Criza ar trebui sa mai dureze

Criza ar trebui sa mai durezePe fondul crizei, consumul clientilor este redus si, astfel, multe localuri se vad in fata falimentului.

Florin Maxim (foto), proprietar al agentiei de publicitate full service I.M. Smite, considera ca in aceasta perioada cea mai mare problema a barurilor si a cluburilor din Bucuresti o reprezinta chiria: “Daca nu esti proprietar pe locul in care functionezi, ai o problema pentru ca aceasta e cea mai mare cheltuiala a ta. Luand exemplul unei cafenele cu 20 de mese, cat ar trebui sa faci vanzare la fiecare masa pentru a-ti permite o chirie de 4.000-5.000 de euro pe luna? Nu ai cum sa rezisti pe piata”.

Acesta este si motivul pentru care nivelul chiriilor percepute a scazut, ceea ce reprezinta o oportunitate pentru antreprenorii care doresc sa intre pe piata si un efect pozitiv al crizei.

A trecut perioada in care se deschidea un bar si avea imediat clienti, fara efort suplimentar. Acum clientii ies mai rar, dar analizeaza mai atent oferta, vor servicii mai bune si cauta povestea din spatele afacerii”, adauga Florin Maxim.

Acesta mai identifica un aspect pozitiv al crizei, si anume faptul ca situatia economica actuala i-a scos de pe piata pe cei care fac afaceri dupa ureche in acest domeniu si care, dupa parerea lui, depasesc ponderea de 80 de procente dintre jucatori.

“Consider chiar ca aceasta perioada ar trebui sa mai dureze, intrucat exista inca numeroase exemple de acest tip in industrie. Cei care au ramas pe piata, si au chiar vanzari in crestere, sunt cei care, desi nu au iesit in evidenta, au mizat intotdeauna pe calitate, training pentru angajati si servicii profesioniste”.

Luna decembrie din 2008 a adus prima lovitura in industria barurilor din Romania, mai ales in contextul in care, de obicei, asteptarile sunt mari in ceea ce priveste vanzarile si organizarea de evenimente corporate din ultima luna a anului.

Cu toate acestea, nu toti jucatorii au pierdut pe aceasta piata.

“Incasarile barurilor sunt mai mici in general, insa exista zone precum centrul vechi al Capitalei in care se deschid una sau chiar doua locatii pe saptamana, oamenii vin tot mai des si vanzarile cresc de la o luna la alta”.

Cititi si Jongleriile cu sticle si shakere valoreaza zeci de mii de euro

Scade dramatic numarul de evenimente corporate

Scade dramatic numarul de evenimente corporateChristian Delpech, unul dintre cei mai apreciati barmani la nivel international, care lucreaza de opt ani in Las Vegas, declara ca declinul economic a afectat industria barmanilor de flair (show-ul cu sticle si shakere) la nivel mondial.

Nu se mai organizeaza atat de multe competitii, nu mai dispun de aceleasi bugete si valoarea premiilor a scazut. Asadar, barmanii care participau la concursuri pentru a-si castiga existenta, fara a fi angajati intr-un bar, sunt nevoiti in aceste conditii sa-si gaseasca un loc de munca pentru a avea un venit fix”, adauga Delpech.

In ceea ce priveste piata autohtona, Florin Maxim observa in plus o scadere a numarului de contracte de sponsorizare ale brand-urilor de bauturi alcoolice cu scopul de a se promova. In consecinta, scade dramatic si numarul de evenimente corporate si lansari organizate in baruri si cluburi, iar rezervarile sunt anulate sau amanate.

Bebi Oprea (foto), presedinte, cofondator si senior instructor al primei academii de barmani din Romania - Bar Academy - declara ca efectele crizei s-au facut simtite si pe litoral, iar vanzarile in sezonul 2009 au scazut in medie cu 40 de procente fata de aceeasi perioada a anului trecut.

“In cluburi, cea mai mare diferenta se inregistreaza in zilele de vineri, iar ofertele lor erau de neimaginat anul trecut”, adauga Oprea.

De aceesi parere este si Florin Maxim care confirma faptul ca afacerile pe litoral sunt dezamagitoare in acest sezon, astfel ca, dupa boom-ul de pe 1 mai, lucrurile s-au mai temperat si scaderile se ridica pana la 50 de procente in unele cazuri, comparativ cu acceasi perioada din 2008.

In plus, Bebi Oprea observa o scadere a numarului de cursanti care apeleaza la serviciile oferite de scoala de barmani Bar Academy.

Nu se mai merge pe consumul de branduri tot mai scumpe

Nu se mai merge pe consumul de branduri tot mai scumpeOdata cu declansarea crizei financiare, s-au schimbat si obiceiurile de consum ale clientilor. Asadar, Bebi Oprea considera ca romanii ar fi ajuns sa consume mai repede bauturi premium daca nu si-ar fi vazut veniturile afectate de scaderea economica.

“Ascensiunea s-a oprit si nu se mai merge pe consumul de branduri tot mai scumpe. Cine obisnuia sa bea sampanie, acum bea whisky si cei care consumau vin, acum opteaza pentru bere”.

In opinia lui Florin Maxim, o alta schimbare o constituie atentia crescuta a clientilor fata de detalii si faptul ca nu mai accepta servicii slabe si preturi nejustificat de mari. Mai mult decat atat, ei cauta unicitate.

“In schimb, oamenii cu bani nu renunta la obiceiurile lor de consum si, in consecinta, cluburile de lux sunt mai putin afectate decat barurile sau cafenelele”, adauga proprietarul I.M. Smite.

Cu toate acestea, Oprea este de parere ca lipsa de educatie a consumatorului si, implicit, faptul ca nu se observa anumite carente in serviciile oferite de localurile scumpe, ramane una dintre problemele industriei. Astfel, evolutia acestui segment de piata si atingerea unui anumit grad de profesionalism in domeniu este incetinita.


Romania vs strainatate

Romania vs strainatateIn barurile celebre din strainatate, un barman de flair poate castiga in serile bune si 10.000 de euro pe noapte doar din bacsisuri. In plus, exista barmani care nu au lucrat niciodata intr-un bar si isi castiga existenta doar din premiile castigate la concursuri.

“Sunt seri in care castigam chiar mai bine decat managerul clubului”, adauga Christian Delpech (foto), unul dintre cei mai apreciati barmani de flair din lume, care nu uita insa sa aminteasca efectele pe care le-a avut criza exclusiv asupra activitatii sale.

“Personal, contextul actual ma afecteaza deoarece obisnuiam sa tin numeroase cursuri, traininguri si sa ofer consultatnta in domeniu. Eram platit de anumite companii, calatoream in toate colturile lumii si catigam din asta. Acum insa activitatea in acest sens a inghetat. De asemenea, vanzarile din barul in care lucrez, Carnival Court Bar din Las Vegas, au scazut cu aproximativ 20 de procente, fata de anul trecut”.

In ceea ce priveste valoarea vanzarilor personale, daca anul trecut vindea in valoare de 6 - 7.000 de dolari pe noapte, acum sunt si nopti in care valoarea vanzarilor ajunge la 4 – 5.000 dolari.

In acelasi timp, Bebi Oprea considera ca, in Romania, un barman nu poate trai din premiile castigate la concursuri deoarece sunt organizate foarte putine, iar in strainatate este dificil sa te clasezi intre primii trei.

“La noi in tara, majoritatea barmaniilor nu isi privesc meseria cu profesionalism si urmarsc doar sa-si fure atat clientii cat si sefii. De asemenea, in cluburile din Romania, clientii tind sa faca mai mult comanda la masa, si nu la bar, astfel ca in unele cazuri ospatarii castiga mai mult din bacsisuri decat barmanii”, adauga Oprea.

Cu toate acestea, atunci cand barul este aglomerat, intr-un local de prestigiu cu preturi pe masura, un barman roman poate castiga pana la 1.000 lei pe noapte doar din bacsisuri.

“In Romania, un barman poate castiga intre 1.000 si 2.000 euro pe luna, insa media se invarte in jurul sumei de 800 euro, iar la evenimente sumele se pot situa intre 2.500 si 10.000 euro”, completeaza Oprea.

Daca vorbim insa de show-uri tinute in cadrul unor evenimente sau petreceri corporate, sumele percepute se incadreaza intre 2.500 si 10.000 euro, in functie de durata, complexitate si numarul barmanilor de flair care participa.

Strategii de criza

Strategii de crizaOprea considera ca cea mai buna strategie pe vreme de criza in aceasta industrie este agresivitatea, atat in promovare cat si in oferte.

“In cazul cluburilor mari, cunoscute, evenimetele de anvergura sunt cele care atrag clienti. In Bucuresti, acesta este cazul unor localuri precum Turabo, Bamboo sau Fratelli”.

In schimb, cluburile si barurile mici trebuie sa se reinventeze, sa-si creeze o identitate, sa propuna o oferta buna si sa-si formeze o clientela fidela.

Cele mai lovite sunt insa localurile care nu si-au gasit inca o identitate si se afla la granita dintre club si bar deoarece nu pot aduce un numar suficient de clienti in cazul unui eveniment de mari proportii.

Intre strategiile pentru perioada de criza se numara si promotiile, care au luat o proportie fara precedent.

“Criza te impinge la astfel de masuri si orice manager prefera sa lucreze cu marje de profit mai mici decat sa nu vanda deloc”, completeaza Oprea.


Concurs organizat cu 30.000 de euro

Concurs organizat cu 30.000 de euroIndustria barmanilor de flair profesionisti din Romania a inceput sa prinda contur in anul 2001, odata cu infiintarea primei academii. A urmat in vara anului 2003 organizarea primului concurs, MBA Flair, care a ajuns in acest an la a saptea editie si face parte din World Flair Association Grand Slam Tour inca din 2008, fiind singurul cu aceasta recunoastere in Romania.

In acest an, bugetul total al organizarii evenimentului s-a ridicat la valoarea de 30.000 euro, cu 10.000 de euro mai putin fata de anul trecut, iar premiul cel mare a fost de 4.000 de dolari, jumatate din suma oferita in 2008.

Castigatorul concursului, cel care a obtinut 4.000 de dolari, a fost Danilo Oribe din Uruguay, castigatorul de anul trecut al concursului si vice-campion mondial, in timp ce Luca Valentin a fost desemnt cel mai bun barman roman.

De asemenea, finala evenimentului a fost organizata, ca in fiecare an, de Bar Academy si transmisa live in totalitate pe mediafatada din centrul Bucurestiului, Cocor Media Channel.