Tudor Plaiesu: Lucrari de arta pretioase

Tudor Plaiesu: Lucrari de arta pretioaseTudor Plaiesu este grafician si pictor, desenul fiind insa mai aproape de sufletul sau. Considera de fapt ca face desene cu caracter pictural, iar picturile sale reprezinta desene care incep sa vorbeasca si prin culoare. Asadar, oricat de colorat ar lucra, culoarea se subordoneaza intotdeauna desenului.

De-a lungul timpului si-a dezvoltat un fel de a lucra compatibil cu multe tehnici de pictura si desen pe suprafete foarte diferite, de formate si dimensiuni variate. Chiar daca ii este greu sa numeasca o tehnica preferata, recunoaste faptul ca se simte atras in mod special de o tehnica combinata de culori, de apa si ulei, pe lemn sau panza, dar si de desenul in penita si gravura pointe seche.

"In ultima vreme am lucrat mult in tehnica mixta acrilic, ulei si foita de arama sau aur, lucrari de dimensiuni mari precum Sisigambis I si II, Vestitori I si II, Izvorul I si II, Leviatan, Omar sau Ingerul”, declara Tudor Plaiesu.

Arta care reflecta bucuria de a trai si de a picta

Arta care reflecta bucuria de a trai si de a pictaIn copilarie visa sa devina explorator si a desenat de cand se stie, fara a se gandi insa ca aceasta ar fi vocatia sa. Mai tarziu a urmat cursurile Universitatii de Arta din Bucuresti dar considera ca adevarata invatatura in acest domeniu a primit-o de la maestrul sau, Matei Serban, pe care l-a vazut lucrand, colaborand, de asemenea, pentru anumite proiecte.

”Un mare educator al meu a fost Muzeul de Arta din Bucuresti, unde am observat cu atentie in nenumarate randuri cum au rezolvat anumite probleme maestrii trecutului, in special cei olandezi, pentru care am un adevarat cult”, adauga Tudor Plaiesu.

Are modele de la Altamira pana la arta contemporana, dar aprecieza in special zona pozitiva si triumfatoare a artei deoarece considera ca in zona sumbra se poate cadea usor. Intr-un mod aparte il apreciaza pe Tizian atat pentru ca in lunga lui viata a evolutat pana in ultima clipa, cat si datorita faptului ca arta sa reflecta cu adevarat bucuria de a trai si de a picta. In viziunea sa, aceste aspecte sunt esentiale, mai presus de teoriile construite de cele mai multe ori pe frustrarile celor care le lanseaza.

Viziunea artistului vs. comercial in arta

Viziunea artistului vs. comercial in artaTudor Plaiesu este un artist apreciat, ale carei lucrari, prin specificul lor, decoreaza peretii multor companii si hoteluri de cinci stele. Cu toate acestea, nu se simte constrans de caracterul comercial in procesul sau de creatie.

Este de parere ca latura comerciala nu inseamna degradarea artei, atat timp cat comanditarul intelege ca artistul este un specialist caruia trebuie sa i se acorde increderea meritata. De asemenea, considera ca lucrurile proaste, de calitate indoielnica, apar atunci cand clientul isi impune ideile ambigue, iar artistul nu are suficienta demnitate pentru a-si sustine produsul sau pentru a refuza sa lucreze astfel. Nu desconsidera insa importanta promovarii in acest domeniu, care poate duce la succesul sau insuccesul unei comenzi.

"Din fericire, am avut norocul sa lucrez pentru clienti speciali, care mi-au lasat mana libera si rezultatele s-au vazut. La un moment dat am avut o comanda cu totul speciala, a trebuit sa pictez un avion in marime naturala si care urma sa adoposteasca un restaurant. De asemenea, in Franta, unde am lucrat in urma cu cativa ani la decorarea unui castel, am realizat mai multe picturi in ulei de dimensiuni mari, de factura clasica, intr-o veche tehnica de pictura, dar si pictura in trompe l’oeil, si fresca”, adauga Tudor Plaiesu.

Cele mai scumpe lucrari

Cele mai scumpe lucrariArtistul crede ca este o necesitate sociala si morala pentru artist sa-si transforme arta in afacere, trebuie sa traiasca din ceea ce stie sa faca, fara a fi nevoit sa se angajeze in publicitate sau in alte domenii. Ca in oricare afacere, e de datoria lucrurilor valoroase sa se impuna in fata surogatelor.

Operele sale de arta se vand la preturi cuprinse intre 600 si 3.000 de euro, in functie de dimensiune, tehnica folosita si dificultate.

"Am facut pentru un client un triptic de trei panze intitulat "Noaptea”, vandut cu 3.000 de euro pe care nici nu am apucat sa il fotografiez din cauza unei imprejurari bizare. Am realizat si multe picturi murale gigant, pe care am luat sume si mai mari, dar acestea au fost practic comandate de diferiti clienti”.

Latura comerciala a activitatii pe care o desfasoara inseamna pentru Tudor Plaiesu arta aplicata, cu valente interdisciplinare, pentru ca presupune relatia cu alte domenii precum designul si arhitectura si necesita de cele mai multe ori cunostinte temeinice de amenajari interioare.

Investitia in arta

Investitia in artaIn ceea ce priveste investitia pe care ar trebui sa o faca un tanar artist pentru deschiderea unui atelier propriu si achizitionarea materialelor necesare, Tudor Plaiesu este de parere ca nivelul mare al chiriilor percepute este una dintre problemele esentiale. La aceasta se adauga adaosurile comerciale mult prea mari pentru materialele de pictura in Romania, dar si oferta foarte putin diversificata de pe piata locala.

"In privinta materialelor, am invatat de la marii maestri ca pictorii trebuie sa foloseasca intotdeauna materiale excelente, de cea mai buna calitate, din respect pentru meserie, dar mai ales pentru public.”

In acest context, iese in evidenta diferenta dintre tara noastra si tarile vest-europene cum ar fi Franta, de exemplu, unde artistul isi aminteste ca putea umple un carucior cu materiale de o calitate excelenta la preturi absolut rezonabile, intr-un simplu magazin de specialitate.

"Romanii au in general o saracacioasa cultura vizuala, dar sunt si oameni deosebiti, cu totul speciali, pe care i-am intalnit sau pentru care am lucrat. Se spune ca artisul trebuie sa lucreze pentru egalii lui si, sincer, mi-e greu sa spun ce suflet este mai nobil, al artistului sau al receptorului artei sale”, marturiseste Tudor Plaiesu.

Intelege arta ca un act cultural, asa ca il preocupa inevitabil toate zonele culturale cu care ea se intersecteaza sau in care se reflecta. In plus, ii place ideea de explorare, calatoriiile adesea aventuroase, pescuitul si timpul petrecut in aer liber.