Studiile in domeniu - afectate de corectitudinea politica a raspunsurilor

Studiile in domeniu - afectate de corectitudinea politica a raspunsurilorImportanta aspectului fizic in cladirea unei cariere de succes reprezinta o tema de studiu pentru specialistii in psihologie si comunicare nonverbala, mai ales in ultimii 30 de ani. Cu toate acestea, nu exista un studiu unanim acceptat, concluziile fiind, de cele mai multe ori, contradictorii.

“Studiile sunt in general studii calitative, tocmai pentru ca este o problema "politically sensitive" si societatea accept greu faptul ca oamenii cu aspect placut au mai mult succes in cariera, au salarii mai mari si avanseaza mai rapide”, declara Mihaela Nicola (foto), proprietara The Group.

Totodata, concluzia cercetarilor este ca evidentele aplicate empiric au valoare de concluzie stiintifica, spune Mihaela Nicola, care adauga ca un studiu NLP ( Neuro-Linguistic Programming) evidentiaza ca, mai mult de 90% din ceea ce se memoreaza in aparitiile noastre publice este aspectul, construit din limbaj, tinuta sau tonul vocii, si doar restul pentru mesaj.

Si Cosmin Alexandru (foto jos), proprietarul companiei de branding si consultanta Brandivia, crede ca rezultatul unei investigari directe ar putea fi afectat de corectitudinea politica a raspunsurilor.

“Singurul studiu pe care l-am intalnit, al lui Biddle and Hamermesh din 1994 si 1998, a fost indirect si a concluzionat cu o corelatie direct proportionala intre aspectul fizic si nivelul venitului, pentru joburi similare”, adauga Alexandru.

Totodata, consilierul de imagine Mihaela Berciu spune ca exista studii de specialitate care arata ca felul in care ne prezentam in fata celorlalti poate fi hotarator in construirea unei cariere de succes. Mai mult decat atat, ea recomanda cititorilor Wall-Street un studiu citat intr-un articol Forbes, care concluzioneaza ca persoanele cu un aspect placut sunt platite mai bine.

In plus, ea subliniaza un aspect ce nu trebuie pierdut din vedere: “Ceea ce trebuie inteles este ca in mediul de afaceri, in mediul profesional, in general, cand vorbim de aspect fizic nu vorbim neaparat despre conformatii si trasaturi, ci despre felul in care ne ingrijim, ne imbracam si ne comportam in fata celorlalti”.

De asemenea, Mihaela Berciu precizeaza ca prezenta noastra fizica trebuie sa nu distraga atentia de la mesajul pe care vrem sa-l comunicam.

“In mediul profesional oamenii nu se asteapta sa se intalneasca cu foto-modele, ci cu profesionisti de calitate care isi inteleg pozitia si se prezinta in concordanta cu nivelul de inteligenta, pregatire si experienta conforme pozitiei pe care acestia o ocupa in ierarhia companiei”, completeaza consultantul de imagine.

Cititi in slide-ul urmator care sunt parerile personale ale specialistilor intervievati.

"Norocul pe care natura ni l-a lasat este ca nu avem toti aceleasi gusturi"

"Norocul pe care natura ni l-a lasat este ca nu avem toti aceleasi gusturi"Fiind o tema care se preteaza analizelor calitative, specialistii intervievati de Wall-Street isi exprima si parerile personale cu privire la acest aspect.

Astfel, Cosmin Alexandru crede ca aspectul fizic este un factor important in alegerile pe care le facem in legatura cu tot ce ne inconjoara, fie ca e vorba de persoane, animale, plante, locuri sau produse. Cu toate acestea, considera ca norocul pe care natura ni l-a lasat este ca nu avem toti aceleasi gusturi.

“Pe de alta parte, uneori, predomina anumite categorii de gusturi. Mi-aduc aminte de un protest public facut acum cativa ani de o organizatie care proteja drepturile animalelor si care era nemultumita de preferinta pe care donatorii o au pentru a ajuta ursuletul panda in detrimentul altor animale, mai napastuite, dar mai putin atragatoare fizic”, adauga Alexandru.

Mai mult, Daniela Necefor (foto), manager general al companiei de executive search Total Business Solutions (TBI), subliniaza importanta atitudinii.

Aspectul fizic este important pentru orice persoana, si nu neaparat frumusetea trasaturilor, ci atitudinea, care conteaza enorm. Impactul si impresia pe care o lasa unor parteneri de afaceri poate fi mult mai buna daca atitudinea este cea adecvata”, spune ea.

In plus, considera ca exista insa si domenii in care aspectul fizic poate fi un avantaj in cazul persoanelor care au acelasi grad de pregatire.

“Printre acestea se numara marketing-ul, pr-ul sau vanzarile, deoarece cei care activeaza pe aceste segmente de activitate iau legatura cu partenerii de afaceri, au contacte directe, iar comunicarea se realizeaza mai usor. Subliniez ca nu este o cerinta obligatorie, insa te poate ajuta”.

Mihaela Berciu spune ca este de acord cu rezultatul studiilor si crede ca este foarte important sa ne prezentam corect in fata celor cu care interactionam atat la nivel personal cat si la nivel profesional.

Sunt rare ocaziile in care primim o a doua sansa pentru a ne arata calitatile si cred ca este inteligent sa profitam de prima. Un profesionist bun intelege ca fiecare moment are potentialul unei oportunitati unice pe care nu o poate rata”, adauga ea.

Ceea ce subliniaza este ca intelegerea corecta a pozitiei ocupate in companie, a mesajelor pe care compania le transmite, a calitatilor personale si profesionale detinute, precum si a propriului corp va duce la a intelege nevoia proiectarii unei imagini profesionale corecte si de success si avantajele reale ale acesteia.

Cititi in slideul urmator care sunt aspectele negative pe care le poate aduce aspectul placut in dezvoltarea unei cariere de succes.

Aspectul placut poate atarna in detrimentul inteligentei

Aspectul placut poate atarna in detrimentul inteligenteiIn ciuda aspectelor pozitive aduse in discutie de specialistii intervievati de Wall-Street, ei subliniaza ca, in anumite situatii, aspectul placut poate influenta in mod negativ ascensiunea in cariera si chiar reputatia.

“Traim inca intr-o lume in care pozitiile de managemet sunt ocupate in mare parte de barbati. Astfel, o femeie care arata bine, este inteligenta si muncitoare isi poate crea o cariera de succes doar datorita acestor doua calitati din urma, insa frumusetea va da mereu o conotatie negativa succesului ei, care poate fi umbrit din cauza unor barfe sau rele intentii de care nu ne putem dezice. Acest lucru ne se intampla in cazul barbatilor”, este de parere Daniela Necefor.

De asemenea, Mihaela Berciu spune ca, contrar ideilor preconcepute ca oamenii cu un aspect fizic placut au o viata mai usoara, acest lucru poate fi un dezavantaj.

“Indiferent ca vorbim despre femei sau despre barbati, aspectul placut atarna in detrimentul inteligentei, in perceptia celorlalti, iar efortul de a-si demonstra calitatile intelectuale si profesionale se dubleaza”, completeaza consilierul de imagine.

Mai mult decat atat, Cosmin Alexandru identifica doua cazuri in care aspectul placut se poate transforma in dezavantaj: unul in care evaluatorul are un set dezechilibrat de criterii (pentru el conteaza aspectul fizic al celuilalt mai mult decat orice alta calitate sau defect) si atunci tinde sa conditioneze relatia profesionala preponderent de acest element.

Alt caz e cel in care persoana care poseda aspectul fizic placut nu-si doreste sa fie remarcata pentru asta sau in primul rand pentru asta si atunci orice compliment sau avantaj devine ofensator.

Romania vs strainatate

Romania vs strainatateIn ceea ce priveste diferenta dintre Romania si alte tari referitor la ponderea in care este luat in calcul aspectul fizic placut pentru ascensiunea in cariera, parerile celor chestionati sunt impartite.

Astfel, in timp ce Daniela Necefor considera ca nu exista diferente majore intre modul in care este perceput acest subiect la noi in tara fata de strainatate, Cosmin Alexandru si Mihaela Berciu sunt de parere ca, la noi, aspectul fizic este mai important decat in alte tari.

“In Romania traim intr-o cultura a aparentei mai pronuntata. Conteaza mai mult ceea ce se vede, ceea ce poate fi aratat si recunoscut ca valoros de catre societate. Aspectul impune mai usor. In vest, au mai trecut de etapa asta”, spune Alexandru.

In acelasi timp, Mihaela Berciu declara ca, in Romania, se pune mult mai multa greutate pe aspect decat in alte tari: “Se vede cu ochiul liber efortul major pe care atat femeile cat si barbatii il fac in ceea ce priveste tinuta. De cele mai multe ori acest efort este indreptat intr-o directie gresita, din pacate, si toate principiile unei tinute profesionale corecte sunt incalcate”.

Totodata, ea adauga ca, in strainatate, oamenii prefera sa adopte o tinuta care sa nu-i diferentieze, dar care sa-i ajute sa se evidentieze din punct de vedere profesional. “E o mare diferenta de perceptie in ceea ce priveste importanta unui aspect fizic corect si propice mediului profesional”, concluzioneaza berciu.

Aflati daca putem influenta atitudinea celorlalti prin felul in care ne prezentam intr-un interviu al Mihaelei Berciu, in Wall-Street.