Piata spa locala, la inceput de drum

Piata spa locala, la inceput de drumValoarea pietei de lux a stagnat la 460 milioane euro, iar cele mai afectate segmente raman cele de turism, parfumerie, bijuterii si ceasuri, potrivit unui raport CPP Management Consultants.

Sectoarele care au inregistrat usoare cresteri anul trecut sunt auto, hotelarie, spa si gourmet.


In ceea ce priveste sectorul spa, opiniile din piata romaneasca sunt impartite. Liliana Paraipan (foto), director general Eden Spa, sustine ca investitiile in centre spa au avut un trend ascendent anul trecut, ca numar de centre deschise si la nivelul cererii.

In opinia sa, piata spa se afla la inceput de drum, se dezvolta constant, intrucat vine sa raspunda nevoii de relaxare si de ingrijire fizica si mentala a omului modern. Astfel, in 2010, s-a observat o crestere a investitiilor in centre spa. "Hotelurile noi, mai ales cele de 4 sau 5 stele, includ in structura lor inca din faza de proiect un centru wellness-spa, ceea ce le ofera un avantaj competitiv pe piata in care opereaza. Tendinta de crestere este vizibila la nivelul numarului si amplorii centrelor aflate in faza de proiect in domeniul acesta".

Un exemplu in acest sens este hotelul Epoque, deschis in toamna anului trecut, in Bucuresti. Cum explica managerul general al hotelului, Antoni Kuhnen, motivele pentru care piata spa a crescut spre deosebire de alte sectoare de lux? "Cresterea pietei spa se datoreaza in primul rand schimbarilor recente care au intervenit in stilul nostru de viata. Precaderea cu care cautam produse organice si alte alternative sanatoase ne-au facut sa trecem, in materie de bunastare fizica si psihica, de la tratament la preventie, iar spa-ul a devenit astfel o necesitate".

In opinia sa, numarul investitiilor in centre spa in Romania a urmat un trend ascendent, semn ca piata de profil urmeaza o directie buna.

"In ceea ce priveste principalele tendinte pe piata, anul trecut a inregistrat o revenire la natura, produsele organice si din culturi biologice fiind cerintele de top ale clientilor. Totodata, se observa si diversificarea din ce in ce mai mare a tratamentelor de lux, cu cat mai exotice si mai unice, cu atat mai cautate. In ceea ce priveste comunicarea terapiilor si tendintelor, spa-ul isi intalneste des clientii in online, unde accesul la oferte, programe si evenimente de profil se face rapid", afirma managerul Epoque.

Romanii, la limita la care isi acopera costurile vietii, decat la cea a rasfatului

Romanii, la limita la care isi acopera costurile vietii, decat la cea a rasfatuluiIn timp ce directorul general Eden Spa nu poate face o estimare corecta a pietei locale de profil, managerul hotelului Epoque indrazneste sa o evalueze la zeci de milioane de euro.

Pe de alta parte, Mihaela Both (foto), consultant independent pentru centre spa, considera ca piata nu a crescut in volumul de servicii, ci a cunoscut un avans din punct de vedere al investitiilor realizate in aceasta industrie.

"Piata spa a stagnat anul trecut sau poate chiar a inregistrat o scadere. Daca si consumul de alimente a coborat, este clar ca si sectorul spa-urilor a avut parte de acelasi trend, mai ales ca, in perceptia consumatorului roman, nu reprezinta un must-have. Criza a afectat stilul de viata al oamenilor, in general, iar serviciile din zona spa sunt inca inaccesibile pentru majoritatea romanilor", spune Both.

Aceasta este de parere ca, in Romania, oamenii se afla la limita la care isi acopera costurile vietii, mai degraba decat la cea a rasfatului.

Nu doar ca spa-ul este inca un segment de nisa pe plan local, insa criza a afectat businessurile din industrie. Bugetele de la companii, care ofereau angajatilor vouchere cadou la spa au disparut anul trecut, iar cei care au ramas clienti ai unor astfel de servicii au fost cei care fac parte din clasa medie, publicul educat, cu nevoi de ingrijire si relaxare, a explicat Mihaela Both.

"Oamenii au inceput sa se orienteze tot mai mult catre zona de relaxare si tratamente profilactice, derivate din medicina alternativa traditionala - reflexoterapie, acupunctura, fitoterapie, terapii manuale asiatice, yoga, meditatie, stretching. Preturile au ramas constante, iar vanzarile au fost ajutate in special de promotiile de tot felul si de pachete cu preturi speciale. S-a putut observa, totodata, o reactie puternica la site-urile de reduceri care, in opinia mea, nu aduc beneficii spa-urilor, intrucat stimuleaza cresterea traficului de clienti ocazionali insa nu si profitul", spune ea.

Un dezavantaj al pietei spa inca este acela ca personalul inalt calificat lipseste pe aceasta nisa. Cei mai multi dintre angajatii centrelor spa sunt kinetoterapeuti sau maseuri, dar cu un nivel de cunostinte limitat, din care deseori lipseste orientarea catre client, intrucat Romania duce lipsa de scoli specializate care sa instruiasca personal pentru spa-uri.

Tocmai de aceea, nivelul pietei spa locale se situeaza sub standardele internationale. "Sunt mai putin de 10 centre spa in tara, unde oferta este variata, se simte preocuparea spre abordarea holistica a nevoilor clientului si nivelul serviciilor satisface exigentele unei experiente totale memorabile. Romania are un potential imens pe zona spa, avand resurse geografice, naturale si umane, e practic o piata care abia acum incepe sa se contureze. Spa-ul este interdisciplinar, incorporeaza multe domenii si creeaza o fuziune perfecta intre traditii si prezent, intre omul modern si remediile naturale sau tehnologii de ultima ora - de la infrumusetare, relaxare, fitness si sport, si consiliere in lifestyle, nutritie sau psihologica, coaching spiritual, terapii alternative, cosmetica medicala si tot ce tine de bunastare si echilibrul intre corp, minte si suflet. Practic, in intregul sau, conceptul de spa se transforma in wellness - starea de armonie si sanatate optima ", arata specialista in management si consultanta pentru centre spa.

Ce e nou pe piata in 2011

Ce e nou pe piata in 2011Amelia Citoiu, proprietara centrului de slabit si infrumusetare, relaxare, cosmetica medicala si fitness Egoist Wellness, spune ca salonul pe care il detine s-a concentrat anul trecut pe diversificarea serviciilor si largirea zonei de adresabilitate - in special catre segmentul de mijloc, prin implementarea unui meniu de terapii multisenzoriale spa, cu accent pe sanatate si relaxare (masaje, ritualuri de relaxare, tratamente de ingrijire a sanatatii, terapii detox, terapii pentru cupluri, gravide, barbati, etc.).

Pentru a diminua scaderile survenite in sectorul de piata in care opereaza, Egoist Wellness a incercat sa flexibilizeze oferta de servicii, prin vanzare in sistem de promotii, oferte speciale si pachete, vouchere cadou, cupoane de reduceri, dar si prin parteneriate cu companii - prin acordarea unor servicii la preturi negociate, ca beneficii catre salariati - sau prin parteneriate strategice cu furnizori de servicii si produse conexe, actiuni comune de promovare incrucisata.

"In 2010 am investit in echipa, am organizat traininguri tehnice pentru terapiile noi, traininguri de eticheta si customer service, de vanzari, am crescut activitatea de promovare online si am recompensat clientii fideli prin oferte dedicate si bonusuri. De asemenea, am apelat la promovarea incrucisata cu cele doua saloane de coafor din lantul Egoist, pentru a oferi la pachet toate serviciile de care o persoana are nevoie", potrivit lui Citoiu.

In acest an, industria de spa va capata noi dimensiuni, centrele vor oferi servicii nisate, iar piata va urma o evolutie pozitiva.

"Piata va creste in continuare, nevoile consumatorilor de spa vor fi tot mai complexe, iar oferta de servicii va urma aceste nevoi. De la un spa care inseamna la acest moment o simpla facilitate care dispune de o sauna, o piscina si eventual un cabinet de masaj, vom ajunge ca in 2-3 ani sa vedem locatii sau resorturi ce vor dezvolta programe spa cu obiective specifice, unde oamenii vor veni sa petreaca o saptamana sau zece zile pentru a-si atinge un obiectiv, de tipul detoxifiere, schimbare a stilului de viata sau pentru a urma un program terapeutic de reducere a nivelului de stres", sustine Liliana Paraipan.

Pentru 2011, aceasta estimeaza o cifra de afaceri totala de 1,8-2 milioane euro pentru centrele proprii, cat si pentru cele aflate in managementul Eden Spa.

In plus, numarul locatiilor operatorului s-a dublat. Daca in 2010 Eden Spa avea doua locatii (in Bucuresti si in Sibiu, in cadrul hotelului Hilton), anul acesta numarul locatiilor a ajuns la patru, prin deschiderea spa-ului din Grand Hotel Continental si prin operarea Orhideea Spa din Capitala.

Si Mihaela Both a observat un interes aparte de dezvoltare a acestui sector de piata. "Au aparut investitori, se anunta fonduri disponibile pentru proiecte in zona ospitalitatii, iar in 2011 vor exista noi jucatori in piata spa. Apar noi proiecte in perimetrul oraselor (day spa/city spa) si chiar lanturi day spa, proiecte in statiuni montane sau pe litoral (resort spa), in cadrul hotelurilor (hotel spa) in statiunile balneare si de tratament (health spa , med spa, balneospa) sau in cadrul unor complexe de agrement (cu cazare, zone de enetainment si sport, family leisure, etc.)."

Ce servicii se ofera si cine merge la spa in Romania

Ce servicii se ofera si cine merge la spa in RomaniaOfertele Epoque Spa se bazeaza pe tratamente corporale exotic-orientale. Profilul Epoque Spa se caracterizeaza prin servicii extrem de personalizate in functie de pretentiile, nevoile si preferintele clientilor nostri. In ceea ce priveste preturile, acestea se situeaza intre 120 lei si 300 lei, in functie de tipologia tratamentului.

"Clientii Epoque Spa - oaspetii hotelului si clientii dedicati spa-ului nostru - sunt oameni ce acorda un maxim de importanta propriei stari de sanatate si vor sa se rupa de stresul si rutina zilnica”, potrivit lui Antoni Kuhnen (foto).

La nivel de persoane fizice, ponderea barbatilor a ajuns sa fie aproximativ egala cu cea a femeilor la Eden Spa, iar media de varsta a oaspetilor este 25 - 45 ani. In general, clientela Eden Spa este formata din oameni care traiesc intr-un ritm alert, cu responsabilitati legate de job si de viata sociala, dar care simt nevoia de evadare si de regasire de sine.

"Ca atare, oferta noastra de servicii este foarte vasta, incluzand terapii si servicii destinate strict relaxarii fizice si mentale, tratamente cu scop terapeutic si profilactic (masaj cu namol in dusul Vichy destinat durerilor reumatismale, acupunctura pentru reducerea durerilor, etc.), terapii de detoxifiere (sauna, exfoliere, reflexoterapie). Preturile variaza intre 75 lei pentru 30 minute de masaj de decontracturare al spatelui, de exemplu, pana la 600 lei un ritual de 2-3 ore pentru un cuplu. Daca vorbim de abonamente, preturile variaza intre 100 -150 euro/luna pentru acces nelimitat la sauna, jacuzi si fitness, in functie de complexitatea fiecarei locatii si de facilitatile acesteia", afirma Liliana Paraipan.

Pentru companii, Eden Spa dezvolta programe de teambuilding, in special in locatiile mai mari. Ponderea cea mai mare de clienti o reprezinta persoanele fizice care cumpara servicii unice, dar si abonamente. De asemenea, cardurile cadou cumparate cu diverse ocazii (zile aniversare, Craciun, 8 Martie, recompensa pentru atingerea unui target, etc.) sunt o componeneta importanta a cifrei de afaceri Eden Spa.

In prezent, 30% dintre cei care merg la spa sunt barbati, potrivit Mihaelei Both, acestia alegand cu precadere serviciile de relaxare.