Multi retaileri nu-ti spun ca o bicicleta sub 1.000 de lei este periculoasa

Multi retaileri nu-ti spun ca o bicicleta sub 1.000 de lei este periculoasaWall-Street.ro prezinta, in urma mai multor interviuri de la specialisti din piata, 10 lucruri pe care distribuitorii si retailerii de biciclete nu (si) le spun. Sunt secrete ale industriei, uneori “uitate” mai mult sau mai putin intentionat, altele tinand de business in sine si care nu au legatura directa cu clientul final.

Niciun supermarket nu iti va spune ca bicicletele pe care le vand se pot rupe oricand, franele sa cedeze sau ca piesele sunt de foarte proasta calitate. O bicicleta buna, de oras, incepe de la minim 1.000 de lei in sus, cad de acord jucatori din piata de biciclete.

Acest fapt este cu atat mai important cu cat 90% din biciclete se vand in supermarket-uri, spune Valentin Ionescu, reprezentantul ASPIC, asociatie a importatorilor si producatorilor de biciclete din Romania.

Pe forumuri, majoritatea ciclistilor se plang de branduri ieftine, precum DHS, marca preferata de majoritatea lanturilor de retail majore din Romania. “Eu am un DHS Silver (cadru aluminiu) din 2008, pe care in ultimii 3 am utilizat-o aproape zilnic”, scrie utilizatorul Florin Stefan. “A venit cu defecte din fabrica, la fel ca toate celelalte surori ale ei din Carrefour pe care le-am vazut: o mica bataie axiala a angrenajului, schimbator fata pozitionat prost – rotit cateva grade fata de angrenaj astfel incat lantul sarea destul de usor la schimbarea foilor, deraior reglat prost – nu urca pinionul mare, maneta schimbator spate (Shimano RevoShift) cu pozitia 6 plasata la jumatatea distantei intre 5 si 6, frane (no name) foarte slabe”, sintetizeaza el problemele.

Bicicletele mountain-bike (MTB) sunt si mai pretentioase, una care sa poata fi folosita fara frica de a se defecta avand pret de vanzare de peste 1.500-2.000 de lei, spun jucatori din piata.

“Personal, daca as vrea sa optez pentru o bicicleta cu care doar sa ma plimb in parc, as alege o marca accesibila dar cunoscuta. O bicicleta care respecta standardele impuse de Uniunea Europeana. La fel cum procedez cand urmeaza sa achizitionez un automobil si verific rating-ul NCAP care se refera la siguranta oferita de conserva in caz de coliziune. Nu ca ar conta ca regula generala, dar in anumite situatii chiar iti poate salva viata. Te-ai simti la fel de sigur intr-un automobil low cost, construit intr-o fabrica obscura, intr-o tara de unde stii ca provin in genere lucruri de slaba calitate? Nu vorbim aici de lucruri aparent evidente”, pune punctul pe i Dragos Mitroi, redactor sef la publicatia de specialitate Freerider.

"Sfaturile referitoare la alegerea bicicletei le vom gasi cu siguranta in magazinele specializate in proportie mult mai mare decat in hipermarketuri dat fiind ca si clientul are anumite nevoi atunci cand apeleaza la un astfel de magazin. Clientii au inceput sa fie din ce in ce mai informati, nu mai aleg doar biciclete MTB pentru orice tip de drum, acum se intereseaza si de echiparea bicicletei, greutate, structura cadru", completeaza Roxana Bituleanu, de la magazinul de biciclete MosIonRoata.ro.

Retailerii nu se grabesc sa iti spuna ca bicicleta se cumpara si in functie de inaltimea utilizatorului

Retailerii nu se grabesc sa iti spuna ca bicicleta se cumpara si in functie de inaltimea utilizatoruluiTe doare cumva spatele si nu stii de ce? Faci sport, mergi pe bicicleta, si tot nu iti trece, ba din contra, parca se inrautateste?

Uneori vanzatorii de biciclete nu stiu sau nu spun clientilor cat de importanta este marimea bicicletei pentru un mers sanatos si corect, care sa scada sansele de accidente. Daca vine clientul si spune “vreau bicicleta asta de 4.000 de lei!”, sa fim sinceri, ce vanzator ar refuza sa i-o dea, oferindu-i una de 2.000 de lei, “doar” pentru ca lungimea cadrului se potriveste mai mult cu inaltimea clientului?

Si totusi, magazinul de biciclete international Evanscycles.com a realizat o lista dar si un clip despre cum sa iti alegi bicicleta perfecta, in functie de activitate, postura, inaltime, greutate.

Deci, nu strica deloc sa consulti astfel de liste si sa intrebati vanzatorul daca bicicleta visurilor tale se potriveste si cu postura ta. Sanatatea si siguranta, pe primele locuri.




Sursa foto

Omit sa spuna la ce interval de timp trebuie realizata revizia tehnica

Omit sa spuna la ce interval de timp trebuie realizata revizia tehnicaO bicicleta, similar cu un automobil, are nevoie de o inspectie tehnica periodica. Si daca la masini este obligatoriu sa il faci odata la doi ani, nimeni nu iti da amenda daca nu te duci cu bicicleta in service.

Motiv pentru care, probabil, unii retaileri, mai ales cei care vand biciclete ieftine (vezi primul slide), nu specifica perioadele in care este bine sa mergi cu bicicleta in service.

“Noi recomandam clientilor sa faca o inspectie tehnica bicicletelor o data la sase luni, daca merg des cu ele. De asemenea, in cazul mountain bike-urilor, este bine sa faci o inspectie inainte de fiecare tura pe munte”, subliniaza Anca Banica, director de marketing la magazinul de biciclete Biciclop.ro. Se recomanda o inspectie si inainte de inceputul sezonului, daca bicicleta a stat “degeaba” toata iarna.

Resellerii nu-ti spun adevaratele marje de profit

Resellerii nu-ti spun adevaratele marje de profitIn general, consumatorii considera ca marjele de profit pe aceasta piata sunt foarte mari. Utilizatorul Badea Cartan scrie pe Freerider.ro ca “bicicletele bune sunt inaccesibile pentru romani, o data [pentru ca] nu avem bani pentru asa ceva, dar mai ales, ca si clienti, ne supunem unor politici de pret ale importatorilor si distribuitorilor care nu de putine ori fac din acest business o mare “GOLANEALA”. Imi cer scuze acelora care nu recurg la astfel de politici, dar mi se pare mai mult decat absurd, ma simt furat cand stiu ca un produs are un adaos comercial de 100%, 200% sau chiar 500%”, considera el.

Este o parere destul de acceptata printre consumatori, insa specialisti independenti din piata spun ca “marjele de profit nu sunt atat de mari pe cat se crede – cu toate acestea nu sunt scoase la iveala in fata clientului”, spune Dragos Mitroi, de la Freerider.

Jucatori din piata care au dorit sa ramana anonimi spun ca uneori lucreaza si pe zero, daca nu chiar pe pierderi – si acest lucru nu este valabil doar in Romania ci si in SUA, de exemplu, unde 70% din noii jucatori dau faliment in primii trei ani. In SUA, marjele de profit pe biciclete sunt de 36%, magazinele din Romania spunand insa ca sunt chiar si mai mici.

“Chiriile in industria aceasta sunt foarte mari, o bicicleta ocupa spatiu cat 50-100 de tricouri intr-un magazin de haine! De asemenea, este necesar un spatiu mare, pentru a putea expune bicicletele, ducand la cheltuieli de mii de euro pe luna”, spune un reprezentant al unui magazin de biciclete situat central.

Chiria este atat de mare intrucat, pentru a vinde eficient, trebuie sa ai si vad comercial. Cumuland cu cheltuielile de marketing si cu angajatii, se ajunge deseori ca magazinele de biciclete sa mearga cu marje de profit de 5-10%.

Marjele de profit reduse sunt subliniate si de cei de la MosIonRoata, care subliniaza sezonalitatea business-ului. "Piata este sezoniera, incepe in februarie si dureaza pana in noiembrie deci magazinul distribuitor are o perioada de cel putin 3 luni in care cu greu isi poate sustine cheltuielile. De obicei nu are resurse suficiente sa se axeze pe alt domeniu de activitate care sa genereze cat de cat un flux de numerar minim", spune Roxana Bituleanu, administrator la MosIonRoata.ro.

Din fericire, exista si accesorii

Din fericire, exista si accesoriiImportanta accesoriilor in business-ul cu biciclete este crucial, la fel si service-ul platit. Marjele de profit in cazul castilor, lanturilor sau soneriilor este de obicei mai mare decat cel din cazul bicicletelor.

“Vanzarea de acccesorii si service-ul sunt foarte importante pentru a sustine business-ul. Este foarte greu sa scoti profit doar din biciclete, mai ales daca nu vinzi MTB-uri care fac mai mult volum decat city/street bike-urile”, spune Anca Banica de la Biciclop.ro.

...un motiv pentru ca retailerii sa nu-ti spuna ca acel lant

…colorat si frumos pe care ti-l doresti se poate taia si cu o unghiera. Hotii de biciclete reprezinta o problema pe plan international si Romania nu face nota discordanta. In lipsa rastelurilor, bicicletele sunt legate de stalpi, garduri, semafoare, tot ce se poate.

La achizitia unui sistem de siguranta, nu te uita la cele mai ieftine intrucat acestea pot fi taiate extrem de usor. Un sistem anti-furt bun, care necesita (mai) mult timp pentru a fi taiat, costa peste 100 de lei.

Cum arata contractele dintre furnizori si retaileri

Cum arata contractele dintre furnizori si retaileriDesi pentru clientii finali aceste contracte nu conteaza si nu ii intereseaza, sunt cruciale pentru proprietarii de business-uri sau cei care doresc sa intre pe aceasta piata.

In functie de furnizor, acestea pot avea zeci de pagini si, spune Sorin Kertesz de la Biciclop.ro, este recomandat sa ai un avocat specialist in drept comercial care sa le analizeze.

Contractul nostru cu Gazelle are 40 de pagini si se stipuleaza toate situatiile posibile – de la chemari in instanta la asigurare obligatorie pe care a trebuit sa o facem, pana la obligatia de a nu-ti asuma logo-ul companiei sau a nu-l folosi in campanii defaimatoare”, spune Kertesz.

El spune de asemenea ca este foarte important, ca si in industria auto, sa pastrezi datele de contact ale clientilor in cazul putin probabil in care se descopera o defectiune tehnica la un anumit model. “Se intampla in industria auto ca zeci sau sute de mii de masini sa fie rechemate in service din cauza unei probleme de fabricatie. Este valabil si la biciclete. Nu a trebuit sa rechemam inca niciun model, dar suntem pregatiti sa o facem daca va fi necesar”, spune managerul.

Sursa foto.


Garantia: tema larga de discutie

Garantia: tema larga de discutieClientii au dreptul sa ceara informatii concrete despre garantie si ar trebui sa se intereseze, in cazul bicicletelor, de garantia pe componente.

Unii producatori ofera garantie de zece ani…”pe cadru”. Practic, doar cadrul bicicletei este garantat aceasta perioada de timp, restul componentelor putand fi inlocuite sau reparate gratuit, in general, 1 sa 2 ani.

“Garantia - este o tema de discutie larga si in general este supusa subiectivismului. In cartea bicicletei este explicat ce anume acopera garantia, dar unii nu spun despre ce este vorba”, spune Dragos Mitroi.

Este foarte importanta garantia pe cadru, considera atat cei de la MosIonRoata.ro cat si cei de la Biciclop.ro. "Cadrul este sufletul bicicletei. Pe langa geometrie, un factor la fel de important este tipul aliajului din care este realizat cadrul. Cadrele Felt pentru MTB/Hibride sunt facute din aliaj de aluminiu 6061 Premium. Este un aliaj usor, versatil, care are calitati exceptionale. Insa pe piata exista foarte multe aliaje 6061, mai calitative sau mai putin calitative, desi toate poarta acelasi nume. Sunt probabil zeci de retete de obtinere a acestui popular aliaj, cu aplicatii diferite, de la cutiile de racoritoare (6061-O) pana la sasiuri de masini de circuit si elemente de fuselaj in constructia de avioane (6061-T6). Diferenta consta in aplicarea unor tratamente termice atat asupra materialului brut cat si celui finit. Este foarte important de stiut ca un cadru de bicicleta trebuie tratat termic dupa ce au fost sudate toate elementele sale", explica Roxana Bituleanu.



Prin ce trec retailerii pentru a nu zgaria bicicletele

Prin ce trec retailerii pentru a nu zgaria bicicleteleFiecare zgarietura poate duce la un discount de 5% sau chiar 10%. La marje de profit foarte mici, aceste reduceri se pot dovedi, in timp, chiar fatale pentru retailer.

De aceea vanzatorii trebuie sa faca eforturi speciale, si exista tehnici diferite, in functie de model/culori, de stocare a bicicletelor.

Stocarea poate duce la modificarea usoara a ghidonului si pedalelor bicicletelor si de aceea clientii care intra in magazine pot sa astepte uneori si 20-30 de minute pana cand “este gata” bicicleta.

In mod normal, o bicicleta se vinde doar dupa ce este verificata exhaustiv – lucru care nu se intampla, iarasi, in supermarket-uri.

Bicicletele se vand online ca acum 7-8 ani hainele

Bicicletele se vand online ca acum 7-8 ani haineleIn ciuda eforturilor retailerilor de biciclete de a vinde produsele si online, volumele sunt inca foarte reduse. Clientii vor sa vada bicicletele, sa le testeze inainte, si se vand online asa cum se comercializau hainele pe Internet, insa in urma cu 7-8 ani.

Ramane de vazut daca bicicletele vor avea un drum similar cu cel parcurs de haine in ultimii ani. Pana atunci insa, eforturile retailerilor se vor indrepta mai ales pe vanzarea “la fata locului” si pe marketing online.

Tu ce consideri ca "nu se spune" atat de mult in industria bicicletelor? Wall-Street.ro te incurajeaza sa comentezi.