Galeria de Arta Zambaccian

Galeria de Arta ZambaccianObiectele de arta au reprezentat una dintre investitiile cele mai profitabile alese de catre oamenii de afaceri. Cu toate acestea, trebuie realizata o distinctie clara intre colectionari si cei care privesc arta doar ca pe un business profitabil.

Galeria de Arta Zambaccian este una dintre cele mai cunoscute din Bucuresti, un spatiu atent amenajat, in care se comercializeaza obiecte de arta si antichitati, de la tablouri si pana la piese rare de mobilier. Afacerea este una cu o traditie de generatii in familie, Krikor Zambaccian fiind unul dintre cei mai cunoscuti colectionari autohtoni, care si-a donat impresionanta colectie statului roman.

Mai mult decat atat, Krikor Zambaccian a inventat conceptul de consignatie de arta dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, deschizand primul magazin de acest tip pe Calea Victoriei, denumit Romarta (Arta Romaneasca).

Continuarea unei traditii de generatii

Continuarea unei traditii de generatiiNepotul acestuia, Marcel Zambaccian, a continuat traditia familiei, a devenit un cunoscut critic si comerciant de arta si a inaugurat galeria ce-i poarta numele.
Numele galeriei este unul dintre chose-urile acestei afaceri, intrucat domnul Marcel Zambaccian este cunoscut drept un negustor corect si cinstit, care a reusit in 50 de ani de activitate in domeniu sa-si creeze un prestigiu, pe care incercam sa-l ducem mai departe. Nu in ultimul rand, seriozitatea ne aduce un numar mare de clienti”, declara Adrian Boieriu, managerul Galeriei de Arta Zambaccian si asociatul lui Marcel Zambaccian.

Pentu cei doi asociati, arta reprezinta in primul rand o pasiune ce s-a transformat in afacerea pe care o conduc impreuna.

Pentru mine, colectionarea si comercialzarea obiectelor de arta a inceput cu multi ani in urma, ca o pasiune, care s-a transformat intr-o afacere. Desigur, fiecare obiect care-mi trece prin mana, produce o anumita tristete odata cu vanzarea lui”, adauga Adrian Boieriu.

Un procent de 90 la suta dintre lucrarile destinate vanzarii in Galeria Zambaccian reprezinta creatii ale artistilor romani, deoarece arta autohtona prezinta un interes deosebit pentru clientii galeriei. Cu toate acestea, cel mai scump obiect de arta vandut vreodata in galerie este un obiect de mobilier al unui artist francez, al carui pret ramane unul confidential deoarece Adrian Boieriu considera ca “ obiectele nu sunt scumpe sau ieftine. Pretul oglindeste valoarea fiecarui obiect in sine, acesta este motivul pentru care un tablou al lui Grigorescu nu poate sa fie la acelasi pret cu un tablou realizat de Biju”.

Chiar daca le este greu sa numeasca cea mai valoroasa piesa expusa momentan spre vanzare, cei doi asociati se mandresc cu opere ale unor artisti consacrati precum Radulescu, Gheorghe Vanatoru, Octav Bancila, Theodor Pallady, Mircea Ciobanu sau Petrascu

Piata obiectelor de arta contemporana

Piata obiectelor de arta contemporanaPe aceasta piata a comertului cu arta din Romania au inceput sa apara in ultima perioada si galerii ce expun creatiile artistilor contemporani.

Cand vorbim de piata de arta contemporana romaneasca, vorbim de o piata de arta emergenta, care se afla inca in faza ei de constituire si coagulare. Romania beneficiaza pana in prezent de un sistem de galerii de arta contemporana destul de incipient. Este vorba, mai degraba, de cateva galerii de portofoliu, care incearca sa-si dezvolte un program curatorial bine definit si sa participe cu artistii galeriei pe piata de arta internationala”, declara Diana Dochia, Manager General, Curator al Anaid Art Gallery.

Anaid Art Gallery si-a deschis portile in 2004, fiind o galerie de arta privata, ce si-a propus sa promoveze arta contemporana romaneasca, atat in tara, cat si la nivel international. Pana in prezent a participat la 3 targuri internationale de arta contemporana, in 2005 la MiArt, Milano, Italia si in 2006 si 2007 la Art.Fair, Köln, Germania. In toamna anului 2008 va participa la targul international de arta contemporana de la Berlin, Berliner Liste 2008, ce va avea loc in perioada 30 octombrie – 2 noiembrie 2008.

Galerii de arta contemporana: Anaid Art Gallery

Galerii de arta contemporana: Anaid Art GalleryIn ceea ce priveste transformarea acestei pasiuni pentru arta intr-un business de succes, Diana Dochia este de parere ca acest lucru poate fi realizat doar prin mult efort, perseverenta si sustinere dar si dorinta de a cladi o afacere coerenta si competitiva la nivel national si international.

Rolul acestei galerii de portofoliu consta in a repera tinere talente, a face vizite regulate in ateliere si a stabili relatii bune de munca cu artistii ale caror interese le apara. Aceasta abordare permite galeriei sa consolideze cariera acestor artisti si sa construiasca o piata pentru opera lor. Galeria de portofoliu sau de promovare este un intermediar intre artisti si curatori, critici de arta, colectionari si profesionisti din cadrul institutiilor.

Anaid Art Gallery a reprezentat pana in present doar tineri artisti romani. Insa din 2007 a demarat o serie de proiecte si parteneriate cu institutii din strainatate si au organizat evenimente expozitionale in colaborare cu acestea.

Cel mai scump obiect de arta vandut in cadrul galeriei a fost o lucrare realizata in tehnica proprie de catre Andras Szabosi, in valoare de 3000 de euro, iar cea mai valoroasa creatie destinata momentan vanzarii este o pictura de mari dimensiuni, „Cancer”, ce poarta semnatura Alexandru Radvan.


Colectionari vs Investitori

Colectionari vs InvestitoriIn aceast domeniu atat de variat, trebuie facuta o delimitare clara intre cei ce colectioneaza arta din pasiune si cei ce vad in aceasta activitate o simpla afacere in care castigurile sunt, in anumite cazuri, chiar de 200 la suta.

Romania nu beneficiaza pana in prezent de un fenomen de colectionare si de existenta unor colectionari activi la nivel national si international. Nu exista colectii private de arta contemporana de nivel international in spatiul romanesc. Exista forme incipiente de colectionism. Colectionismul la noi nu este o dovada de lifestyle sau de atitudine, ci mai degraba o ciudatenie, care adesea nu este luata in calcul”, este de parere Diana Dochia.

Adevaratele colectii se realizeaza cumparand si vanzand, selectionand de fapt cele mai bune opere. Intreaga viata, colectionarul incearca sa selectioneze lucrarile astfel incat sa-si creeze o colectie cat mai valoroasa. Aceasta este maniera in care pasiunea se impleteste cu spiritual afacerii.

Desigur, exista oameni pe care eu nu i-as numi colectionari. Sunt persoane care si-au dat seama ca, acum cinci ani, un tablou de Schweitzer Cumpana valora 500 de euro, iar acum valoreaza 2000 de euro. Nici o banca din lume nu le confera asemenea castiguri precum comertul cu arta. Ii cunosc pe cei mai multi dintre cei care fac parte din aceasta categorie. Acestia sunt niste simpli investitori si nici macar nu pun tablourile pe pereti. Le tin stivuite intr-o camera, fara niciun descernamant. Sunt oameni din top 300 care evalueaza aceste tablouri si le folosesc drept aport social la companiile lor, pentru a le folosi mai tarziu cu scopul de a obtine anumite imprumuturi sau a-i ajuta in incheierea unor afaceri", completeaza Adrian Boieriu

Investitia intr-o galerie de arta

Investitia intr-o galerie de artaInvestitia intr-o galerie de arta nu este deloc de neglijat atunci cand se ia decizia de a intra in acest domeniu de activitate.

Comerciantii de arta platesc in primul rand niste chirii foarte mari, de aproximativ 50-60 de euro metrul patrat, intr-o consignatie. La acestea se adauga investitiile ulterioare specifice unei galerii, cum ar fi lumina, un anumit aspect general si o prezentare deosebita”, declara Boieriu.

Diana Dochia este de parere ca valoarea investitiei depinde in primul rand de ceea ce-ti doresti si de proiectele pe care le initiezi in cadrul galeriei. Anaid Art Gallery desfasoara un program extrem de voluminos la nivelul promovarii si mediatizarii actului artistic.

Galeria insoteste expozitiile personale cu minicataloage, investind astfel in actul de conservare a evenimentului artistic. Apoi in 2007 a initiat primul program de design de expunere, in cadrul caruia un arhitect se ocupa de amenajarea expozitiei, practica curatoriala extrem de frecventa pe plan international, la nivel muzeal. Astfel, investitia ajunge adesea in jurul sumei de 3000 de euro pe eveniment.

Apoi, o galerie traieste prin colectionarii pe care ii atrage, galeria este cea care face legatura intre artist si colectionar. Pe plan international expectantele la nivelul unei galerii ce participa pe piata internationala sunt intre 5-7 ani la nivelul eficientizarii afacerii. In Romania exista galerii private de arta abia din 2001, iar participare internationala a unora dintre aceste galerii a fost facuta abia din 2005”.

Pregatirea profesionala necesara

Pregatirea profesionala necesaraChiar daca afacerea cu galerii de arta pare una ca oricare alta, nu oricine poate initia si coordona un business de acest tip.

Din pacate, in Romania, toata lumea se pricepe la fotbal si la arta. Aceasta afacere nu poate fi practicata de oameni, care nu au cunostinte in domeniu. De altfel, nicio afacere nu poate fi practicata de oameni, care nu se pricep", considera Diana Dochia.

A avea o afacere de succes in acest domeniu presupune multe cunostinte, studii in domeniu, calatorii, vizite la muzee si un contact permanent cu piata internationala de arta: frecventarea targurilor internationale de arta, precum si a licitatiilor si a evenimentelor de orice tip, care pot aparea in acest domeniu.

De aceeasi parere este si Adrian Boieriu: “O galerie de arta poate fi intretinuta si coordonata doar de o persoana cu studii aprofundate si temeinice. Pe aceasta piata circula foarte multe falsuri, obiecte contrafacute, iar o simpla semnatura mie nu-mi zice nimic. Este necesara o cercetare amanuntita a lucrarilor”.