Alb, rosu sau roze?

Alb, rosu sau roze?Razvan Marin (foto) este proprietarul Bruno Wine Bar, un local din Capitala unde, in materie de bauturi alcoolice, se consuma in exclusivitate vinuri.

Marin spune ca, dupa experianta sa la bar, a observat faptul ca romanii prefera in general vinurile albe, cele care fac parte din categoriile demisec spre dulce, in cazul femeilor, si demisec, in cazul barbatilor.

In ceea ce priveste tara de provenienta a vinului, Razvan Marin spune ca alegerea depinde de bugetul fiecaruia, intrucat, de cele mai multe ori, romanii se uita la pret intai si apoi la calitate, asa ca prefera vinul romanesc care este mai ieftin.

”Exista o diferenta si in ceea ce priveste preferintele romanilor fata de cele ale strainilor. Romanii beau spritz si vin rosu si cola, in timp ce, pentru un francez este dezagreabil sa amesteci vinul cu alt lichid”, adauga Razvan Marin.

In plus, el spera ca, pe viitor, romanii vor pretui mai mult calitatea decat cantitatea, si observa ca au aparut producatori mici care incearca sa promoveze vinul de calitate si sa schimbe usor mentalitatea consumatorului roman.

Cititi in slide-ul urmator ce spun producatorii de vin cu privire la preferintele de consum ale romanilor.

Ce spun producatorii?

Ce spun producatorii?Din ultimele doua topuri de vanzare realizate de Patronatul National al Viei si Vinului (PNVV), cele mai vandute tipuri de vinuri sunt cele demidulci, cu un avans pentru cele albe, potrivit lui Ciprian Rosca, director vanzari la Cramele Recas.

”Ca si nuanta, acest clasament reflecta foarte bine situatia din retail, piata de horeca urmand trendul de a migra catre rosu sec”, adauga el.

Mai mult decat atat, reprezentantii producatorului Jidvei spun ca cele mai apreciate vinuri sunt cele demidulci si demiseci, iar Laura Musat, director de pr la Murfatlar sustine ca procentele se impart astfel: 46% vin sec si demisec, 52% vin dulce si demidulce si 2%, licoros. Tendinta este de crestere a vanzarilor de vin demisec pe segmentul mediu si a celui sec pe segmentul super premium.

In ceea ce priveste aprecierea vinurilor in functie de culoare, spre deosebire de ceea ce se intampla la nivel mondial, unde se consuma cu precadere vinurile rosii, preferintele consumatorilor romani se indreapta in proportie de 70% spre vinurile albe si doar in procent de 30% spre vinurile rosii. ”In plus, o alta tendinta care se simte si la noi este de crestere a consumului de vin roze”, declara pentru Wall-Street Laura Musat.

De aceeasi parere sunt si reprezentantii producatorului Jidvei, care spun ca dintre cele trei feluri de vin, romanii prefera vinul alb, vinul rose fiind cel mai putin agreat de acestia.

Atunci cand vine vorba de tara de provenienta, romanii sunt extrem de fideli marcilor autohtone. Astfel, potrivit statisticilor, romanii prefera vinul de origine romaneasca celui strain, asa ca, doar 5% din vinul imbuteliat 0,75l este de origine straina. Reticenta romanilor in ceea ce priveste marcile de vin de import este observata si de reprezentantii Jidvei, care declara ca peste 90% din vinul consumat in Romania provine din podgoriile autohtone.

”Importurile si-au marit insa cota de piata, iar vinurile cu aceasta provenienta reprezinta o alternativa tot mai des intalnita. Producatorii importanti de afara nu au vrut sa se promoveze inca pe piata romaneasca, asa ca segmentul de importuri ramane inca o nisa la noi in tara”, este de parere Laura Musat.

De asemenea, directorul de vanzari de la Cramele Recas spune ca vinul de import a atins un maxim in anul 2008, an in care disponibilitatea consumatorului de a experimenta branduri/tari noi a fost maxima, cu o cota de piata de aproximativ 5%, in timp ce, la acest moment, cota este de 2-3%.

”In ordinea preferintelor, cele mai apreciate vinuri de import sunt cele din Italia, Chile, Franta si Lumea noua - Africa de sud, California, Australia, Noua Zeelanda”, completeaza Ciprian Rosca.

Aflati in slide-ul urmator care sunt tendintele in materie de consum.

Tendinte

TendinteConsumul de vin imbuteliat din Romania a crescut de la 3-4l/cap de locuitor, la 4,5l/cap de locuitor in 2009, fata de anul 2008. Evolutia este un semn bun pentru producatorii de vin de pe piata locala, insa consumul de vin imbuteliat este cu mult mai redus comparativ cu tari printre care se numara Franta, Italia sau Spania, unde consumul este de 10, pana 15 ori mai mare, sustine Laura Musat.

Pe langa aceasta diferenta majora intre felul in care consuma romanii vinul fata de straini, se contureaza si altele ce tin de felul de vin preferat, mai mult decat de cantitatea consumata.

”In tarile in care exista educatie in acest domeniu, precum Franta de exemplu, se observa orientarea consumatorilor spre vinurile seci”, declara reprezentantii Jidvei.

De aceeasi parere este si Ciprian Rosca, care considera ca diferentele fata de clientii din principalele tari consumatoare de vin pleaca de la educatia de consum – de la obiceiul de a consuma un pahar de vin la principalele mese si pana la interesul fata de principalele expozitii de acest gen – ”la noi poate parea ca o strangere de cativa prieteni in sufrageria casei in timp ce la Vinitaly au fost peste 4.000 de expozanti”.

”Estimez ca pe termen scurt tendinta va fi de a se consuma produse si mai ieftine, 4-5 lei/0,75l, si de a se inmulti promotiile, atat din cauza "vremurilor", cat si a stocurilor din ce in ce mai mari”, adauga Ciprian Rosca.

Tot la capitolul tendinte, cei de la Jidvei observa o usoara migrare dinspre vinurile demidulci spre cele demiseci.

Aflati mai multe despre vinurile de lux fabricate in Romania: Vinuri de lux: Made in Romania