SATI, etalon oficial de masurare a performantelor de trafic

SATI, etalon oficial de masurare a performantelor de traficRingier Romania sustine initiativa, urmand sa ia o decizie privind implementarea efectiva a acesteia in perioada urmatoare, se arata in comunicatul publisherilor.

Astfel, SATI va fi folosit ca etalon oficial de masurare a performantelor de trafic ale tuturor site-urilor editate de participantii la aceasta decizie comuna, semnatarii renuntand treptat, incepand de azi, la utilizarea altor sisteme de masurare a traficului online.

Ca urmare a deciziei luate de comun acord, codurile tuturor celorlalte sisteme de masurare a traficului pe Internet folosite pana in prezent vor fi eliminate treptat din paginile tuturor produselor web ale companiilor si grupurilor media semnatare, acestea urmand sa implementeze si faca publice numai rezultatele furnizate si auditate de sistemul SATI.

Potrivit semnatarilor, decizia nu tine de suspiciuni legate de masuratorile efectuate cu ajutorul altor sisteme, masuratori care au fost foarte utile pentru stadiul in care s-a aflat piata de online pana la lansarea SATI, ci reprezinta “o chestiune chestiune principiala si de logica de business: traficul siteurilor din Romania nu poate fi masurat oficial decat de un sistem administrat, auditat si controlat strict de o organizatie independent”, se mai precizeaza in comunicatul publisherilor.

"Este o decizie fireasca a unei piete ajunse la maturitate. Industria de publicitate nu poate utiliza pentru masurarea performantelor sale decat un sistem independent, o sursa unica si acceptata de inteaga industrie. La fel ca si in alte tari cu un mediu online dezvoltat, si in Romania, pentru tranzactionarea spatiului publicitar va fi utizat un etalon de masura furnizat de o sursa independenta, care furnizeaza date corecte, credibile, comparabile pentru toti membrii sai", declara Arina Ureche, director general BRAT.

Totodata, rezultatele de trafic furnizate de SATI urmeaza sa fie publicate in ritm zilnic si saptamanal, nu doar lunar, in urma deciziei luate, pe 4 noiembrie, de Departamentul Internet al BRAT, care a analizat si aprobat in unanimitate, propunerea depusa de Realitatea-Catavencu, Ringier, MediaPro si Gazeta Online.

Pahomi, Mediaedge:CIA: Avem nevoie de un studiu sindicalizat

Pahomi, Mediaedge:CIA: Avem nevoie de un studiu sindicalizatMarius Pahomi, Interaction Business Development Manager Mediaedge:CIA Romania, afirma ca, in calitate de agentie de media care reprezinta interesele clientilor sai si care a contribuit activ atat financiar cat si profesional la realizarea SATI, va sustine orice demers care va “conduce la intarirea rolului unui studiu sindicalizat la nivel de industrie”.

Fara a subestima relevanta datelor oferite pana acum de Trafic.ro, Pahomi sustine ca, desi este un instrument foarte bun, cu o experienta indelungata si o contributie substantiala in dezvoltarea publicitatii online in Romania, clasamentul are insa dezavantajul de a fi un proiect individual al unui singur jucator.

“Credem ca avem nevoie de existenta unui studiu sindicalizat care sa devina unicul sistem de referinta in monetizarea audientei online. Este o etapa fireasca in evolutia oricarui canal media, vezi studiile sindicalizate pentru audiente TV, radio si presa scrisa”, spune Marius Pahomi.

La randul sau, Cristian Manafu, Managing Partner in cadrul companiei Evensys, considera ca masurarea audientei a insemnat un pas important in toate media, iar trecerea la SATI ar fi echivalenta cu “trecerea de la chestionare la peoplemetere in piata TV”.

“Piata online din Romania are nevoie de un instrument de masurare profesionist, independent si recunoscut de publisheri si agentii deopotriva. SATI devine se pare acest instrument dorit. Ramane de vazut cat de bine va raspunde asteptarilor publisherilor si nevoilor agentiilor”, declara Manafu.

In ceea ce priveste relevanta celor doua sisteme de masurare, Cristian Manafu crede ca, daca grupul marilor jucatori opteaza pentru SATI, acest lucru va insemna clar o recunoastere a importantei sale.

“Posibilitatile de masurare si interpretare a datelor sunt nelimitate astazi. Ca si in alte media, industria online trebuie sa aleaga unul. Si este natural sa accepti unul independent si sustinut de jucatorii de pe piata, decat unul dezvoltat de unul dintre jucatori, indiferent ce pozitie ocupa acesta pe piata”, explica Manafu.

De asemenea, reprezentantul Evensys spune ca SATI ar putea sa fie un barometru corect al industriei, iar jucatorii vor trebui sa se alinieze standardelor impuse de acest studiu.

“Anul viitor pe vremea asta, cand ne vom uita in SATI si vom cantari toate controversele aparute in online intre timp, vom putea vedea cat de matura e piata online locala. Trafic va avea ocazia sa devina ceea ce trebuia sa fie de la inceput: o solutie gratuita oferita celor care nu isi permit sa plateasca o masurare profesionista. Si cred ca inca au o piata buna”, conchide Manafu.

Parvan, Zed Digital: Monitorizarea, o unealta utila, nu un subiect de dezbatere

Parvan, Zed Digital: Monitorizarea, o unealta utila, nu un subiect de dezbatereIn opinia lui Cristi Parvan, Interactive Media Director al Zed Digital, parte a agentiei Zenith Media, renuntarea la auditarea Trafic.ro reprezinta un demers pentru consolidarea reperului unic in ceea ce priveste piata de publicitate.

“Nu exista avantaj direct din renuntarea la un set de date dar exista cateva avantaje indirecte: in primul rand reafirmarea pe piata a faptului ca siteurile acestor playeri folosesc deja SATI, in al doilea rand imaginea de trandsetteri pentru ca aceasta miscare va grabi cu siguranta procesul de includere in studiu sati a siteurile cu oferta de publicitate care aveau ezitari”, afirma Parvan.

De asemenea, acesta considera ca, din punctul de vedere al achizitiei de publicitate pe site-uri, cel mai bun sistem de masurare este cel recunoscut reciproc de jucatori, cel mai transparent pentru utilizatori si cel care poate raspunde unor cereri ale pietii.

“Din acest punct de vedere in mod evident SATI este furnizorul de monitorizari pentru piata de publicitate online. Din punct de vedere al ownerilor de site-uri trafic.ro ramane probabil un instrument de analiza important atata timp cat e folosit de aproape 50.000 de siteuri”, spune Cristi Parvan.

In ceea ce priveste implicatiile acestei decizii asupra pietei online din Romania, reprezentantul Zed Digital vede doar o grabire a procesului de includere a site-urilor cu oferta de publicitate in SATI.

“Existenta reperului unic, a metodologiei comune, a demograficelor pentru site-urile incluse si a folosirii tool-urilor de planificare pentru majoritatea site-urilor cu oferte de publicitate va profesionaliza achizitia si vanzarea de spatiu publicitar pe site-uri, facand din monitorizarea site-urilor un tool util si nu un subiect de dezbatere”, conchide Parvan.

Adina Vasilescu, Sanoma Hearst: Intentionam sa renuntam la auditarea Trafic.ro

Adina Vasilescu, Sanoma Hearst: Intentionam sa renuntam la auditarea Trafic.roCu toate ca nu a fost inclus in primul “val” de publisheri, editorul Sanoma Hearst detine in peisajul online 10 site-uri, dintre care doua sunt in continuare auditate de trafic.ro-mami.ro si parinti.com . Potrivit Adinei Vasilescu, New Media Publisher Sanoma Hearst, sustine ca in perioada urmatoare grupul media intentioneaza sa renunte la auditarea trafic.ro pentru cele doua site-uri mentionate.

“SATI este cel mai relevant sistem de masurare, analizand site-urile printr-o metodologie recunoscuta de toate partile implicate: publisheri, agentii si clienti. Profilele demografice realizate de SATI sunt un alt atu, Trafic.ro incercand aceasta masurare, dar fara succes”, declara Adina Vasilescu.

Aceasta considera fireasca decizia publisherilor de a opta exclusiv pentru SATI, un instrument de masurare obiectiv si agreat de toata piata.

“Consider ca ii avantajeaza acest demers, deoarece sunt singurele date credibile. Este normal sa existe un singur sistem de masurare, respectiv SATI, doua sisteme de masurare creand confuzie. Acest proces va oferi mai multa credibilitate dar va lansa si un semnal pentru cei care nu s-au inscris", spune Vasilescu.

Pe de alta parte, Dan Noje, reprezentant al Inform Media, companie care in luna octombrie a achizitionat roportal.ro, considera ca prin aceasta miscare a publisherilor SATI castiga clar competitia de credibilitate si vizibilitate cu Trafic.ro.

In opinia sa, SATI ofera datele cele mai relevante, fiind un sistem total transparent, care functioneaza dupa reguli discutate si acceptate de toti membrii Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

“In mod normal toti jucatorii de pe piata vor lua in considerare in scurt timp doar rezultatele oficiale ale SATI si astfel se va ajunge la momentul in care toti vor folosi acelasi tool de masurare”, spune Noje.

La mijlocul lunii iulie, Inform Media a cumparat site-urile din portofoliul Mirabilis Media, printre cele mai importante numarandu-se culinar.ro, masini.ro, portal.ro.

Cu toate ca Mirabilis Media a renuntat la un moment dat la auditarea trafic.ro, compania care le-a cumparat a optat din nou pentru acest sistem de masurare, decizia fiind motivata de necesitatea de a avea date de comparative cu unii concurenti care nu sunt inca membri BRAT, potrivit lui Dan Noje.

Inform Media face parte din grupul austriac Voralberg Medienhaus care desfasoara activitati in Austria, Ungaria, Romania si Ucraina.

50% din piata de media online

50% din piata de media onlineVlad Popa, Sales and Client Service Manager in cadrul InternetCorp., considera ca, in momentul de fata, majoritatea volumelor rulate trece prin regii de vanzari, o parte din publisheri infiintand departamente proprii de vanzari sau regii dedicate in special vanzarii site-urilor din fiecare grup in parte. Acest lucru are loc in conditiile in care regiile de vanzari au portfolii foarte mari, si volumele lor se polarizeaza in jurul catorva site-uri mai importante.

“De cele mai multe ori, aceste site-uri fie apartin unui publisher care inca nu are un departament dedicat de vanzari (Ringier, Intact), fie in actionariatul lor sunt grupurile mari din mass-media romaneasca (Cinemarx din portofoliul Adevolution a fost cumparat de Media Pro)”, spune Vlad Popa.

Acesta estimeaza ca acesti publisheri detin aproximativ 50% din piata de media online, fie in ceea ce priveste vanzarile directe, fie vanzarile intermediate de regii de vanzari.

Decizia de renuntare treptata la auditarea realizata de Trafic.ro reprezinta, in opinia lui Vlad Popa, un semn de maturizare a pietei, care a crescut sufficient pentru a necesita un sistem de auditare dedicat si independent.

“Urmatorul pas era normal sa fie adoptarea exclusiva a SATI, in conditiile in care o piata se dezvolta greu daca exista mai multe sisteme de masurare si auditare. Acestea sunt semne de maturizare a pietei, toate grupurile din mass-media romaneasca au trecut deja prin experiente similare pentru presa, TV sau radio. Intelegand motivatia unei astfel de miscari, lor li se alatura InternetCorp., cel mai mare publisher exclusiv online din mass-media romaneasca”, declara Popa.

Piata online din Polonia, aproximativ 80 mil. euro in 2007

Piata online din Polonia, aproximativ 80 mil. euro in 2007Potrivit unui studiu realizat de compania Gemius, specializata in studii de cercetare online, si preluat de site-ul boom.ro, piata de profil din Polonia a atins, in anul 2007, o valoare de aproximativ 80 de mil. de euro, in timp ce piata din Romania s-a situat aproape de 10 mil.
euro.

In plus, piata de publicitate online din Ungaria a inregistrat, anul trecut, valoarea de cca. 50 mil. euro.

In ceea ce priveste piata online poloneza, aceasta ar putea depasi, pana in anul 2011, valoarea de 200 mil. euro, pe fondul cresterii ratei de penetrare a Internetului si dezvoltarii broadband-ului, potrivit datelor furnizate de Genius.

In plus, numarul utilizatorilor de Internet a inregistrat in Polonia o crestere constanta, astfel incat in 2007 existau aproape 12 mil. de internauti, fata de doar 8 mil., in 2005.

Mihai Seceleanu, InternetCorp.: Decizia publisherilor, un pas normal spre maturizarea pietei

Mihai Seceleanu, InternetCorp.: Decizia publisherilor, un pas normal spre maturizarea pieteiPotrivit lui Mihai Seceleanu, director general InternetCorp., publisher care editeaza si cotidianul online de business Wall-Street, decizia companiei de a-si retrage proiectele din trafic.ro se datoreaza faptului ca studiul realizat de BRAT este “singurul instrument de masurare oficial utilizat in piata de publicitate online din Romania.

“Din perspectiva noastra, nu se pune problema unei comparatii intre cele doua sisteme de masurare - unul este 100% independent, realizat de catre BRAT - o asociatie care reprezinta interesele tuturor playerilor din piata (publisheri, agentii, regii de publicitate si clienti), celalalt este un instrument detinut de catre unul dintre playeri”, declara Mihai Seceleanu.

La randul sau, Augustin Roman, director executiv al Gazetei Online, considera ca auditarea realizata de SATI este singura care conteaza in peisajul online romanesc, intrucat apartine unei asociatii neutre, recunoscute de toata industria.

In plus, Catalin Tolontan, redactor-sef Gazeta Sporturilor, pe site-ul caruia au aparut primele zvonuri legate de decizia publisherilor, afirma ca “SATI este pentru Internet ceea ce este SNA pentru audienta presei scrise, adica momentul in care polemicile infinite se sting si sunt inlocuite de studiul cifrelor”.

“Speram ca piata on line sa se autoreglementeze rapid. In conditiile in care clientii si agentiile doresc eficienta garantata, Internetul romanesc nu putea ramine in conditia omului care are doua ceasuri fara sa stie cit e ora. Ora exacta a netului este SATI", spune Tolontan.

Pe de alta parte, Dragos Stanca, Managing Director New Media Realitatea-Catavencu, declara ca nu este vorba de o retragere din trafic.ro, ci de standardizarea etalonului de raportare a traficului.

“Dupa discutii cu toti colegii publisheri am ajuns la concluzia ca e cel mai firesc sa ne raportam la singurul instrument auditat tehnic si legal independent din Romania, care este SATI. Netbridge, care detine trafic.ro, detine si site-uri si regie vanzari etc. Nu e firesc sa detina si toate datele de trafic ale marilor playeri. Trafic.ro a fost extrem de util industriei si merita credit si felicitari pentru ca exista si incurajeaza competitia pe Internet. E pur si simplu timpul acum pentru o noua etapa”, spune Dragos Stanca.

O parere similara are si Bogdan Gavrila, director new media Intact Media Grup, care precizeaza ca “tranzitia” spre SATI va dura cateva luni, estimand ca, pana la mijlocul anului viitor, toate site-urile grupului sa fie auditate de acest sistem de masurare. In plus, acesta spune ca, din punct de vedere al vanzarilor de publicitate online, Intact Interactive isi propune sa foloseasca in exclusivitate doar statisticile SATI, sustinand implementarea codurilor pe toate site-urile din portofoliu.

Trafic.ro: Vom ramane liderul de facto in furnizarea de servicii de contorizare online

Mihai Serea, Project Manager Trafic.ro, spune ca decizia publisherilor de a opta exclusiv pentru SATI nu va avea niciun impact asupra afacerilor Netbridge Development, companie care detine trafic.ro.

“Adevarul este acela ca, strategia de dezvoltare a trafic.ro tine cont de acest aspect, insa personal, cred ca atitudinea potrivita este aceea de a-i acorda dimensiunea potrivita. Aceste declaratii vor fi privite obiectiv ca pe o suita de instrumente de marketing in incercarea de a legitima SATI, ca serviciu concurent pentru trafic.ro”, declara Mihai Serea.

Fara a fi “adeptul unei confruntari trafic.ro vs. SATI”, Serea sustine ca “realitatea obiectiva, fara spin si fara loc de interpretari, este aceea ca trafic.ro este si va ramane liderul «de facto» in domeniul furnizarii de servicii de contorizare online din Romania, fapt atestat obiectiv de cele 50.000 de site-uri care utilizeaza serviciile trafic.ro”.

“La prima vedere, strict obiectiv, parasirea unui sistem transparent, deschis, cu 8 ani de experienta si un numar de 50.000 de clienti din peste 30 de categorii, cu clasamente si statistici in timp real, in favoarea unui sistem inchis, care monitorizeaza doar 300 de web-site-uri, cu statistici rudimentare si doar 1 an de existenta, mi se pare o involutie”, adauga Mihai Serea.

In consecinta, compania va analiza motivele reale care au stat la baza acestei decizii, urmand sa continue dezvoltarea serviciilor trafic.ro “avand ca obiectiv principal satisfacerea nevoilor utilizatorilor proprii”.

Lansat in septembrie 2000, Trafic.ro este instrumentul de monitorizare a audientei folosit de majoritatea site-urilor din Romania. Trafic.ro este un serviciu dezvoltat de compania Netbridge Development in cadrul Diviziei de Analiza Web. Din luna mai 2006, serviciul Trafic.ro este certificat de TRUSTe, autoritatea internationala in domeniul bunelor practici de colectare a informatiilor prin Internet.