Strategii in vreme de criza

Strategii in vreme de crizaContextul economic si-a pus amprenta si asupra industriei cazinourilor din Romania, o piata cu o valoare estimata la 150 milioane euro in 2008, doar in Bucuresti, iar Andrei Frimescu (foto), marketing manager la Casino Palace, considera ca obiceiurile clientilor s-au modificat, observand atat schimbari pozitive, cat si negative pentru afacerile din acest domeniu.

Astfel, chiar daca in vreme de criza oamenii cheltuiesc mai putin si isi micsoreaza bugetele de consum pentru toate categoriile de produse si servicii, ei tind in acelasi timp sa acorde mai multa atentie felului in care isi petrec timpul liber, sa aiba mai multa grija de ei si sa se detaseze de stresul de fiecare zi.

Andrei Frimescu sustine ca multe dintre efectele crizei financiare au fost prevazute, printre acestea numarandu-se o scadere a bugetului de entertainment in general, nu doar a bugetului pe care clientii sunt dispusi sa-l cheltuiasca jucand.

“Declinul nu a fost insa dramatic, astfel ca veniturile noastre nete in primele trei luni din 2009 au aujuns la 6,7 milioane euro, fata de 7,1 milioane euro in aceeasi perioada a anului trecut”, adauga Andrei Frimescu.

Au reusit insa sa mareasca numarul vizitelor, aceasta fiind strategia cazinoului pentru depasirea perioadei de criza.

“Ne-am propus, in primul rand, sa nu ne pierdem clientii, sa-i facem sa revina chiar daca nu mai cheltuiesc acum la fel de mult ca in trecut”.

De asemenea, cei de la Casino Palace au diversificat oferta de servicii, au amenajat noi zone de joc, mici detalii care sa completeze experienta celor care aleg aceasta forma de a-si petrece timpul liber.

“Totul tine insa de relatia pe care o construiesti cu oaspetii. Tinem legatura cu ei, ii invitam aici atunci cand isi sarbatoresc ziua de nastere sau la evenimentele noastre speciale si incercam sa le oferim tot mai multe servicii personalizate pe categorii”.

In acest sens, au introdus un sistem bazat pe acumularea de puncte, iar clientii pot alege dintr-un catalog intre mai multe variante in care isi pot cheltui aceste puncte. Asadar, femeile pot opta pentru servicii in saloane de infrumusetare sau spa-uri, in timp ce, pentru barbati, se ofera, printre altele, carduri pentru alimentare cu benzina.

La acestea se adauga oferte speciale pentru companii, organizarea de petreceri, teambuilding-uri si evenimente pentru grupuri de la cateva zeci pana la sute de persoane.


Clientii cazinourilor din Bucuresti

Clientii cazinourilor din BucurestiAcest tip de cazinou se adreseaza locuitorilor Capitalei si ai zonelor apropiate, asa ca totul este diferit de ceea ce se intampla in Las Vegas, de exemplu, unde oamenii merg in vacante organizate de cateva zile pentru a paria sume imense de bani.

“Cazinourile locale ofera servicii zilnice de petrecere a timpului liber care implica de cele mai multe ori luarea cinei in oras, vizionarea unui meci de fotbal sau simpla intalnire cu prietenii. Asadar, un client a cheltuit in medie 240 euro pe seara in primele trei luni din 2009, fata de 252 euro in aceeasi perioada a anului tercut”, declara Andrei Frimescu.

Cel mai important aspect pentru cazinourile de acest tip este insa fidelizarea clientilor, iar interesul nu este acela de a atrage clienti care sa cheltuiasca sume impresionante doar intr-o seara, ci marirea frecventei vizitelor si incurajarea clientilor de a veni cu prietenii.

Mai mult de doua treimi dintre clientii Casino Palace sunt romani, locuitori ai Bucurestiului si ai oraselor din apropiere, precum Brasov sau Constanta.

“Exista asadar o majoritate formata din romani, la care se adauga strainii care traiesc la noi in tara, unii chiar de cativa ani, care au afaceri aici sau detin functii importante in cadrul marilor companii. Ei au un anumit stil de viata si o perceptie asupra calitatii serviciilor, asa ca se asteapta la servicii la standarde inalte si vor o experienta de calitate garantata”, declara Andrei Frimescu.

O alta categorie de clienti o reprezinta oamenii de afaceri care petrec o perioada scurta de timp in Bucuresti pentru intalniri de business. Ei sunt foarte familiari cu tot ceea ce inseamna petrecerea timpului liber intr-un cazinou, asa ca, atunci cand vin in Bucuresti, cauta astfel de distractii si servicii.

De asemenea, majoritatea clientilor sunt barbati cu varste cuprinse in medie intre 45 si 50 de ani, dar se observa in ultima perioada o crestere a numarului de femei, cele mai multe cu varsta cuprinsa intre 40-45 de ani, ceea ce confirma faptul ca oamenii sunt tot mai deschisi spre petrecerea timpului liber in acest mod. Asadar, 74 la suta dintre vizitatori sunt barbati, iar 26 la suta este ponderea femeilor care vin in Casino Palace.

Un alt trend il reprezinta cresterea numarului clientilor tineri, care se datoreaza in primul rand noilor servicii.

Piata din Romania, una dintre cele mai importante pentru furnizorii de jocuri

Piata din Romania, una dintre cele mai importante pentru furnizorii de jocuriEfectele crizei s-au simtit si in randul producatorilor de echipamente si jocuri pentru cazinouri.

Grupul de companii Atronic este lider mondial pe piata producatorilor de masini de joc si servicii destinate cazinourilor si a intrat acum zece ani pe piata din Romania, una dintre cele mai importante piete din Europa pentru companie.

“Piata din Romania este foarte importanta pentru noi. Am venit aici putin inainte de anul 2000 si, chiar daca inceputul a fost mai dificil, a urmat o perioada de crestere continua pana in 2007, cand am inregistrat primele scaderi ale cererii. Desi este putin prematur sa facem predictii pentru anul 2009, ne asteptam la o scadere a cererii fata de 2008”, declara Sylvia Dietz (foto).

Cu toate acestea, Romania reprezinta 15 la suta din piata europeana a companiei, fiind una dintre cele mai importante, alaturi de tari precum Olanda, Germania, Spania sau Grecia. Acesta este si motivul pentru care Atronic a ales tara noastra pentru lansarea in Europa Centrala si de Est a celui mai nou joc produs de ei, Stargate SG-1.

Preturile la care cazinourile cumpara echipamentele difera, acestea fiind negociate direct cu furnizorii, in functie de numarul acestora si de felul colaborarii dintre cele doua parti. De asemenea, cazinoul stabileste procentul care revine clientului la fiecare joc din suma jucata, iar producatorul seteaza masinile in functie de aceste decizii.