Scaderi de 25% ale cifrei de afaceri in vreme de criza

Scaderi de 25% ale cifrei de afaceri in vreme de crizaLa fel ca majoritatea retailerilor de lux, monobrand-ul de accesorii Furla s-a confruntat cu o scadere a valorii vanzarilor, de pana la 25% in 2009 fata de 2008, astfel ca cifra de afaceri a businessului a scazut de la valoarea de 700.000 euro la putin peste 500.000 euro in anul ce tocmai s-a incheiat, declara Anca Puiu (foto), proprietara Furla.

Cel mai greu moment pentru afacere a fost perioada aprilie-mai 2009, cand a inceput sa constientizeze prezenta crizei economice, intrucat decembrie este in general o luna foarte buna pentru vanzari, datorita Sarbatorilor de iarna, ianuarie si februarie sunt luni bune pentru ca, fiind reduceri, produsele se vand mult mai repede, asa ca, abia in martie s-a inregistrat prima luna de scadere a vanzarilor in magazin.

“La inceput nu mi s-a parut foarte ingrijoratoare situatia, insa, vazand ca trendul continua si in aprilie si mai, am zis ca e timpul pentru o schimbare si a trebuit sa luam o serie de masuri pentru a ramane competitivi pe piata”, isi aminteste Anca Puiu.

In primul rand a aparut ideea de relocare, o masura care a facut parte din strategia de reducere a costurilor. Desi relocarea era iminenta, proprietara Furla a dorit sa ramana in continuare pe Calea Victoriei, care, dupa parerea ei, ramane in continuare artera principal a Bucurestiului pentru brandurile de lux, drept dovada stand toate inaugurarile din acest an.

Asadar, a gasit un spatiu in aceeasi zona, cu chirie mai mica, dar cu posibilitate de extindere dupa criza, fiind impartit pe doua etaje.

“Ne-am mutat intr-un spatiu pe care l-am ales astfel incat sa putem deschide la inceput pe o suprafata mai mica si, ulterior, in speranta unei redresari, sa putem sa ne extindem si pe al doilea nivel. A fost o gandire de restrangere, dar cu perspective de extindere, o decizie rapida pentru ca alfel imi era frica sa nu pierd oarecum fraiele afacerii”, marturiseste Anca Puiu.

Clientii nu mai fac shopping din pasiune

Clientii nu mai fac shopping din pasiuneIn primele trei luni ale anului 2010, Anca Puiu spune ca se simte o redresare a vanzarilor, chiar daca deocamdata este minora si vede acest moment ca pe o perioada in care piata s-a mai asezat, chiar daca la un nivel mai jos decat in 2008. Chiar si vanzarile in magazinul Furla au constanta, spre deosebire de inceputul lui 2009 cand existau suisuri si coborasuri la care nu gasea nicio explicatie.

Mai mult decat atat, acum s-au schimbat si trendurile, astfel ca, daca inainte in weekend-uri se vindea foarte bine, ceea ce insemna ca lumea facea din shopping o pasiune si in timpul liber, acum nu mai exista acest comportament.

“Sunt sfarsituri de saptamana in care nu prea se vinde, in schimb sunt zile de luni sau marti cand avem vanzari mult mai bune. Lumea vine cu un scop clar definit, stie ce vrea sa cumpere si nu mai face shopping din pasiune, ci shopping rational”, este de parere proprietara Furla.

Un alt aspect care s-a schimbat in legatura cu comportamentul consumatorului este acela ca inainte de criza reuseam sa facem multiple shopping: daca o femeie venea sa-si cumpare o geanta, gasea intotdeauna un accesoriu, un portofel, o curea sau un breloc care sa se potriveasca cu produsul cumparat. Acum, acest fenomen este destul de rar si fiecare isi cumpara un singur obiect, nu face cumparaturi necalculate sau neprevazute. De exemplu, categoria care a scazut cel mai mult in ceea ce priveste unitatile vandute sunt brelocurile.

De asemenea, o parte dintre clienti analizeaza mai mult pretul si prefera sa cumpere in perioadele de discount in idea ca sigur vor gasi ceva sa le placa, nu mai sunt atasati atat de mult de un model anume pentru calitatile estetice, ci apreciaza mai mult caracterul practic.

“Exista insa si categoria de clienti care isi cumpara in continuare genti fara sa se uite la pret, chiar daca poate nu mai fac cumparaturi atat de des”, adauga proprietara Furla.

In conditiile economice actuale obiectivele sale pentru anul 2010 sunt sa testeze mall-ul si sa aduca modele cat mai inedite in magazine. In privinta cifrei de afaceri, Anca Puiu se declara multumita cu o mica crestere lunara a vanzarilor si nu se gandeste momentan la noi investitii. Cu toate acestea, daca ar fi sa investeasca in acest moment intr-un domeniu, acela ar fi tot retail-ul, in dezvoltarea propriei afaceri, pentru ca aici cunoaste cel mai bine piata, insa marturiseste ca nu ar impinge niciodata limitele mai mult decat o cere piata, “n-as impune Furla cu orice pret in orase in care nu exista o cerere constanta chiar daca si acum avem comenzi importante din orase precum Timisoara sau Bacau si cererea se face prin telefon”.

Totodata, ea spune ca influenta crizei nu s-a vazut in ceea ce priveste designul produselor, pentru ca brandurile mari au de sustinut un nume si sunt obligate sa mentina totul la nivelul si calitatea numelui pe care il poarta. “Incerc sa combin practicul cu noile tendinte si sa aduc si genti simple, clasice, potrivite pentru o tinuta business, dar si mai extravagante, deoarece, acum cand cumparaturile se fac rational, o persoana vrea ca un produs sa imbine placutul, utilul si calitatea”.

Planuri pentru 2010: Testarea mall-ului

Planuri pentru 2010: Testarea mall-uluiIn acest an, Anca Puiu s-a gandit sa faca un nou test cu marca Furla, asa ca, incepand cu aceasta luna, produsele au inceput sa se vanda si in magazinul multibrand Catwalk din Baneasa, alaturi de alte brand-uri de lux si vor intra in curand si in cel din Mall Plaza.

“La un moment dat chiar mi-am propus sa intram cu un magazin Furla intr-un mall, insa planul era pentru sfarsitul lui 2009 si nu s-a mai pus problema. Mai mult decat atat, Furla este un brand de fashion street, iar conceptul nu se potriveste cu cel al unui mall".

Aceasta este, in opinia ei, o caracteristica a brandurilor de lux precum Max Mara, de exemplu, pe care nu o sa-l gasim niciodata in mall-uri, chiar daca si in aceasta privinta lucrurile s-au mai schimbat odata cu criza. “Poate cu cea mai ieftina gama de produse am avea succes, de aceea am si decis sa intam in Catwalk cu o colectie mai accesibila, modele simple, clasice; sa facem un test pentru a analiza reactia oamenilor”.

In ceea ce priveste piata de retail de lux din Romania, Anca Puiu considera ca se dezvolta foarte greu si crede ca, fata de alte tari, avem foarte putine brand-uri de lux si ne lipseste acel centru istoric, unde, de obicei, in orice alt oras, se gasesc multe magazine monobrand de lux. “Pe langa marile artere comerciale, exista acele pietonale, care nu se gasesc si in Capitala”.

In schimb, considera ca publicul din Romania este unul avizat, cu o cultura vasta in domeniul brand-urilor de lux si, mai ales, dornici sa invete: "Cei care compun targetul nostru sunt in general oameni care stiu ce inseamna un produs de calitate si stiu ce cumpara”.

Chiar daca piata accesoriilor de lux este una extrem de afectata de falsuri aparute pe piata, Anca Puiu este de parere ca acest fenomen este mult mai dezvoltat la brand-uri precum Gucci sau Louis Vuitton decat la cele de tipul Furla. Nu se simte amenintata de aceasta practica si considera ca cei care isi achizitioneaza astfel de produse o fac pentru ca asta isi doresc.

“Pana la urma este o optiune a fiecaruia si nu am cum sa ma lupt cu acest segment de piata. Nu am cum sa scad preturile cu pana la 70% pentru a concura cu preturile produselor contrafacute”.

De asemenea, ea spune ca cine vine in magazin sa cumpere o geanta Furla se asteapta la preturi mai mari, care se pot situa intre 800 si 2.300 lei, iar in perioadele cu discounturi se ajunge chiar si la un pret de 400 de lei pentru o geanta.