Produse gratis in farmacii

APC a analizat ce se intampla in anumite hypermarket-uri si farmacii in privinta modului de promovare a produselor si de indicare a preturilor.

In vitrina unei farmacii Sensiblu gasim afisat mesajul “Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari”. Mesajul poate constitui o practica comerciala incorecta din prisma faptului ca este unul general, consumatorii nefiind informati asupra caror tipuri de produse se aplica gratuitatea, care sunt conditiile pentru a beneficia de aceasta gratuitate si care este disponibilitatea respectivelor produse.

Santefarm 0 lei...sau nu

Acelasi lucru este valabil si pentru farmaciile Santefarm unde se mentioneaza ca ”0 lei. Atat te costa sute de produse din reteta.”

Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, cu modificarile si completarile ulterioare, ”o practica comerciala este considerata ca fiind inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile sunt , in fapt, corecte in raport cu unul sau mai multe” dintr-o serie de elemente.

Cum (ne) fura hipermarketurile - Auchan

Cum (ne) fura hipermarketurile - Auchan

In hipermarketul Auchan putem observa o oferta similara cu "8 la pret de 6", este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g si cu 0,1% grasime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La cativa pasi se gaseste aceeasi marca de iaurt, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la pretul de 0,98 lei bucata.

Inmultind 6 cu 0,98 lei obtinem 5,88 lei, pret care este mai mic decat 5,93 lei, prin urmare o reducere care nu este echivalentul a doua iaurturi gratuite. Pe eticheta din fata produselor, pretul per kg este de 7,00 lei.

Un alt exemplu este si Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere si pere, comercializat la 4 l. Pe eticheta se mentioneaza ca ni se vand 4 l la pret de 3 l. Niste calcule aritmetice elementare ne ofera urmatoarele informatii: daca 1 l costa 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui sa coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cat apare pe eticheta; mai facem o incercare, daca 1 l costa 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui sa coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei! Comerciantul nu face nicio reducere!

Reducere similara la Kaufland

O „reducere” asemanatoare este practicata si de hipermarketul Kaufland: 1200 g hering Ocean Fish costa inainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; dupa aplicarea reducerii de 11% la pretul vechi de 21,99 lei ar trebui sa coste 19,57 lei, dar pe eticheta apare 19,49 lei. Tot pe eticheta se mentioneaza ca 1kg din acest produs costa 26,99 lei, cu toate ca in realitate 1kg din acest produs ar trebui sa coste 16,31 lei, daca 1200 g ar costa 19,57 lei.

Conform legislatiei in vigoare comerciantii sunt obligati sa indice pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura la produsele existente in suprafetele de vanzare.

Atentie la pretul de vanzare si TVA

Atentie la pretul de vanzare si TVA

Reprezentantii APC Romania va sfatuiesc sa acordati o atentie sporita asupra pretului bunului sau serviciului inainte de achizitionare dupa cum urmeaza:

  • Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura trebuie sa includa TVA si toate taxele suplimentare.
  • Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura trebuie exprimate in lei.
  • Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se indica intr-o forma clara, lizibila si usor de identificat.
  • Preturile se indica pe produse sau langa acestea ori pot fi cuprinse intr-o lista sau intr-un catalog, impreuna cu preturile altor produse, in imediata apropiere a acestora.
  • In cazul in care preturile se afla in vitrinele exterioare, acestea se indica astfel incat consumatorul sa le poata vedea cu usurinta fara a intra in suprafata de vanzare.
  • La produsele preambalate se indica pretul pe unitatea de masura si pretul de vanzare corespunzator cantitatii preambalate.
  • Indicarea pretului de vanzare si/sau a pretului pe unitatea de masura este obligatorie pentru orice tip de publicitate in care se face referire la pret.
  • Indicarea pretului pe unitatea de masura este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementarile specifice impun indicarea cantitatii nominale sau comercializarea in cantitati prescrise.

„Chiar daca va atrage pretul verificati si calitatea produselor aflate la reducere. De exemplu, in cazul produselor textile trebuie sa aveti in vedere urmatoarele lucruri: existenta simbolurilor referitoare la modul de intretinere, compozitia fibroasa, inexistenta unor defecte cum ar fi: aspect neuniform al suprafetei, asimetrie evidenta, incarcare electrostatica mare, asimetria buzunarelor sau lipsa cusaturilor de intarire sunt considerate defecte de gravitate mare, devieri ale liniilor de coasere.

In cazul produselor alimentare trebuie sa urmariti: termenul de valabilitate, cu cat acesta este mai mic ca durata cu atat produsul este mai sanatos, adica nu abunda in aditivi alimentari. Atentie si la ingrediente, tineti cont de faptul ca producatorii au obligatia legala de a mentiona ingredientele in ordinea descrescatoare a cantitatii, determinata in momentul introducerii in fabricatie.. a precizat Costel Stanciu, presedinte APC Romania.