv la nivel legislativ”, a conchis seful Intercapital.

Brendea: Ar trebui lucrat pe o mai buna pragmatica

Brendea: Ar trebui lucrat pe o mai buna pragmaticaDirectorul Prime Transaction, Alin Brendea (foto) sustine ca schimbarea legislatiei poate fi un proces inefficient, mai ales ca actualul cadru poate fi functional

“Ar trebui lucrat pe o mai pragmatica si buna aplicare a legilor”, sustine el.

Practic, nu legile in sine sunt piedica pentru activitatea pe piata de capital, ci uneori modul in care sunt intelese si aplicate.

“Ar fi o teza falsa sa consideram ca piata romaneasca nu se poate dezvolta din cauze legislative”, a mai spus Brendea.

Astfel, el nu vede nevoia unor schimbari esentiale in acest domeniu, motivand ca avem niste legi functionale si ar putea fi imbunatatita aplicarea lor, cel mult.

“Poate am putea vorbi despre schimbari la un nivel mai amplu prin care piata de capital sa fie promovat ca motor al economie. Modelul polonez este un exemplu mai mult decat potrivit. Din pacate aici nu este vorba de un nivel de legiferare de tip CNVM ci de unul parlamentar”, explica Alin Brendea.


Progresul pietei de capital depinde de noi toti

Premisa esentiala care va sustine schimbari esentiale la nivelul legislatiei si reglemenatrilor din piata de capital ramane procesul de aderare la Uniunea Europeana, cu toate etapele sale: operatiunile si procedurile legate de pre-aderare, aderarea efectiva impreuna cu toate standardele si regulile pe care aceasta le-a adus, si operatiunile ulterioare aderarii, pentru ca procesul de aliniere a legislatiei nationale la cerintele UE este unul de durata.

“Desi legislatia europeana este de multe ori excesiv de birocratica (in contrast cu regimuri mai liberale precum cel din Statele Unite), iar regulile europene sunt uneori greu de aplicat in Romania, tragand linie cred ca trebuie sa ne bucuram ca Romania face parte din UE. Uneori vedem numai partile negative ale aderarii, insa pentru economia Romaniei aceasta a adus avantaje in multe domenii”, a explicat Pasol.

In opinia sa, un alt element important care determina schimbarea pe piata sunt participantii, investitorii locali si straini, companiile de brokeraj, societatile de administrare a investitiilor, emitentii, operatorii bursieri.

“Intr-o economie libera, progresul nu poate fi oprit, ci cel mult incetinit; acesta este inevitabil. Insa depinde de noi toti, fie ca venim din piata, fie ca reprezentam CNVM, daca acest progres va veni mai repede sau mai incet. Daca vine prea incet, avem cu totii de pierdut”, a mai spus el.

Seful Intercapital spune ca relatia CNVM cu participantii din piata a progresat foarte mult in ultimii ani, ajungand sa fie una deschisa si de colaborare.

“Desi de multe ori ne place sa criticam autoritatea, indiferent sub ce forma se manifesta aceasta, sa nu uitam ca in urma cu mai multi ani lucrurile erau diferite: Comisia era un organism opac, inflexibil si fara directie. O asemenea atitudine sufoca piata de capital, asa ca nu pot decat sa ma bucur ca abordarea a fost schimbata”, afirma el.

Insa, managerul reproseaza Comisiei eficienta si operativitatea, mai ales ca pe piata de capital totul se intampla intr-un ritm foarte rapid.

“Nu ne permitem sa asteptam foarte mult timp pentru regulamente, decizii sau avize, indiferent ca este vorba de elemente de rutina, ce tin de activitatea de zi cu zi, sau de proiecte lansate in premiera in Romania”, a conchis Pasol.

Vezi toate articolele din campania "Investitor roman, caut bursa matura", proiect sustinut de Intercapital Invest