Arta fotografica: Traditie in familia Galmeanu

Arta fotografica: Traditie in familia GalmeanuPasiunea pentru arta fotografica are o traditie de aproape 90 de ani in familia Galmeanu, asa ca s-a manifestat natural pentru artist, avand modele in familie. Astfel, tatal si fratele lui, chiar daca nu au facut cariera in domeniu, au practicat o lunga perioada de timp acest hobby, iar unchiul sau, Apostol Galmeanu, avea chiar unul dintre putinele ateliere de fotografie din Bucuresti, la inceputul anilor 1920.

Pentru Alexandru Galmeanu, povestea in lumea artei fotografice a inceput in 1993, dar lucreaza ca profesionist din anul 1998 si si-a deschis propriul sau atelier de fotografie abia patru ani mai tarziu. Succesul nu a venit peste noapte, a devenit cunoscut in ultimii patru-cinci ani, dar nici nu considera ca a intampinat dificultati majore in parcursul de pana acum.

“Nu am avut o suma initiala de investit. Echipamentele le aveam deja, le-am cumparat in timp, pe masura ce castigam bani. La un moment dat nu am mai avut nevoie decat de un spatiu, iar costurile s-au rezumat la amenajare si chirie”, isi aminteste Alex Gameanu (foto: Autoportret).

Pentru cei care doresc sa urmeze o cariera in domeniu si sa-si deschida propriul atelier, investitia s-ar situa intre 10.000 si 100.000 euro, pe piata fiind disponibile echipamente pentru toate categoriile de bugete.

“La suma minima insa cumperi un pic mai putin decat strictul necesar, iar majoritatea echipamentelor vor fi second hand sau de o calitate indoielnica”.

Tind sa admir mai mult fotografiile decat autorii

Alex Galmeanu nu are insa un model in acest domeniu, un fotograf ale carui lucrari sa le admire in mod deosebit si recunoaste ca nu s-ar putea decide nici la o fotografie preferata.

“Tind sa admir mai mult fotografiile decat autorii. Oricum, imi este greu sa aleg o singura fotografie”.

Acest aspect este valabil si atunci cand vine vorba de propriile sale lucrari, astfel ca nu are o fotografie preferata, ci, din toata cariera lui de pana acum, a reusit sa selecteze un portofoliu de aproape o suta de imagini de care este cu adevarat mandru, fiind insa constient de faptul ca privitorul tinde sa interpreteze lucrurile prin prisma propriilor experiente, prin felul in care si-a trait viata, prin lucrurile care il impresioneaza.

Se intampla foarte des sa am parte de interpretari surprinzatoare ale imaginilor pe care le fac. Uneori este frustrant, dar de cele mai multe ori este amuzant. Am ajuns sa cred ca este oarecum firesc. Lucrurile nu sunt asa cum sunt, ci asa cum sunt oamenii ce le privesc.”

In general, nu vinde fotografii separate, ci sedinte foto, iar pretul acestora poate ajunge la cateva mii de euro. Cu toate acestea, nu crede ca se poate vorbi de un adevarat “big business”, ci de o meserie din care se poate trai bine.

“Este in schimb o meserie care iti aduce satisfactii, este respectata si este foarte placuta”, declara Alex Galmeanu.

Comercial vs Viziunea fotografului

Comercial vs Viziunea fotografuluiAlex Galmeanu a colaborat cu numeroase publicatii din Romania in scop comercial. Cu toate acestea, considera compunerea cadrului mai importanta decat utilitatea lui comerciala, iar de cele mai multe ori incearca sa faca imaginile cat se poate de “fotografice”. Totul insa in asa fel incat clientul sa le poata utiliza.

Nu cred ca voi rezolva vreodata acest conflict. Daca alegi sa faci fotografie doar pentru tine si pentru propria ta placere e destul de simplu, faci ce iti place si gata. Daca vrei sa vinzi servicii fotografice lucrurile se complica. Nu ai cum sa nu tii cont de clientul tau, nu poti sa faci chiar orice vrei ignorand nevoile celui ce iti cumpara serviciile”.

Nu neglijeaza partea comerciala, dar nici nu vrea sa devina un simplu vanzator, asa ca incerca sa imparta lucrurile in doua directii. Asadar, portofoliul sau nu contine pagini de revista, coperti sau machete publicitare, ci fotografiile care spun ceva despre personalitatea artistului. Considera, de asemenea, ca aproape de fiecare data cand un fotograf este angajat sa faca o fotografie, ea nu este gandita strict din punct de vedere fotografic, ci mai mult din punct de vedere al utilitatii. In acest fel, toate subtilitatile, toata compunerea si toate misterele unei fotografii bine facute dispar.

Important este mesajul ce trebuie spus cat mai clar si cat mai pe intelesul tuturor in asa fel incat oricine sa il inteleaga in cel mai scurt timp si cu un minim efort. Din motivul asta, de cele mai multe ori fotografia comerciala are un aer pueril”, completeaza Alex Galmeanu.

Fotografia in tara vs. strainatate

Fotografia in tara vs. strainatateAtunci cand vorbeste despre modul in care este perceputa arta fotografica in strainatate fata de Romania, Alex Galmeanu observa o diferenta enorma nu doar in ceea ce priveste atitudinea oamenilor fata de acest domeniu, dar si faptul ca acesta nu este vazut aici ca o posibila afacere de success. Totodata, considera ca acest aspect este firesc avand in vedere bogata istorie fotografica a tarilor din Europa de Vest, de exemplu, fata de tara noastra.

“Exista cateva locuri unde fotografia este deosebit de apreciata. New York, Paris, Londra sunt doar cateva dintre ele. Acolo imaginile sunt asezate in muzeu alaturi de alte opere de arta. Printurile se tranzactioneaza prin case de licitatii asemanator picturilor, iar colectionarii cheltuiesc sume fabuloase pentru ele.

In acelasi timp, fotograful considera ca si in Romania exista apreciere pentru fotografie, dar aceasta este mai mult sentimentala decat materiala.

Alex Galmeanu: Fotograful chipurilor

Alex Galmeanu: Fotograful chipurilorAlex Galmeanu s-a specializat in fotografia de tip portret avand expozitii atat in Bucuresti, cat si la Paris. Totodata, a pus bazele unui proiect personal extrem de interesant: de sase ani, in fiecare luna octombrie, o fetita pe nume Anastasia vine in studioul sau pentru a realiza o singura fotogafie-portret pe an, surprizand in acest fel modificarile aparute o data cu trecerea timpului si cu inaintarea in varsta, de la copil la adolescent.

Fotografia are foarte multe ramuri, iar fotografii se orienteaza catre ele in functie afinitatile pe care le au. Eu, de exemplu, nu voi fi niciodata un fotograf bun de produse sau de still life, la fel cum nu voi avea niciodata performante in fotografia de peisaj sau reportaj, pur si simplu nu merge.”

Majoritatea pasiunilor si hobby-urilor lui Alex Galmeanu au legatura cu meseria sa: colectioneaza imagini si adora povestile despre Bucurestiul vechi, dar, in acelasi timp, este interesat de tehnologie si practica jogging-ul.