Business-ul cu fotografii de arta nu respecta reguli

Business-ul cu fotografii de arta nu respecta reguliIn contextul economic actual, cand investitiile clasice in domenii precum cel imobiliar se dovedesc a fi neinspirate, oamenii cu bani se indreapta catre obiectele de arta, ale caror valoare se pastreaza in timp, indiferent daca trecem prin momente de criza sau nu.

“Nu exista nicio alta ramura a comertului cu arta care sa fi crescut atat de mult ca valoare in ultimii douazeci de ani. Preturile tablourilor, de exemplu, nu vor creste atat de mult in urmatorii ani pentru ca piata a ajuns la un anumit nivel de maturitate”, considera fotograful si arhitectul Andrei Pandele.

Ideea este sustinuta si de Violeta Sarbu, proprietara Karousel - prima galerie de fotografie din Romania, inaugurata la inceputul acestui an – care marturiseste ca in business-ul cu fotografii nu a observat o regula sau evenimente care sa influenteze vanzarile, ci o activitate ciclica ce presupune vanzari mai mici intr-o luna, urmate de o valoare mai mare a vanzarilor, independent de contextul economic pe care il traversam.

“Nu se aplica regula din retail, unde vanzarile cresc in perioada Sarbatorilor de Paste sau Craciun. Din experienta de pana acum, dar si vorbind cu alti proprietari de galerii, pot spune ca este un business atipic”, adauga Violeta Sarbu.

In acelasi timp, Andrei Pandele declara ca singura variatie mai importanta se inregistreaza iarna, atunci cand oamenii sunt mai dispusi sa investeasca in achizitii de arta sau sa ofere cadouri care nu isi pierd valoarea in timp.

Cu toate acestea, Violeta Sarbu remarca faptul ca, daca la targurile de arta de acum doi ani ”lumea se calca in picioare sa intre la deschiderea unei expozitii”, acum publicul este mai prudent in achizitii si analizeaza mai mult o fotografie inainte de a o cumpara.

“Pe pietele mult mai dezvoltate, criza a adus o scadere a preturilor pentru lucrarile artistilor cotati artificial, iar contextul actual le-a scazut considerabil cota si i-a adus la nivelul la care trebuie sa fie. In Romania, piata fiind la inceput, nu a ajuns inca la nivelul la care preturile sa fie exagerat de ridicate”, completeaza Violeta Sarbu.

Strategia unei galerii de fotografie in vreme de criza

Strategia unei galerii de fotografie in vreme de crizaAtunci cand a infiintat galeria de fotografie Karousel, Violeta Sarbu nu si-a stabilit obiective legate de vanzari, fiind constienta de caracterul atipic al unui business nou in Romania (o galerie nu e in regim de consignatie, iar odata ce a optat pentru un artist, se ocupa atat de vanzarea lucrarilor sale, cat si de promovarea fotografului si de impunerea viziunii lui artistice pe piata).

“Singura estimare pe care am facut-o la inceput a fost legata de ajungerea la break even, care s-a produs, astfel ca investitia initiala de 20.000 de euro a fost recuperata in primele luni”.

Pe parcursul anului, Violeta Sarbu a realizat insa ca modelul de business pe care l-a abordat la inceput nu era cel mai potrivit pentru rezultatele la care isi dorea sa ajunga. Fiind o afacere foarte flexibila, a remodelat-o din mers.

A inceput prin ajustarea costurilor, a schimbat locatia, intrucat a realizat ca nu are nevoie de o locatie fixa in mijlocul Capitalei si nici de angajati full time. A ales sa iasa din galerie cu expozitiile si sa asocieze acest segment de arta cu altele, iar un exemplu in acest sens este participarea la Festivalul International de Film Transilvania de la Cluj (TIFF).

“Am incercat sa aduc arta la oameni, sa merg in locuri pe care oamenii le frecventeaza si consider ca aceasta este cea mai buna strategie pentru un business bazat pe relatiile interpersonale”, spune Violeta Sarbu.


Doar un pas de la arhitect la fotograf

Doar un pas de la arhitect la fotografIn acest moment, Galeria Karousel organizeaza expozitia “Made in Romania” a fotografului Andrei Pandele.
Vernisajul reuneste imagini ale perioadei dinainte de anul 1989. Fiecare fotografie spune o poveste si propune instantanee dintr-un timp pe jumatate uitat, care reusesc sa redea un stil de viata, stari, locuri, chipuri si ganduri.

De profesie arhitect, Andrei Pandele a avut primul contact cu arta fotografica atunci cand a intrat primul la liceu in clasa a noua si a primit cadou de la tatal sau un aparat de fotografiat, despre care isi aminteste ca era foarte greu si extrem de dificil de purtat dupa el. Daca din acest motiv i-a fost mai greu sa fotografieze, pasiunea a revenit in ultimul an de facultate, fiind fascinat de tehnica de laborator si de magia prin care luau viata fotografiile.

“Spre sfarsitul facultatii eram destul de antrenat la ochi, asa ca, in ultimul an de studiu, am mers la ziarul Sportul si le-am aratat un set de fotografii din timpul unui meci de rugby; au ramas impresionati de calitatea pozelor in miscare, iar din anul 1968 am devenit foto-corespondent pentru ei”, isi aminteste Pandele.

Patruzeci de ani mai tarziu, Andrei Pandele a devenit un fotograf cu portofoliu impresionant, avand la activ numeroase expozitii de fotografie in intrega lume si lucrarile achizitionate in colectii private internationale. In plus, in aceasta perioada se desfasoara inca doua expozitii ale artistului, in Polonia si respectiv Slovacia.

Primul vernisaj in strainatate l-a avut in 1981 cu expozitia Lumini Dure, in orase precum Moscova, Haga si Amsterdam, iar de atunci Andrei Pandele a pierdut sirul expozitiilor internationale, apreciand ca numarul acestora se situeaza intre 30 si 40.


Fotografiile trebuie pescuite, nu vanate

Fotografiile trebuie pescuite, nu vanateAndrei Pandele considera ca valoarea unei fotografii sta in unicitatea sa, asa ca nu s-a specializat pe un anumit segment al acestei arte, ci marturiseste ca este adeptul cadrelor care surprind viata de zi cu zi a oamenilor, de care se impiedica fara sa vrea: “Este mai productiv sa pescuiesti fotografia decat sa o vanezi”.

Asa se explica faptul ca majoritatea fotografiilor sale sunt instantanee in miscare care spun o poveste cu privire la epoca in care au fost facute, dar ii aduc si regretul sutelor de imagini care i-au trecut prin fata ochilor, dar pe care le-a ratat intrucat, in trecut, “era dificil sa ai mereu aparatul de fotografiat dupa tine”.

Acesta este si motivul pentru care nu are o fotografie preferata a sa, ci o selectie de sute de fotografii care ii plac pentru caracterul lor irepetabil printre care se numara cele ale unor cladiri vechi din Bucuresti, demolate in anii `80, Casa Poporului in diferite stadii ale constructei si si aspecte ale vietii oamenilor simpli.

“Initial nu intentionam sa fac o expozitie cu fotografiile pe care le faceam. Scopul meu era sa scriu o carte in care sa suprind cladirile vechi ale Bucurestiului, pe care generatiile urmatoare nu vor mai avea cum sa le vada. M-a ajutat foarte mult si faptul ca, fiind arhitect, aflam cu ceva timp inainte care cladiri urmau sa fie distruse”.

Astazi, fotografiile lui Andrei Pandele realizate in anii `80 sunt cele mai cerute la expozitiile si festivalurile internationale de fotografie, iar preturile obtinute pentru vanzarea lor variaza intre 300 euro – o fotografie de marime A4 - si 2.000 de euro – pentru o fotografie vanduta la Marsilia.

In plus, avand in vedere tema fotografiilor sale, regizorul Cristian Mungiu i-a propus realizarea unei expozitii pentru lansarea celui mai recent film al sau, “Amintiri din epoca de aur”, pentru a da o nota de autenticitate evenimentului.

Fotografia in Romania vs strainatate

Fotografia in Romania vs strainatateAtunci cand priveste fotografia romanilor in comparatie cu cea realizata in strainatate, Andrei Pandele remarca faptul ca diferenta principala consta in lipsa unei traditii si a unei scoli in domeniu.

“Fotografii romani merg pe cai de minima rezistenta; incearca sa faca fotografii cat mai mult in studio si se feresc de imagini dinamice, ori in fotografie nu este nimic repetabil. Asadar, uneori e greu sa gasesti termene de comparatie intre ceea ce se face in Romania fata de strainatate”.

Un alt punct slab in opinia sa este acela ca, inainte de 1989, fotografia oficiala in Romania era pseudofotografia, doar cativa tineri faceau fotografie de arta, iar cei care voiau sa aiba succes se duceau in barca fotografiilor pe reteta, in timp ce altii incercau sa stea in amandoua. Cu toate acestea, exista fotografi romani pe care ii apreciaza, printre care se numara Cosmin Bumbut, Gheorghe Lazar, Dan Dinescu, Radu Sigheti si Bogdan Croitoru.

De asemenea, Andrei Pandele este de parere ca piata fotografiilor de arta din Romania este distorsionata si din cauza ca multi dintre cei care dispun de bani nu au gusturi in ceea ce priveste arta.

“Exista persoane care isi cumpara o fotografie de arta doar daca incape perfect intre doua sifoniere sau daca se asorteaza cu nuantele covorului. In schimb, am observat si oameni cu venituri medii pasionati de arta, care fac eforturi financiare in mod constant pentru a-si achizitiona o fotografie de calitate”, conchide Andrei Pandele.

Cititi si articolul Fotografia, la granita dintre comercial si arta