Mihaela Nicola, CEO The Group

Mihaela Nicola, CEO The GroupSuntem prudenti in a configura planuri de business pentru 2013 si, realist, anticipam ca industria de comunicare se va mentine la nivelul lui 2012. Piata de comunicare, in ansamblul disciplinelor sale, probabil ca atinge 400-450 milioane de euro.

”Cautare” este cuvantul care va caracteriza domeniul in 2013. Cautarea de canale, de forme, de continut relevant, de oportunitati. Cautarea fondului pe care sa construim forme noi. Cautarea noului tip de rol pentru agentiile specializate, pentru cei care n-au inteles deja ca specalizarile traditionale vor disparea: nu mai exista publicitate, PR sau onlinea...toate s-au transformat in comunicare.

Acum cautam cu totii structura optima a unei agentii de comunicare.

Manuela Necula, CEO Ogilvy Romania

Manuela Necula, CEO Ogilvy RomaniaDat fiind perspectiva economica precum si lipsa unor evenimente importante care sa poata atrage o componenta de comunicare semnificativa, consider ca in 2013 ne vom afla in continuare intr-un scenariu de scadere cu o cifra (4%), cu perspectiva optimista de stagnare versus 2012.

Dincolo de cifre insa, piata trece prin modificari structurale. Schimbarea comportamentului consumatorilor, ca urmare a prezentei tot mai puternice a mediului digital in vietile acestora, face ca interactiunea lor cu brandurile sa ia forme noi, iar adaptarea la acestea este cruciala. In privinta pietei de media, in 2013 vom asista cel mai probabil la o scadere a pietei de media cuprinsa intre 3-5%, singurul mediu de crestere fiind cel digital.

Fotografie realizata de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro).

Bogdan Enoiu, CEO McCann Worldgroup Romania

Bogdan Enoiu, CEO McCann Worldgroup Romania2012 a fost un an greu, complicat pentru toata lumea si cel care urmeaza nu se anunta cu mult mai bun. Dar ne-am obisnuit si lucram cu ce avem. Toti anii au fost grei, fiecare an vine cu surprize, incepe cu sperante de mai bine, dar sunt foarte multi factori interni si externi care complica foarte mult mediul de business.

2012 a fost an electoral, iar in anii electorali se simte o oarecare nervozitate pentru predictibilitate si orice om de afaceri, si nu numai, apreciaza stabilitatea in general. Dar asa e viata, o permanenta lupta si un risc permanent.

Fotografie realizata de Stefan Panfili (www.mtmtka.com).

Veronica Savanciuc, presedinte & CEO Lowe Romania

Veronica Savanciuc, presedinte & CEO Lowe RomaniaContextul economic isi pune in continuare amprenta pe evolutia pietei, dar nu cu aceeasi agresivitate pe care am vazut-o in 2009 spre exemplu, cand piata de media scadea cu 36%.

Dupa 2011, tendinta de scadere s-a mentinut, dar cu un procent mult mai mic. Piata de media va inregistra si in 2013 o scadere, in acelasi interval de 2 - 4%.

Cele mai importante trei tendinte care vor caracteriza piata locala de comunicare in 2013 sunt cresterea digitalului, in general, atat pe segmentul serviciilor de media, cat si al celor de creatie si PR, ascensiunea serviciilor de mobile marketing si convergenta TV- digital atat din perspectiva consumatorului cat si a pietei de publicitate.

Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi & Saatchi

Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi & SaatchiIn 2013 vor creste digitalul, instore-ul si PR-ul, in timp ce publicitatea pe print, outdoor si pe radio vor scadea. De altfel, vorbim despre aceleasi tendinte inregistrate in 2012.

Ca tendinte, in primul rand ar fi trecerea, tot mai puternica, spre digital. O a doua ar fi orientarea jucatorilor din piata spre oferirea de solutii de comunicare integrate, adresate mai multor medii de comunicare. A treia ar fi componenta de mobile, odata cu cresterea pietelor de smartphone-uri si tablete, inclusiv pe partea de aplicatii, insa nu e neaparat definitorie pentru 2013, ci mai degraba pentru urmatorii doi, trei ani.

Fotografie realizata de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro).

Teddy Dumitrescu, CEO Publicis

Teddy Dumitrescu, CEO PublicisCuvantul cheie pentru 2013 va fi "prudenta". Aceasta tendinta a cuprins deja Europa unde, in septembrie 2012, multi advertiseri mari au adoptat o politica de "sit-and-wait", reducand bugetele de comunicare si/sau amanand campanii importante. Acest lucru s-a reflectat deja in rezultatele financiare sub asteptari inregistrate in trimestrul al treilea din 2012 de toate grupurile mari de comunicare listate la bursa (WPP, Omnicom, Publicis Groupe, Interpublic).

Chiar daca unii factori de incertitudine vor disparea in 2013 (alegerile din USA, alegerile din Romania), climatul economic nefavorabil din zona euro va continua sa isi produca efectele si in Romania.