Liber la executari silite impotriva companiilor in insolventa

Liber la executari silite impotriva companiilor in insolventa

O modificare foarte importanta care va bulversa procedurile de insolventa si va genera o practica neunitara si inechitabia permite creditorului curent, care detine impotriva averii debitorului creante nascute in perioada de observatie, sa declanseze procedura de executare silita individuala impotriva debitorului, pentru satisfacerea creantelor sale. Intrucat astfel de executari silite individuale se vor desfasura conform codului de procedura civila, creditorii "istorici" (inscrisi deja in tabelul de creante si mai ales creditorii care detin garantii reale asupra bunurilor supuse executarii silite) ar putea interveni in procedura cu o astfel de executare silita individuala. Adica un creditor curent ar putea executa silit societatea debitoare cu prioritate absoluta, chiar si fata de creditorii garantati, care nu ar putea interveni in procedura de executare silita. In aceasta ipoteza, creditorul curent primeste suma de bani necesara satisfacerii creantei sale, iar restul creditorilor, inclusiv cei garantati, raman sa imparta diferenta de bani ramasa.

Aceasta duce la o contradictie flagranta fata de ordinea de prioritate stabilita atat de Codul de procedura civila, cat si insasi de OUG nr.91/2013. Aplicarea normelor de executare silita individuala va fi una trunchiata, asa incat creditorii din cadrul procedurii de insolventa, mai ales cei garantati, nu isi vor putea proteja garantiile in procedura de executare silita, atrag atentia specialistii Casa de Insolventa Transilvania.

Pana in prezent, toate executarile silite erau suspendate pe perioada insolventei. Ordonanta de Urgenta prevede ca pentru creantele curente executarile silite sa poata fi accesate. Prevederea insa e greu de aplicat pentru agentii economici si usor pentru Stat. Executarea silita se poate face in baza unui titlu executoriu, de obicei, o hotarare judecatoreasca. Conform noului cod al insolventei, actiunile pentru obtinerea hotararii sunt in continuare suspendate. Insa institutiile Statului isi pot emite titlurile executorii direct, fara interventia instantei. Statul nu are nevoie de tot acest proces, asa ca poate proceda la executarea silita a companiei in orice moment.

Intervin aici si numeroase probleme de interpertare in practica, insa: se vor putea executa bunuri esentiale reorganizarii? In masura in care vor fi scoase la vanzare anumite bunuri, ce se intampla cu creditorii care au deja drepturi asupra acestor bunuri (cum ar fi creditorii garantati cu ipoteci, inscrisi deja la masa credala)? Vor trebui acestia sa participe la doua proceduri paralele – cea a insolventei si in cea de executare silita?

Aplicarea planului de reorganizare- 1 an, in loc de 3

Aplicarea planului de reorganizare- 1 an, in loc de 3

Ordonanta de Urgenta reduce durata aplicarii planului de reorganizare de la trei ani la un an. Este foarte dificil ca in conditiile actuale ale pietei si economiei sa reusesti redresarea unei companii in trei ani, cu atat mai putin intr-unul. E chiar mai putin decat in cazul concordatului preventiv, iar acesta este o masura doar de preventie. Astfel, sansele de a propune si implementa un plan de reorganizare functional sunt, practic, anihilate, spun oficialii CITR.

Si Arin Stanescu a atras atentia asupra faptului ca aceasta prevedere va reduce sansele multor companii la reorganizare.

Pe de alta parte, ministrul Grapini scria recent pe pagina personala de Facebook "Azi am reusit sa trecem Codul insolventei si am reusit sa obtin aprobarea executivului ca termenul insolventei sa fie redus la 1an .Asta a fost cerinta mediului de afaceri si ma bucur ca am putut sa o transform in reglementare".

Judecatorul-sindic desemneaza direct administratorul judiciar provizoriu

Judecatorul-sindic desemneaza direct administratorul judiciar provizoriu

Prin noua lege, judecatorul-sindic nu mai este obligat sa tina seama de solicitarile debitorului sau creditorului introductiv in desemnarea unui anumit practician in insolventa. Acesta poate decide numirea unui administrator judiciar provizoriu, potrivit propriilor convingeri. O asemenea reglementare va genera discontinuitati la nivelul procedurilor, prin inlocuirea administratorilor provizorii la prima adunare a creditorilor, in conditiile in care ei nu au fost desemnati din start cu acordul creditorului majoritar, au precizat oficialii CITR.

Ordonanta de Urgenta se aplica tuturor procedurilor in curs inca de la intrarea ei in vigoare

Ordonanta de Urgenta se aplica tuturor procedurilor in curs inca de la intrarea ei in vigoare

Ordonanta nu ofera timp de pregatire pentru judecatorii-sindici si practicieni in privinta modalitatilor de aplicare si interpretare a legii. Ea intra in vigoare la 25 octombrie si se aplica tuturor procedurilor in curs. Specialistii CITR considera ca un asemenea act normativ, a carui importanta o putem incadra alaturi de codul civil, codul de procedura civila sau codul fiscal trebuia dezbatut mai temeinic. Un cod al insolventei are efecte puternice si directe in economie, mai ales intr-o economie afectata de criza.

Aplicarea Ordonantei de Urgenta pentru procedurile in curs va destabiliza planurile de reorganizare deja adoptate, care prevad reorganizarea pe o perioada de trei ani si pentru care au fost deja demarate negocieri cu creditorii principali.

TV si radio, fara licenta pana la confirmarea planului de reorganizare

TV si radio, fara licenta pana la confirmarea planului de reorganizare

Un alt nonsens din Codul Insolventei este suspendarea licentei posturilor de televiziune si radiorilor pana la confirmarea planului de reorganizare, ceea ce potrivit lui Arin Stanescu de la RVA Insolvency scade sansele de reorganizare.

"Referitor la noua forma a legii insolventei si efectele ei in spatiul audiovizual, ieri, 3 octombrie 2013, am afirmat ca libertatea presei este limitata. Mai mult, am sustinut si sustin ca este o forma de reglementare nedemocratica si anticonstitutionala. In calitate demembru al Consiliului National al Audiovizualului, nu voi accepta deconectarea presei de la libertatile fundamentale, sub diverse pretexte de colectare de taxe la bugetul de stat", spune Valentin-Alexandru Jucan, membru al Consiliului National al Audiovizualului (CNA).

Premierul Victor Ponta nu a dat pana in prezent o explicatie valida pentru includerea acestei mentiune cu privire la societatile din audiovizual. La toate intrebarile legate de subiectul acestei situatii a dat un raspuns legat de taxe, care nu explica in niciun fel de ce exista aceasta prevedere care se aplica doar unui domeniu de activitate.

Ponta: Am dat ordonanta pentru ca evaziunea indica o stare de urgenta

Ponta: Am dat ordonanta pentru ca evaziunea indica o stare de urgenta

Codul insolventei a fost promovat de Guvern prin ordonanta de urgenta, nu printr-un proiect de lege, pentru ca evaziunea fiscala si neplata catre buget a contributiilor indicau o situatie de urgenta, scrie Mediafax.

Fondul Monetar International a cerut Guvernului sa imbunatateasca rata de colectare, a declarat premierul Victor Ponta.

Magistratii cer o amanare a intrarii in vigoare a legii

Magistratii cer o amanare a intrarii in vigoare a legii

Judecatorul Horatius Dumbrava, membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), a declarat marti, dupa incheierea plenului CSM, ca majoritatea judecatorilor au cerut amanarea intrarii in vigoare a Codului insolventei pana la 1 februarie 2014.

"Avand in vedere ca majoritatea judecatorilor sindici si colegii nostri din tara au solicitat amanarea intrarii in vigoare a Codului insolventei, prin domnul vicepresedinte al CSM Bordea s-a facut aceasta solicitare catre ministrul Justitiei, reprezentantul Guvernului in CSM", a mai spus Dumbrava, referitor la amanarea intrarii in vigoare a Codului.

Avocatul Poporului analizeaza problema neconstitutionalitatii

Avocatul Poporului analizeaza problema neconstitutionalitatii

Avocatul Poporului, Crisu Anastasiu, a declarat marti, pentru Mediafax, ca posibila ridicare a unei exceptii de neconstitutionalitate privind Codul insolventei este analizata de vineri, urmand sa fie consultati cei implicati in elaborare, pentru a stabili "care a fost intentia legiuitorului".

Anastasiu a precizat ca, inca de vineri, avand in vedere discutiile privind exceptia de neconstitutionalitate ce au urmat publicarii in Monitoul Oficial a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind insolventa, institutia analizeaza prevederile actului normativ.

"Avand in vedere criticile exprimate privind neconstitutionalitatea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, Avocatul Poporului, in limitele competentelor prevazute de Constitutie si legea sa de organizare si functionare, analizeaza posibilitatea ridicarii unei exceptii de neconstitutionalitate in fata Curtii Constitutionale privind dispozitiile acestei ordonante", se arata intr-un comunicat de presa dat publicitatii marti.