Vladimir Oane: Nu poti sa faci nimic fara bani

Vladimir Oane: Nu poti sa faci nimic fara bani

In primul an de facultate, Vladimir Oane punea la cale un proiect de antreprenoriat care presupunea transmiterea de fotografii prin telefonul mobil. Din pacate, isi aminteste el amuzat, i-a luat-o Nokia inainte. "Aproape milionarul de pe Wall Street" are acum 24 de ani si a ajuns la concluzia ca un start-up poate avea succes doar daca are la baza o idee simpla si fezabila, pe care o intelege toata lumea. Aceasta filosofie de business l-a ajutat sa castige doua dintre cele mai importante competitii de antreprenoriat online ale anului trecut: 11 Minutes si Net Start-Up.

"Noi la Net Start-Up am castigat nu pentru ca am venit cu o chestie interesanta, noi am venit cu cea mai «basic idea», ca sa spun asa, era atat de simplu ca nu puteai sa nu intelegi. Si de aceea am castigat. Deci nu cred ca start-up-ul presupune cea mai interesanta idee sau ceva care revolutioneaza totul. In momentul in care vii cu ceva nou, atunci trebuie sa educi piata. Si asta costa enorm. Ca si start-up nu vrei sa fii acolo, clar", ne-a declarat Vladimir Oane.

Proiectul care a castigat aprecierea juriului la Net Start-Up este CaptainGO, un sistem de rezervari online, dezvoltat impreuna cu Lavinius Marcu. Planul de business al lui Marcu castigase, in 2006, un premiu la Ciel Awards. Doua luni mai tarziu, in proiect a fost cooptat si Vladimir Oane, care isi oferea expertiza in marketing si Internet. Insa know-how-ul in Internet nu este cel mai important element al unui business online, crede Oane. Cunostintele esentiale sunt cele care acopera industria in care este plasat start-up-ul – in acest caz, turismul.

"Chiar daca tu esti expert in Internet, nu poti sa faci o afacere in turism. Pentru ca nu e vorba despre Internet. Daca Lavi nu stia ceva despre turism si noi nu angajam niste oameni care stiu ceva despre turism, noi puteam sa stim carca de net. Nu e despre net problema. E totul despre un plan de afaceri, despre procese, despre cum se aplica lucrurile pe site-ul respectiv, despre instrumentele de administrare, despre oameni, despre o groaza de alte chestii. Ai un site, ok. Business-ul nu e site-ul", explica Oane.

Pe langa CaptainGO, tanarul antreprenor dezvolta proiecte de web marketing, consultanta si planificare strategica in cadrul Metromind, companie pe care a fondat-o in 2004. In prezent, Metromind ofera consultanta web companiilor consacrate, care vor sa-si intareasca pozitia in online, dar primeste si propuneri de dezvoltare a unor start-up-uri curajoase, cladite pe bani putini.

"Ai nevoie de bani ca sa pornesti orice afacere, pentru ca nu poti sa faci nimic fara bani. Dar e nevoie si de pasiune pentru ca pasiunea iti ofera gradul de nebunie necesara ca sa pornesti treaba asta. Noi atunci cand ne-am apucat sa facem CaptainGO nu ne-am gandit ca o sa dureze un an. Daca stiam ca dureaza un an, nu ne mai apucam. Noi voiam sa iesim pe piata in maximum doua luni, cu tot cu intarziere. In cele din urma, ne-am lansat in 12 luni", spune Vladimir Oane.

Emi Gal: Fata de unii seniori, eu am viziune

Emi Gal: Fata de unii seniori, eu am viziune

La 21 de ani, Emi Gal conduce doua start-up-uri: o companie de software care ofera aplicatii web si de telefonie mobila, Brainient, si o televiziune online, BrainTV. CV-ul tanarului include si lansarea primului portal de webdevelopment din .ro, colaborarea, ca freelancer, cu firme americane de webdevelopment si ceva experienta ca TV Host la UTV.

BrainTV a fost lansat in iunie 2007, cand se pozitiona ca o alternativa a televiziunii traditionale, care se adreseaza unui public cultivat si inteligent. Televiziunea online a pornit de la o investitie "cu patru zerouri in coada" si de la o platforma de 25.000 de utilizatori, adunati cu ajutorul unui chestionar online. Continutul original se axeaza pe educatie si divertisment.

Obiectivul lui Gal pentru urmatorii cinci ani este sa isi transforme demersul antreprenorial intr-una din cele mai importante companii media din Romania. Pentru asta, va trebui imbunatatita platforma de comunicare interactiva, se va lucra la continut, se vor incheia parteneriate pentru promovare si vor fi concepute noi strategii de monetizare.

Emi Gal crede ca proiectele sale au un plus de valoare tocmai pentru ca sunt sustinute de "un pusti de 21 de ani impreuna cu o mana de oameni foarte talentati". Insa la o usoara privire retrospectiva, antreprenorul realizeaza ca varsta i-a provocat si greutati. "De departe, dificultatea cea mai mare pentru mine cand am inceput Brainient a fost varsta. Aveam 19 ani pe vremea aia, si nimeni nu ma baga in seama in Romania. Asta este si unul din motivele pentru care toti clientii Brainient sunt straini".

Dintre seniorii Internetului romanesc, Gal ii admira pe Vlad Stan, pentru ca a avut curajul sa plece de la Vodanet si sa o ia din nou de la zero, pe Orlando Nicoara, pentru ca reuseste sa tina pasul cu "noul val" de antreprenori in Internet si pe Calin Fusu, pentru ca in opt ani a reusit sa construiasca de la zero o afacere profitabila si de succes si pentru ca investeste in oamenii cu care lucreaza.

Insa si seniorii Internetului romanesc ar avea de invatat de le antreprenorii mai tineri. "Fata de unii din ei, am viziune. Fata de altii, doresc sa rezolv probleme existente in .ro, nu doar sa fac bani. Fata de altii sunt mai inteligent. Iar fata de ceilalti, atat eu cat si cei care lanseaza proiecte noi in .ro, avem multa determinare si intelegem mai bine Internetul decat «dinozaurii» pentru care «cloud computing», «twittering», «facebook» sau «social networking» sunt concepte pe care nu pot sau nu vor sa le inteleaga", a spus Emi Gal.

George Lemnaru: Este complicat sa gasesti oamenii potriviti pentru o echipa puternica

George Lemnaru: Este complicat sa gasesti oamenii potriviti pentru o echipa puternica

George Lemnaru face parte din categoria antreprenorilor care mizeaza pe retete noi, netestate. Este si cazul Erepublik.com, NaturaPlant.ro, Centrofarm.ro sau yesnomayB.ro – proiecte care au adus concepte noi in Romania ba chiar, in cazul Erepublik.com, pe plan international.

In prezent masterand in Comunicare Economica, Lemnaru si-a lansat primul proiect, NaturaPlant.ro, in urma cu cinci ani. "La NaturaPlant.ro, m-am ocupat de tot ce inseamna administrare si dezvoltarea unui proiect web (programare, design, politica editoriala, marketing, PR, etc.). Am invatat foarte mult din fiecare domeniu. A fost interesant pentru ca multi ma intrebau la inceput: «cine crezi ca o sa cumpere produse naturiste cand le poti gasi la orice colt»? Acum vanzarile sunt de peste 20.000 de euro pe luna in conditiile unei rate destul de bune a profitului. In plus obtinem venituri bunicele si din publicitate", isi aminteste Lemnaru.

In noiembrie 2007, compania lui George Lemnaru, Tevin Solutions, lansa Erepublik.com – o retea de socializare si un simulator social, eonomic si politic. Practic, cetatenii Erepublik simuleaza diferite activitati, de la citirea si crearea unui ziar pana la declansarea unui razboi de cucerire. Proiectul e dezvoltat de 10 din cei 14 angajati ai Tevin Solutions si reuseste sa adune o comunitate inchegata de utilizatori.

"Ideea si-a dovedit imediat dupa lansare viabilitatea, ajungand pana la sfarsitul anului la un numar de 10.000 de Cetateni activi, in conditiile in care inregistrarea se face pe baza de invitatie, iar numarul de invitatii care pot fi trimise este limitat la doua pentru fiecare Cetatean. Proiectul este foarte viral si creaza o comunitate puternica a carei medie de varsta este de 28 de ani. Au fost create deja forumuri externe si site-uri ale comunitatilor in care sunt discutate ultimele probleme ale Noii Lumi", explica Lemnaru.

Din Internetul romanesc, George Lemnaru ii admira pe Orlando Nicoara, Radu Ionescu si Emi Gal, pentru modul in care au construit un brand personal; pe Sergiu Biris, pentru ca a dezvoltat cu succes un proiect caruia Lemnaru nu-i dadea nici o sansa la inceput si pe Mihai Seceleanu, pentru rapiditatea cu care s-au dezvoltat proiectele Internet Corp.

"Principala greutate pe care am intampinat-o pana acum in cariera a fost… trezitul de dimineata.
Serios vorbind, daca vrei cu adevarat ceva nu depinde decat de tine. In rest nu am avut probleme care sa nu poata fi rezolvate. Sunt probleme normale, poate una dintre cele mai complicate este sa iti gasesti oamenii potriviti care sa formeze o echipa puternica"
, crede George Lemnaru.

Mircea Scarlatescu: Ii admir pe cei care au desenat domeniul

Mircea Scarlatescu: Ii admir pe cei care au desenat domeniul

La 27 de ani, Mircea Scarlatescu se considera "un entuziast, mereu deschis spre a invata ceva nou". Cel mai important proiect al sau este FYB Romania, care a fost conceput ca o "firma de garaj" si ajuns sa aiba produse proprii si planuri de dezvoltare. Scarlatescu descrie proiectele FYB ca fiind rezolvari ale unor probleme si nevoi al diferitelor segmente de piata.

Imobiliare-Rezidentiale.ro este o aplicatie care incearca sa aduca putina ordine si claritate pe o piata imobiliara online aglomerata si dezordonata. Portalul reprezinta un instrument interactiv pentru "rasfoirea" ofertelor imobiliare din Bucuresti si din orasele din imprejurimi. Folosind tehnologia Yahoo Maps, site-ul lui Scarlatescu iti permite sa vizualizezi cladirea, punctele de interes din zonele apropiate si caile de acces spre facilitatile orasului. Proiectul a fost dezvoltat dupa modele existente deja in strainatate.

Un alt proiect FYB, FloriLaBucuresti.ro, vrea sa aduca calitate si promptitudine in zona florariilor online, "segment de piata unde sunt prea multe site-uri de slaba calitate si cu foarte slab serviciu de relatii cu clientii, precum si livrari de o calitate indoielnica", crede Scarlatescu. Nu in ultimul rand, Termopane.com se pozitioneaza ca fiind cea mai importanta sursa de informatii pentru zona producatorilor si comerciantilor de geamuri termopan, segment de piata vazut traditional ca fiind offline, dar care face progrese importante.

Scarlatescu nu considera ca ar face parte dintr-un "nou val" al Internetului romanesc, deoarece "nu exista un al doilea val in Internet, pentru ca de cele mai multe ori asta implica inlocuirea unor oameni asa-zisi vechi. E insa o noua etapa, in care apar noi antreprenori, in care intra din ce in ce mai multi bani «inteligenti» (fonduri de investitii, angel investors, etc.), insa apare si un fenomen foarte interesant: oameni cu experienta .ro-ului de ani buni trec la noi proiecte, in asociere cu tinerii veniti din urma. Si din acest punct de vedere, suntem doar la inceput", spune antreprenorul.

In Internetul romanesc, Mircea Scarlatescu ii admira pe cei care "au desenat" domeniul, cu bune si cu rele si care au reusit sa creeze afaceri de milioane de euro. Ii aminteste pe Calin Fusu, Orlando Nicoara si Vlad Stan. "Avantajul pe care-l avem este exact faptul ca avem oameni care «deja au fost acolo». Au apucat sa faca greseli din care noi putem invata, au avut succese care inspira si ofera modele de activitate. Iar marele avantaj pe care-l avem noi acum este ca piata e deja mai matura, mai dezvoltata, deci putem sa sarim cateva trepte foarte greu de trecut de catre ei acum ceva ani", spune Scarlatescu.

Alex Brie: Internetul de azi este un El Dorado pentru liceeni si studenti

Alex Brie: Internetul de azi este un El Dorado pentru liceeni si studenti

"Consultant IT si Internet cu educatie si experienta internationala, activ in Internet si Web 2.0 de aproape 5 ani. Tanar, entuziast, creativ". Asa ni se prezinta tanarul de 26 de ani Alex Brie. Dupa ce a absolvit Politehnica din Bucuresti, Brie a urmat un master de Algoritmica Fundamentala, la o scoala pariziana, ocazie cu care a muncit si in cateva firme frantuzesti.

Intors in Romania, Brie a lucrat la cateva proiecte din pozitia de angajat, dupa care a devenit freelancer, antreprenor si consultant. In prezent, Alex Brie lucreaza full-time pentru un start-up american care urmareste sa rezolve problemele investitorilor din real-estate si isi ocupa timpul liber cu bloggingul si propriile proiecte.

Dintre acestea, cel mai recent este Miam.ro – o retea sociala unde utilizatorii scriu si voteaza cronici pentru localuri din diferite orase. Proiectul, finalist la competitia Net Start-Up, este inca in lucru, dar se anunta promitator. "Este un proiect necesar in .ro, rezolva o problema reala (cum aflu cele mai bune localuri) si o face intr-un mod Web 2.0, democratic, spre deosebire de reviste sau bloguri de lifestyle, autocrate. Daca va avea sau nu succes, asta tine de implementare, pozitionare, moderare. Sunt multe necunoscute, si eu sunt curios si nerabdator sa vad cum vom depasi obstacolele", spune Alex Brie.

In cei cativa ani de experienta, Brie a tras o concluzie simpla: "Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ" si oricate planuri iti faci inainte sa te apuci de un proiect, faza de executie iti rezerva intotdeauna surprize. Desi este un mediu prietenos pentru un beginner, Internetul, la randu-i, se schimba foarte repede. "Internetul de azi este un El Dorado pentru liceeni sau studenti. O diferenta uriasa fata de ce exista in 2000 cand eram la facultate".

Unul dintre domeniile cu potential de crestere in 2008 este, potrivit lui Brie, cel de "casual entertainment", care include jocurile online si continutul video, dar se va dezvolta si sectorul de servicii. Dorinta tanarului antreprenor pentru acest an este sa lanseze Miam.ro si sa aiba cat mai mult succes.

Filip Chereches Tosa: 2007 - o adevarata rampa de lansare pentru Internetul romanesc

Filip Chereches Tosa: 2007 - o adevarata rampa de lansare pentru Internetul romanesc

In cadrul noii generatii de antreprenori din Internetul romanesc, Filip Chereches Tosa ar intra in categoria one-man-show – persoane care au capacitatea de a-si coordona singuri proiectele. Printre cele mai cunoscute incursiuni ale lui Tosa in Internetul romanesc se numara jobber.ro (anunturi de locuri de munca in IT), geekmeet (intalniri organizate ale pasionatilor de web development din toata tara) si hot.spots (recenzii ale localurilor din principalele orase din tara).

"Toate proiectele mele au pornit din nevoi concrete pe care le-am avut. De exemplu, prima versiune de jobber.ro am lansat-o in decembrie 2006, perioada in care conduceam o agentie mica de web development (eXigo) si aveam mari dificultati in a gasi oameni capabili. Toti prietenii mei din industrie se plangeau de aceeasi problema: «eJobs/BestJobs nu prea functioneaza in IT»! Principalul meu obiectiv, in tot ceea ce fac, e sa fac utilizatorii fericiti si multumiti ca au gasit o solutie. Si nu prea poti face asta cu 100 de bannere intr-o pagina", crede Tosa.

Jobber.ro a fost lansat in iulie 2007, ca portal care gazduieste anunturi de joburi exclusiv in domeniul IT. Factorul de nou al jobber.ro este proactivitatea – isi propune sa aduca anunturile in comunitatile IT, fara sa astepte ca persoanele in cautare de joburi sa acceseze site-ul. La lansarea portalului, Tosa a mizat pe expunerea in comunitatile IT din Romania prin intermediul retelelor online si site-urilor de stiri IT care preiau anunturile, precum si pe o interfata prietenoasa.

Un alt proiect cu care Filip Chereches Tosa se mandreste este Geek Meet, o serie de intalniri cu pasionatii de web development si Internet, in general. "Pana acum am avut trei intalniri in Oradea si una in Cluj. Pana la vara vom avea inca o intalnire in Cluj, una in Craiova si una in Bucuresti. Oamenii vin la Geek Meet sa socializeze si sa le impartaseasca altora din expertiza lor. Good stuff!", explica Tosa.

Pe langa statutul de antreprenor in .ro, Tosa mai este si co-autor al volumului AJAX and PHP: Building Responsive Web Applications, publicat de o editura englezeasca, "probabil cea mai buna resursa de a invata Ajax in tandem cu PHP". Cartea a fost tradusa in opt limbi, printre care si chineza.

Din Internetul romanesc, Tosa ii admira pe Dragos Manac, Emi Gal, Mihai Dragan si Vladimir Oane. Considera ca 2007 a fost anul lansarilor in acest domeniu si ca 2008 va veni cu mai multi bani si mai multe servicii.

"Anul 2007 a fost o adevarata rampa de lansare pentru Internetul romanesc. Multi oameni noi, multe proiecte lansate si mult mai multe idei in lucru. Atunci cand esti mic si ai bani putini, te concentrezi pe lucrurile cele mai importante si nu-ti permiti sa te pierzi in maruntisuri. Lansezi devreme, comunici cu utilizatorii si imbunatatesti pe parcurs. Tot mai multi au inteles ca aceasta tehnica («agile development») chiar functioneaza! Acestia sunt «noul val»", conchide Filip Chereches Tosa.

Ce cred seniorii din Internet despre noul val de antreprenori

Ce cred seniorii din Internet despre noul val de antreprenori

Seniorii din Internetul romanesc, cei care au reusit deja sa transforme ideile in milioane, au remarcat noua generatie de antreprenori online. Cu unii ar vrea sa colaboreze, pe altii ii jurizeaza la concursuri de antreprenoriat online si pe ceilalti ii urmaresc doar cu curiozitate.

"Sunt foarte creativi si intelgenti, au o dinamica incredibila. Ma fac sa ma simt o fosila pe langa ei. Piata va fi a antreprenorilor si a strategilor. Sunt multi cei pe care i-am remarcat. Mi-a placut foarte mult, insa, de Emi Gal", ne-a declarat Vlad Stan, antreprenor online, care a parasit recent functia de conducere a Vodanet.

"Par destul de ok, au incredere in propriile forte. Mi-ar placea sa investesc in unele proiecte, da. Din pacate ori proiectele nu-s destul de bune, ori n-am eu timp sa le analizez - cert este ca n-am reusit sa fac mare lucru pana acum in aceasta zona", a spus Calin Fusu, directorul general al Neogen, una din cele mai cunoscute afaceri din Internetul romanesc.

"Piata evolueaza incurajator, in mod cert.
Oamenii din lista dumneavostra sunt ambitiosi, au idei si au energie. Eu ii voi urmari in viitorul apropiat, pentru ca vreau sa vad cum si pe ce probleme se vor focaliza. Din cate am putut sa-mi dau seama, au inceput mai multe proiecte diferite. Totul depinde de ei, piata exista, resurse existe, daca se focalizeaza, vor reusi"
, a spus Orlando Nicoara, CEO Media Pro Interactiv.

"Anul 2007 ne-a facut cunostinta cu trei tipuri de antreprenori online. Exista, pe de o parte tipul reprezentat de firme mici, tinere, care isi incearca norocul pe o nisa si reusesc sa atraga atentia. Iar acest segment este cel care a atras atentia poate cel mai mult anul trecut, unde ii gasim pe Emi Gal, Vladimir Oane, George Lemnaru, Dragos Manac, Mihai Dragan etc.", a declarat Cristian Manafu, Partener Evensys si organizator al competitiei Net Start-Up.

"Ii avem apoi pe cei ce intra in categoria one-man-show, care au fie au o anumita recunoastere sau chiar un brand pe piata, fie au capacitatea de a coordona singuri proiecte, cum e Filip Chereches Tosa. Aceste proiecte de autor vor fi probabil mai vizibile in 2008. Si nu in ultimul rand am vazut in 2008 cum vechi antreprenori devin noi antreprenori, dupa vanzarea business-urilor lor, iar aici exemple sunt Vlad Stan si Rachad El Jisr. Mai exista o categorie pe care as numi-o «antreprenori nematerializati», in care intra acele persoane care au potential mare, antreprenori in devenire", a adaugat Manafu.