"Cred ca inca nu am trecut peste ce e mai greu in acest domeniu"

"Cred ca inca nu am trecut peste ce e mai greu in acest domeniu"Geta Voinea( foto) este specializata in coafura si, prin pasiune, a reusit sa-si transforme numele intr-un brand cunoscut pe piata din Romania, avand in portofoliu clienti de renume din randul agentiilor de publicitate, al televiziunilor si revistelor.

Ea considera ca piata saloanelor de infrumusetarea, pe care activeaza de peste douazeci si sapte de ani, este puternic afectata de efectele crizei financiare, multe dintre acestea ajungand chiar in stare de faliment. Dupa parerea sa, cele mai afectate sunt saloanele necunoscute, care nu au o istorie si un nume in spate.

“Trecem si noi printr-o adevarata perioada de criza si cred ca inca nu am trecut peste ce e mai greu in acest domeniu de afaceri. Cred ca ceea ce urmeaza ne va lovi pe toti si, deocamdata, ma bucur ca nu aduc bani de acasa”, marturiseste Geta Voinea.

Criza a inceput sa se manifeste prin vizite mai rare la salonul de infrumusetarea din partea unor cliente care cheltuiau cu foarte mare usurinta, fara sa calculeze banii si care acum se gandesc de doua ori inainte de a cumpara produse din salon. Totodata, suma pe care sunt dispuse sa o cheltuiasca a scazut, ajungand in saloanele sale la 100 lei in medie.

“Am un calendar cu variatia cererii in functie de zile si sezoane si sunt perioade in care stiu clar ca trebuie sa atrag clienti la salon, pentru ca pe un singur scaun trebuie sa existe cel putin opt clienti pe zi pentru ca afacerea sa functioneze”, adauga Geta Voinea.

Pentru a incuraja cererea a recurs la scaderi ale preturilor, dar si la oferte speciale si zile cu pachete promotionale.

De asemenea, preturile produselor folosite in salon au crescut, firmele profitand de dependenta de anumite marci intrucat, atunci cand clienta s-a obisnuit cu un anumit produs, nu-i poti oferi altceva. In aceasta situatie costurile saloanelor cresc.

“Pe de alta parte, clientii sunt mai exigenti, vor mai multe servicii, iar noi nu am putut mari preturile. In aceste conditii, cand tragi linie, ramane foarte putin, iar cine crede ca dintr-un salon te imbogatesti, se inseala”.


Istorie de patru generatii in aceasta meserie in familia Voinea

Istorie de patru generatii in aceasta meserie in familia VoineaGeta Voinea a intrat in aceasta lume a coafurilor in anul 1982, avand o traditie de patru generatii in familie si un exemplu in mama sa pe care o considera si astazi una dintre cele mai bune profesioniste in domeniu.

In 1990 a plecat pentru prima oara din tara pentru a urma cursuri cu cei mai mari stilisti din lume, sa participe la expozitii internationale si sa lucreze in saloane pentru a fura meserie.

Este de parere ca, pentru a deschide propriul salon trebuie sa te formezi si ca lider, asa ca a urmat o perioada de formare la Oriflame, unde a ajuns in noua luni director executiv si a invatat ce inseamna sa faci vanzari si sa devii un lider.

In 1997 a deschis primul salon, Gett`s Hair Studio, intr-un apartament mic, cu o investitie initiala de 25.000 dolari, banii pe care ii castigase la Oriflame si pe care a invatat ca trebuie sa-i investeasca. La acestea se adauga sute de mii de euro investite de-a lungul anilor in propria formare profesionala.

Dupa divortul de sotul sau, saloanele Gett`s au ramas in proprietatea acestuia, asa ca, in 2003, la varsta de patruzeci de ani, a inceput de la zero, deschizand primul salon care ii poarta numele cu imprumuturi din banci si de la parinti.

Imagine din calendar 2009, Foto: Ionut Staicu

Investitiile si costurile unui salon

Investitiile si costurile unui salonGeta Voinea este convinsa ca, pentru a ajunge la un business privat in acest domeniu trebuie sa ai o istorie, experienta si sa te pricepi cu adevarat la ceea ce faci.

Nu crede in saloanele deschise de cei care au doar bani, fara a cunoaste meseria si, mai ales, fara a avea o pasiune pentru acest segment al frumusetii.

La acestea se adauga o investitie initiala de cel putin 60.000 euro pentru a crea standarde performante si alte mii de euro pe parcursul primului an de activitate, iar profiturile apar abia dupa primii doi-trei ani.

“In domeniul nostru, cele mai mari cheltuieli se fac pentru educarea oamenilor, deoarece este o meserie care se face pentru oameni si cu oameni, iar acestea sunt de putine ori prevazute initial. Saloanele de coafura nu valoreaza nimic in sine, s-au vandut saloane si la 20.000 de euro, intr-un astfel de business oamenii dau valoare si fac diferenta”.

Cea mai buna solutie pe care o vede pentru perioada de criza, dar si pentru cresterea valorii pietei este asocierea intre mai multi stilisti si formarea unui salon adevarat in care sa imparta veniturile, dar, in acelasi timp, sa imparta si cheltuielile comune.

“Am avut ambitia sa-mi unesc primii angajati pentru ca am avut viziunea unui business de anvergura, asa am infiintat Hair Revolution by GV. Din pacate, din cauza orgoliului fiecaruia, afacerea nu a mers, fiecare dintre ei deschizandu-si mai tarziu propriul salon”.

De asemenea, considera ca viitorul in acest domeniu apartine saloanelor mici, in retea extinsa, care sa ofere servicii rapide, de baza, clientilor corporate.

Imagine din calendar 2009, Foto: Ionut Staicu