6 / 7

Istoria audiobookurilor

In anul 1931, Library of Congress din Statele Unite (cea mai mare biblioteca din lume) a adoptat “programul cartii vorbitoare”, cu scopul de a veni in ajutorul orbilor, oferindu-le acestora posibilitatea de a cunoaste mult mai simplu continutul unui text literar. Un an mai tarziu a inceput productia in masa a cartilor inregistrate, iar in 1933, antropologul J.P. Harrington si-a pornit calatoria in toate statele din America pentru a inregistra povestile triburilor americane. Astfel, audiobookurilor de azi pastreaza traditia orala a povestirii inceputa de Harrington cu zeci de ani in urma.

In scurt timp, cei de la Library of Congress au decis sa trimita gratuit cartile inregistrate prin posta nevazatorilor. Prin aceasta metoda, milioane de carti inregistrate de catre profesionisti au ajuns la peste 700.000 de persoane.

Chiar daca in anii `70 discurile de vinil puteau fi gasite in multe scoli si biblioteci, cartile citite au devenit cu adevarat populare o data cu aparitia casetelor si a introducerii radiocasetofoanelor in dotarea standard a automobilelor japoneze, extrem de cautate in timpul crizei petrolului din 1979.

La inceputul anilor `80 existau inca multi autori care nu acceptau inregistrarea cartilor lor, asa ca multe dintre audiobookuri erau concepute special cu acest scop, si nu doar reproducerea unor texte literare deja consacrate.

In 1986 a luat fiinta Audio Publishers Association (Asociatia Publisher-ilor Audio), aceasta fiind constituita din sase companii din domeniu, care si-au unit eforturile pentru a promova conceptul de carte inregistrata.

Urmatorul pas in cresterea notorietatii cartilor inregistrate l-a reprezentat aparitia CD-urilor, care a contribuit la cresterea flexibilitatii si a confortului celor care apelau la acest tip de “lectura”, precum si inlocuirea radio-casetofoanelor din masini cu CD-play-ere.

O data cu dezvoltarea telecomunicatiilor, cresterea popularitatii internetului, aparitia unor noi formate audio si a MP3 player-erelor, piata audiobookurilor a crescut enorm, devenind o noua pasiune a iubitorilor de literatura, dar si o alternativa plauzibila pentru petrecerea cu folos a orelor petrecute in trafic sau desfasurand anumite activitati de rutina.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri