Dan Badin, partener Deloitte

Dan Badin, partener DeloittePotrivit lui Dan Badin, partener in cadrul departamentului de servicii fiscala al Deloitte Romania, reducerea TVA si/sau a CAS "va depinde in mare masura de rapiditatea cu care isi va reveni cresterea economica si de parametrii bugetari".

In prezent, exista intentia de reducere a uneia dintre cele doua taxe, dar dupa cum a declarat ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, decizia politica privind reducerea contributiilor de asigurari sociale (CAS) cu 5 puncte procentuale sau revenirea TVA de la 24% la 19%, din 2014, va fi luata in toamna acestui an.

Totusi, Badin Crede ca reducerea TVA la anumite produse alimentare pare mai probabila si o astfel de reducere ar aduce cel putin doua avantaje: cel social, prin scaderea preturilor la alimentele de baza si reducerea evaziunii fiscale.

Premierul Victor Ponta a declarat recent ca ordonanta privind reducerea TVA la paine va fi adoptata dupa 1 iulie, deoarece in primul semestru al anului nu pot fi efectuate rectificari bugetare.

Intrebat daca daca Romania isi permite revenirea la TVA de 19% sau taierea CAS cu 5%, Badin a raspuns ca "sursa principala pentru acoperirea reducerii unei cote de taxe poate veni din zona economiei gri sau neagre si deci ar trebi sa creasca gradul de colectare a taxelor din aceasta sursa".

"Evaziunea fiscala nu doar reduce colectarea taxelor, dar constituie si o bariera economica pentru contribuabilii cinstiti, care sunt nevoiti sa lupte intr-un mediu concurential neloial", a spus Dan Badin, pentru Wall-Street.ro.

Economia ar primi cu bucurie o relaxare a fiscalitatii, intrucat taxele mari tind sa aiba un efect negativ asupra consumului si investitiilor, dar "gradul de interdependenta dintre cresterea economica si nivelul taxelor nu poate fi calculat cu exactitate".

"Cu toate acestea, calcaiul lui Ahile in revenirea cresterii economice nu este reprezentat de nivelul prea ridicat al taxelor, ci mai degraba de gradul redus de colectare al lor. O crestere a colectarii poate avea ca rezultat, spre exemplu, o crestere a investitiilor din fonduri bugetare in sectoare unde multiplicatorul investitional este mare, deci de natura sa accelereze revernirea cresterii economice. In consecinta este nevoie de mai multa responsabilitate si mai multe initiative de control al evaziunii, precum cea recent adoptata privind prelungirea pana in mai 2014 a taxarii inverse la cereale", a completat Badin.

In plus, in ceea ce priveste investitiile straine directe, care reprezinta un motor al cresterii economice, specialistul Deloitte crede ca este nevoie de mai multa predictibilitate, coerenta si consecventa in ceea ce priveste legislatia fiscala. "Aceste lucruri cantaresc de multe ori mai mult in opinia investitorilor decat nivelul taxelor".

Rene Schob, managing partner Adevaris

Rene Schob, managing partner AdevarisRene Schob crede ca ar fi nerealist sa ne asteptam sa vedem o reducere a CAS sau TVA in 2014, in contextul presiunii existente pe buget si a dificultatilor in incasarea veniturilor in actualele conditii economice.

Insa, in opinia consultantului fiscal, o scadere a CAS sau TVA ar fi foarte bine primita de antreprenori si ar produce un impact pozitiv in economie pe termen mediu si lung. "Nu cred totusi ca lucrurile sunt inca sub control in ceea ce priveste bugetul de stat astfel incat sa permita o astfel de masura".

In plus, el a explicat ca pentru stimularea economiei conteaza cadrul general creat pentru mediul de afaceri: predictibilitatea si stabilitatea cadrului legislativ al unei tari, infrastructura si nivelul de pregatire al fortei de munca.

"In ultimii ani, Romania nu a reusit din pacate sa-si creeze puncte forte la aceste capitole. Evolutia economica lenta este rezultatul acestor minusuri, la care se adauga evident influenta situatiei economice generale din Europa", conchide Schob.

Alexander Milcev, partener Ernst & Young

Alexander Milcev, partener Ernst & YoungNici partenerul Ernst & Young Alexander Milcev nu crede ca "o sa vedem o reducere a CAS sau TVA in 2013 si 2014".

Totusi, premisa clara pentru reducerea cotei de TVA ar fi cresterea gradului de colectare, intrucat unele surse estimeaza ca doar in jur de 60% din TVA se colecteaza efectiv in Romania, fata de alte tari unde procentajul ajunge la 80% si mai mult.

"Acest lucru presupune modernizarea sistemului de colectare al ANAF, ceea ce urmeaza sa se implementeze in urmatoarii 2-3 ani. Odata ce sistemul e mai eficient, atunci bugetul poate colecta aceeasi bani (sau mai multi) cu o cota de impozitare mai redusa", explica Milcev.

Mai exista si alternativa cresterii economice accelerate, care sa aduca mai multi bani la buget chiar si cu sistemul actual de taxe, insa, potrivit lui Milcev, in conjunctura economica internationala nu este ceva pe ce putem conta pe termen scurt sau chiar mediu.

De asemenea, el crede ca performanta economiei locale este influentata mult mai mult de factorii internationali, decat de sistemul fiscal local. "Desigur, o reducere a acestor taxe ar avea un efect positiv asupra consumului intern, dar probabil nu ar schimba dramatic ritmul cresterii economice".

Dan Schwartz, managing partner RSM Scot

Dan Schwartz, managing partner RSM ScotNici Dan Schwartz nu crede ca se va schimba nimic in ceea ce priveste CAS si TVA mai devreme de anul viitor, avand in vedere ca orice reducere neplanificata, neanuntata si prin urmare neprevazuta de taxe si contributii in mijlocul unui an fiscal poate genera dezechilibre macroeconomice greu de administrat si controlat.

"In orice caz, nu cred ca Guvernul Romaniei ar putea micsora cotele de CAS si TVA fara a gasi alte resurse pentru bugetul consolidat al statului si fara a avea acordul Fondului Monetar International", subliniaza Schwartz.

El sustine ca nivelul contributiilor sociale si cota de TVA sunt elementele de natura fiscala care au impact direct asupra ritmului de dezvoltare economica al Romaniei in momentul de fata.

"Cotele relativ ridicate de impozitare atat in cazul contributiilor sociale cat si in cazul TVA reprezinta frane in dezvoltarea Romaniei din cel putin doua motive: nu stimuleaza consumul dar in schimb "stimuleaza" evaziunea fiscala, care la randul ei este unul dintre factorii generatori de subdezvoltare", afirma specialistul RSM Scot.