1 / 6

Septembrie si ianuarie, cele mai dificile luni

In turism si mai ales in segmentul leisure, fie ca vorbim de calatoriile scumpe sau nu, lunile septembrie si ianuarie sunt cele mai dificile perioade ale anului.

“Septembrie este luna in care, practic, se incheie sezonul de vara. In septembrie, vacantele si concediile de vara au trecut, iar clientii care si-au planuit o calatorie in aceasta perioada au rezervat-o sau au cumparat-o deja. Luna octombrie este o luna in care se calatoreste foarte putin in interes personal, deci incasarile sunt foarte mici in segmentul leisure”, declara Cristian Francu (foto), CEO Klever Travel.

Salvarea afacerilor sezoniere din industria turismului vine din segmentul business. Odata ce sezonul vacantelor si vara s-a incheiat, agentiile de turism asteapta o crestere a cererii pentru servicii corporate.

“Calatoriile de business, delegatiile, conferintele din toamna cresc cererea pentru bilete de avion si cazari in tara sau strainatate. Insa, cel putin in cazul nostru, volumul acestora se pastreaza sub nivelul vanzarilor de vacante din vara. Desi discutiile si planificarea evenimentelor corporate (intalniri de afaceri, negocieri, conferinte, team-building-uri, lansari, petreceri de Craciun) incepe inca din septembrie, definitivarea si facturarea lor intarzie de cele mai multe ori pana in lunile urmatoare”, adauga Cristian Francu.

Incepand cu luna octombrie, numarul cererilor de vacante de iarna si de oferte de Revelion cresc invers proportional cu perioada ramasa pana la Sarbatorile de iarna, culminand cu o adevarata bataie pentru locurile bune ramase inca disponibile in decembrie.

Dupa efervescenta lunii decembrie, urmeaza o luna ianuarie foarte linistita, care concureaza cu luna septembrie in ceea ce priveste recordul negativ al cifrei de afaceri din cauza faptului ca majoritatea oamenilor petrec de Sarbatori, putini fiind cei care mai au timpul, bugetul sau enegia necesare pentru o vacanta in ianuarie.

“Chiar si in segmentul de business, lucrurile se dezmortesc cu greu la inceput de an. In ianuarie 2009, ca si in ianuarie 2010, am propus si propunem in continuare vacante in orice destinatie, mult mai ieftine decat in perioada Sarbatorilor de iarna. Cei care au timpul necesar isi pot planifica calatoriile dupa Revelion, cand tarifele, atat la hoteluri, cat si la biletele de avion, scad considerabil. Totul este o oglinda a intalnirii cererii cu oferta”, completeaza Francu, care observa ca cei care isi permit achizitionarea de servicii exclusiviste de cele mai multe ori nu au timpul necesar pentru a profita de reducerile din ianuarie si cumpara pachete de lux, platind tariful cerut in perioada sarbatorilor de iarna.

In acest context, Sorin Vaduvoiu, director executiv Perfect Tour, declara ca cererea pentru produsele de lux a scazut in primele trei trimestre, dar nu mai mult decat celelalte segmente.

Ca si numar de clienti, cifrele sunt asemanatoare cu cele de anul trecut, insa valoarea tranzactiei (a unui pachet) a scazut semnificativ. Acest lucru se datoreaza in special reducerii preturilor la transport aerian in clasele business si first, cat si hotelierilor care au miscsorat tarifele. Noi am reusit sa crestem cota de piata a Perfect Tour pe segmentul de lux si am avut mai multi clienti fata de anul 2008, insa volume mai mici in incasari si marje corespunzatoare. De asemenea, lungimea medie a unui sejur a scazut cu 2-3 zile”, mai spune Vaduvoiu.

Totodata, directorul executiv Perfect Tour declara ca cea mai dificila perioada pentru afacerea pe care o conduce a fost iarna trecuta, cand cererea de pachete de lux a scazut drastic, iar produsele pregatite "au expirat pe raft" si considera ca aceasta toamna va fi cea mai grea perioada pentru industria turismului, intrucat sezonul de vara nu a adus cresteri, ci scaderi semnificative.

In cazul Klever Travel, cererea de pachete turistice a ramas constanta, fara diferente majore in anul 2009 fata de 2008.

“Situatia nu ne bucura fiindca ne-am propus o crestere anuala de minim 10 procente. Veniturile obtinute in prima partea anului in 2009 au avut de suferit si datorita faptului ca multe pachete au fost vandute la tarife promotionale cu discounturi fie oferite pentru rezervarile din timp (early bookings), fie pentru rezervarile de ultim moment (last minute). Desi nu am reusit sa concretizam cresterea pe care ne-am propus-o, am reusit sa nu scadem intr-o perioada care s-a dovedit mai dificila decat ne asteptam la inceputul anului”, marturiseste Francu.

De asemenea, el considera ca mentinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2008 s-a datorat unui efort mai mare de promovare si a unei selectii atente si verificate a ofertelor si partenerilor de lucru.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri