"Diferenta o face civilizatia si banul"

"Diferenta o face civilizatia si banul"La inceputul epocii capitaliste, romanii au uitat de croitoriile de cartier, mobilierul de comanda sau portelanurile pictate manual si s-au lasat prinsi in mirajul produselor de serie. Cererea de produse unicat, sau in serii limitate, lucrate manual si personalizate dupa gusturile fiecarui comparator, a revenit insa la aproape doua decenii distanta, fie ca este vorba de costume de lux, su missura, portelanuri pretioase, pictate manual sau produse accesibile in ceea ce priveste nivelul preturilor.

Irina Wagner (foto), proprietara Wagner – Arte frumoase si povesti, este de parere ca reintoarcerea la produse personalizate este un fenomen natural si a survenit in momentul in care s-au saturat casele si sifonierele romanilor de produse de masa si oamenii au cautat sa fie mai "originali".

Ceva trebuie sa faca diferenta si acel ceva poate fi un accesoriu, o piesa de mobilier sau o vestimentatie. Suntem o tara ex-comunista in care acum 20 de ani eram cu totii la fel, ne imbracam la fel, iar casele erau decorate relativ la fel. De aici probabil simtim o mare nevoie de a ne diferentia, in functie de mijloacele financiare de care dispunem. Dorinta vine din sentimentul unicitatii si asta a prins foarte bine in piata handmade”, adauga Irina Wagner.

De asemenea, ea spune ca foarte multe si diferite categorii de persoane sunt atrase de acest fenomen, de la omul simplu cu ceva simt estetic pana la persoanele mai sofisticate si complicate, educate in acest sens. In final insa, diferenta o face posibilitatea financiara de a accesa aceste produse.

In acest sens, ea spune ca efectele negative ale crizei s-au simtit si in cazul afacerii pe care o conduce.

“Lucrul manual, arta, piesele unicat necesita foarte multa munca. Este un proces creativ indelungat, mult exercitiu si o executie de exceptie iar acest lucru il costa pe cel care apreciaza. Criza a redus cererea maselor pentru acest gen de obiecte la Wagner, desi o anumita nisa inca investeste in arta, arta parand un plasament sigur in acest moment”, declara Irina Wagner.

In plus, ea spune ca cele mai importante criterii urmarite de clienti sunt calitatea, durabilitatea in timp, mixul materialelor folosite (se doresc de exemplu portelanuri fine produse in marile manufacturi europene, aurul si platina) si aspectul.

“In Romania conceptul hand made este inteles mai greu. Suntem adesea intrebate cat timp ne ia sa pictam o cana (in ideea ca este prea scumpa si se doreste o justificare in ore muncite), iar raspunsul este de la cateva ore pana la cateva zile. Nimeni nu intreaba cati ani de scoala s-au facut sau cat studiu si cata inspiratie a cerut executia unei cani. In tarile civilizate aceasta intrebare survine mai rar iar nivelul de trai fiind mai ridicat se acceseaza mai usor aceasta piata. Diferenta o face civilizatia si banul”, considera Wagner.

In ceea ce priveste insa viitorul acestui fenomen la noi in tara, Irina Wagner considera ca trendul general de crestere va continua, desi, ceea ce o ingrijoreaza este calitatea si originalitatea anumitor produse ce fac obiectul acestei piete si considera ca aici intervine faptul ca nu exista traditie la noi decat pe anumite nise, cum ar fi ceramica de Horezu sau ouale incondeiate.

“Sunt optimista si observand cat de bine sunt primite evenimentele ce promoveaza hand made. Totodata, cred in sustinerea pietei romanesti si prin bunastarea acestei subtiri nise care este 100% made in Romania”.

Citeste si Business-ul fragil al portelanurilor fine


"Avem de construit sau reinviat o traditie care s-a pierdut"

"Avem de construit sau reinviat o traditie care s-a pierdut"Ciprian Vlad (foto), unul dintre proprietarii croitoriei de lux Zenonni si administratorul afacerii, crede ca orientarea catre produsele si serviciile customizate a venit odata cu posibilitatea de exprimare libera a apartenentei la o anumita clasa sociala sau grup. Totodata, el considera ca accesul la informatie si libera circulatie au favorizat aceasta tendinta.

“Dupa parerea mea, criza prin care trecem are si efectele benefice, prin aceea ca unicitatea si raportul calitate/pret au primit o apreciere mult mai mare. Au crescut pretentiile clientilor si odata cu ele, calitatea ofertei. Inclinatia spre consum nu a fost stopata nicidecum, as putea spune limitata, dar numai in anumite cazuri. In acest domeniu niciodata nu se va pune accentul pe cantitate ci numai pe calitate”, adauga Vlad.

De asemenea, el spune ca o categorie de oameni care apreciaza acest concept este resprezentata de cei cu traditie in familie sau care apartin unor clase sociale sau grupuri unde se impune un anumit standard. In aceeasi masura, printre clientii Zenonni se numara persoane care pun accentul pe propria imagine, ori care tind spre o schimbare a imaginii.

In plus, ceea ce cauta o mare parte dintre acesti clienti este posibilitatea de personalizare in cel mai mic amanunt si serviciul de consiliere personala si direct orientat catre client.

Ca o comparatie intre romani si straini din acest punct de vedere, Vlad spune ca diferenta consta in faptul ca “noi romanii suntem la un inceput de drum si avem de construit sau reinviat o traditie care s-a pierdut.”

“Deschiderea clientilor catre astfel de produse si serviciile customizate este in crestere, se cauta din ce in ce mai mult eficienta efortului investit in obtinerea rezultatului final".

Citeste si Costumul de lux pentru barbati se poarta dupa recomandare


"Produsele handmade care nu exprima si o valoare a executiei vor disparea de pe piata"

"Produsele handmade care nu exprima si o valoare a executiei vor disparea de pe piata"Silvia Serban (foto), proprietara concept-store-ului Idelier, crede ca dintotdeauna a existat public pentru produsul handmade. In ultima vreme ele se bucura de mai mare succes pentru ca sunt foart multe manifestatii, targuri, expozitii care le promoveaza, insa ne atrage atentia asupra faptului ca trebuie facuta o diferentiere clara intre handmade-ul de calitate si cel facut doar de dragul acestui concept la moda.

Criza a ajutat foarte multi oameni sa-si descopere si alte calitati decat cele de care erau constienti pana acum. La Idelier promovam lucrari ale unor oameni care, ca si pregatire, nu au nicio legatura cu designul. Acestia au venit cu publicul lor, din zona lor de influenta, astfel incat au putut interactiona cu mai multe zone de exprimare. Si efectul a fost clar cel al unui orizont mai larg in a aprecia si a alege”, spune Serban.

Mai mult decat atat, proprietara Idelier spune ca trebuie sa fii educat in a aprecia un produs handmade de la prima vedere, iar un adevarat scouter de handmade stie sa faca diferenta calitatii astfel ca, la o ciocolata handmade apreciaza gustul si forma imperfecta, in timp ce, la o haina cauta calitatea cusaturii.

In general, cea mai apreciata caracteristica este calitatea executiei, urmata de valoarea pe care o da materialul si tehnica folosita. Un portelan pictat manual este la fel de handmade ca si un colier din Fimo, la fel ca si o pereche de pantofi Matei Corvin. Valoarea obiectului rezultat este deci data de mai multi factori nu doar de o idee, chiar daca e o idee buna”, subliniaza Silvia Serban.

In plus, ea povesteste ca la Idelier multa lume intreaba “ce idei noi ati mai adus” si, fie ca sunt accesorii, fie ca sunt haine sau obiecte deco, acestea sunt probate, pipaite pe toate partile, ca si cum cumparatorul se transforma intr-un CTC-ist, iar calitatea este cea care decide in final.

Atunci cand se refera la diferentele dintre romani si alte popoare din acest punct de vedere, Silvia Serban spune ca toate tarile au traditie in handmade pentru ca toate culturile au mesterii lor artizani. “In ceea ce priveste zona de handmade contemporana insa, ea are publicul ei special care nu cred ca se diferentiaza de la o tara la alta”.

La final, Silvia Serban tine sa sublinieze ca desi consumatorii devin din ce in ce mai educati si exista o cerere din ce in ce mai mare de personalizare, produsele handmade care nu exprima si o valoare a executiei vor disparea de pe piata. “Ele sunt deja inlocuite de mult mai apreciatele vinteage-uri, mai ales daca acestea poarta si o semnatura celebra, intrand deja in zona de unicat”.

Citeste si Cum sa iti personalizezi afacerea: Diferenta intre un magazin si un concept store