Un concurs cu barmani, organizat cu 40.000 de euro

Un concurs cu barmani, organizat cu 40.000 de euroOriginile industriei barmanilor profesionisti le gasim in vara lui 2003, cand a avut loc si primul concurs de la noi: MBA Flair, care anul acesta a ajuns la a sasea editie. Marea noutate a editiei din 2008 a fost apartenenta la WFA Grand Slam Tour, care marcheaza recunoasterea concursului din Romania in elita mondiala si asigura participanti de top din lume si juriu pe masura.

35 de barmani din Italia, Argetina, Marea Britanie, Irlanda, Franta, Germania, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Rusia, Uruguay si Romania s-au intrecut in demonstratii spectaculoase de talent si viteza. Castigatorul din acest an este Danilo Oribe din Uruguay, campion mondial International Bartenders Association 2007 si castigatorul MBA Flair de anul trecut. El a primit un cec in valoare de 8.000 de dolari si un loc in cea mai prestigioasa competitie de flair bartending din lume, RoadHouse Londra.

Bugetul de anul acesta al MBA Flair a fost de 40.000 de euro. “Sponsorii au dublat bugetele in aceasta vara, in comparatie cu anul trecut. In ansamblu, aceasta industrie s-a dublat de la an la an incapand cu 2005”, a declarat Bebi Oprea, organizatorul evenimentului si unul dintre fondatorii bartending-ul profesionist din Romania.

Ca in tenis, gimnastica si industria pharma

Ca in tenis, gimnastica si industria pharmaComparand cu tenisul, competitiile internationale de bartending sunt precum turneele de ATP. Cei mai buni barmani sunt invitatii evenimentelor de traditie din intreaga lume (concursul din Romania este al cincilea din Europa ca marime).

Barmanii se intrec intr-o sesiune de calificari, dupa care ajung intr-o finala in care face diferenta mai ales abilitatea de a ridica in aer, invarti, arunca si prinde sticle, bauturi si diferite instrumente de la bar pentru a prepara cele mai originale cocktail-uri.

Comparatia cu sportul alb se opreste aici si poate fi urmata de o paralela cu gimnastica, intrucat juriul, format din specialisti internationali, are un rol decisiv in ierarhizarea obiectiva a participantilor.

"In prezent, Londra stabileste tendintele in mixologie, chiar si New York-ul se inspira de aici, iar Las Vegas-ul este lider la partea de flair", spune Bebi Oprea.

In strainatate, un barman are uneori aceeasi putere ca un project manager de local, avand un important rol de marketing in relatia dintre importatori de branduri de alcool si consumator din fata unei tejghele. “Barmanii ar trebui sa fie cel mai folosit canal de trade-marketing al oricarui importator de alcool. Ei sunt acolo unde nici o forta de vanzari nu poate ajunge si nu o poate acoperi”, crede Florin Maxim, managing partner al agentiei de publicitate Overspin.

Barmanii au o putere similara cu cea a farmacistilor, care prescriu si recomanda branduri de medicamente, ajungand astfel in centrul atentiei marketerilor din industria pharma. “Barmanii sunt sunt cei ce iti dau ok-ul pentru produsul tau. Cand stai in fata unui barman bun vei bea intotdeauna ce vrea el, nu ce vrei tu, insa in cunostinta de cauza”, adauga Florin Maxim, care considera ca promovarea unui brand de alcool prin intermediul barmanilor este cea mai cost effective promovare si cea mai relevanta, pentru ca ei sunt un fel de “zei ai bauturilor”.

Barmanii creeaza modele de business

Barmanii creeaza modele de businessAceasta a fost si una dintre principalele motivatii ale lui Bebi Oprea, atunci cand a pariat si a investit in industria barmanilor profesionisti. “Am incercat sa strangem barmanii in acelasi spatiu si sa-i legam de brandurile de alcool. Am reusit sa dezvoltam cultura de bar in Romania”, enunta Oprea, care isi aminteste ca totul a inceput in joaca, cu un barman profesionist din Marea Britanie, James Faulder, si cu un grup de tineri romani.

Practic, daca profesionalizarea meseriei de barman a inceput in 2003 o data cu primul concurs organizat la noi, inceputurile flair-ului in Romania, adica show-ul cu sticle si shakere, isi are inceputurile in 2001, cand primii traineri au venit in Romania. Dupa o perioada de adolescenta a bartending-ului profesionist, Bebi Oprea considera ca astazi Romania a ajuns pe harta industriei de profil.

Pentru multi barmani locali, veniturile obtinute devin tot mai interesante, iar Bebi Oprea crede in potentialul ridicat al acestei industrii, astfel incat investeste timp si bani in diferite modele de business.

Prima afacere lansata in aceasta zona este Mondy's Bar Academy, o scoala de barmani care ofera servicii de specializare cu traineri straini. MBA-ul nu este neaparat un business, spune Oprea, ci reprezinta mai mult o platforma de comunicare cu brandurile de alcool si o baza de date cu cei mai promitatori barmani din Romania.

Cursurile costa in jur de 300 de euro pe an, insa tot mai putini tineri se inscriu pentru a invata secretele meseriei de barman. Daca la inceput erau 300 de clienti pe an, acum numarul acestora a coborat pana la 200, insa majoritatea tin pasul cu cerintele activitatii de barman profesionist dupa ce termina.

Salarii si start-up-uri in bartending

Salarii si start-up-uri in bartendingPe fondul unei dublari a acestei industrii de la an la an, si veniturile barmanilor cresc exponential. In medie, un barman castiga intre 1.500 si 3.000 de euro lunar, dar poate obtine de pe urma unor evenimente care tin 2 zile/saptamana chiar si 700-1000 de euro. Spre comparatie, in Marea Britanie, veniturile lunare ale unui barman se rotunjesc in jurul sumei de 3.000 de euro.

Astfel, daca in urma cu 3-4 ani majoritatea barmanilor din Romania plecau in strainatate sau pe vase de croaziera, in ultimul timp tendinta este ca acestia sa ramana in tara intrucat castigurile de aici sunt tot mai tentante. “Un barman poate obtine bani frumosi si aici”, spune Costin Tarsoaga, considerat unul dintre cei mai experimentati barmani romani.

Tarsoaga a lansat pe piata alaturi de Costin Gache, un alt barman cunoscut de la noi, Limes - The Bar Agency, firma prin care cei doi ofera serviciile pentru evenimente corporate, prezentari, petreceri private si lansari. “Dupa primul an de activitate, afacerea este profitabila, inregistrand venituri de 100.000 de euro in aceasta perioada”, spune Tarsoaga.

Sunt companiile organizatoare de evenimente dispuse sa ofere 200-400 euro pentru 10 minute de flair? “Barmanii lucreaza foarte mult pe partea de evenimente, insa agentiile nu i-au descoperit inca. Acestea au descoperit doar o alta unealta la fel cum, la un moment dat, au descoperit baloanele si la fiecare eveniment la care te duceai vedeai baloane, asa si acum vezi barmani profesionisti”, crede Florin Maxim.

Tendinte de consum in Romania

Tendinte de consum in RomaniaSpectacolul pe care barmanii il ofera este foarte important, mai ales ca vine dupa mii de ore de pregatire, important este si gustul unui cocktail.
Barmanii cunosc cel mai bine tendintele si moda sezonului in materie de cocktail-uri. Si anul acesta s-a baut mult Caipirinha (cocteil de origine braziliana), spune Tarsoaga. “In Romania sunt la moda bauturile cu fructe si frunze pisate, gen Mojito, care a tras dupa el piata de rom din Romania”, adauga Tarsoaga.

In Romania, femeile beau cele mai multe cocktail-uri, acestea reprezentand 90% dintre consumatori. “Barbatii de peste 30 de ani raman setati pe whisky, avand niste obiceiuri foarte ciudate, diferite de cele din Vest, unde sunt mai multi care prefera cocktailul”, crede Tarsoaga.

In Romania, cocktail-urile sunt mai ieftine decat in strainatate. Daca in Marea Britanie, de exemplu, un cocktail clasic costa circa 10 lire sterline, la un cost mediu de 3 lire, in Romania pretul la tejghea este de 7 euro, la un cost de 2 euro, spune Bebi Oprea. Cel mai scump cocktail din Europa se vinde la Hotelul Ritz din Paris si costa 318 euro.

Cel mai scump cocktail din lume

Cel mai scump cocktail din lumeCompetitia pentru crearea celui mai scump cocktail din lume ramane una crancena, tot mai multe restaurante si baruri adaugand pur si simplu o bijuterie pentru a creste pretul in mod semnificativ.


Cu toate acestea, cel mai scump hotel din lume pare a fi locul potrivit pentru a savura costisitorul continut al pretioaselor pahare de cocktail.

Cel mai mare specialist al barului Skyview Bar, din incinta hotelului Burj Al Arab din Dubai, a preparat cocktail-ul botezat "27.321”. Numele vine de la pretul cocktail-ului in moneda oficiala a Emiratelor Arabe Unite: 27.321 de dirhami (aproximativ 4.900 de euro), numarul etajului la care se afla barul - 27 - si inaltimea luxosului Burj Al Arab – 321 de metri.

Cocktail-ul este preparat din whisky Macallan natural, de 55 de ani, fructe uscate pentru mentinerea si imbogatirea aromei si zahar facut in casa din fructul pasiunii.

Produsul astfel obtinut se serveste cu gheata provenita din apa de la distileria Macallan din Scotia si o lingurita din lemn de stejar, toate acestea intr-un superb pahar din cristal Baccarat decorat cu aur de 18 carate, pe care cumparatorii il pot lua acasa dupa ce consuma delicioasa bautura.

Coktail-uri si bartending Tendinte si cifre

• Bugetul MBA Flair 2008 – 40.000 de euro;

• cel mai important sponsor al MBA Flair 2008 a sponsorizat concursul cu 12.500 de euro; spre comparatie, la cel mai important concurs din Europa Roadhouse, UK, cel mai important sponsor a platit 25.000 de euro;

• MBA Fliar - premii de peste 23 000 de dolari;

• in Romania, 10 minute de flair costa 150-600 de euro; in Las Vegas ajunge si la 10.000 de dolari;

• o agentie care ofera servicii pentru evenimente corporate genereaza afaceri de 100.000 de euro pe an;

• salariul unui barman in Romania: 1.500 si 3.000 de euro lunar;

• un cocktail in Romania: pret – 7 euro, cost – 2 euro;