1 / 4

Europa Centrala si de Est, cea mai greu lovita de criza

Investitiile in publicitate au intrat pe o panta descendenta in al treilea trimestru al lui 2008, si-au accelerat scaderea in al patrulea trimestru, urmand ca primele trei luni ale lui 2009 sa fie cel putin la fel de dificile, arata raportul Zenith. La inceputul celui de al doilea trimestru al lui 2009, vizibilitatea asupra pietei este limitata deoarece investitorii in publicitate evita sa-si ia angajamente pe termen lung.

Piata de publicitate globala a atins un nivel record de 486,7 miliarde de dolari in 2008. Pentru urmatorii trei ani, raportul prevede o scadere de 6,9%, urmata de cresteri de 1,5%, respectiv 4,5%. Astfel, in 2011 publicitatea va totaliza 480,6 miliarde dolari, sub nivelul din 2008 si chiar sub cel din 2007.

Piata nord-americana va scadea cu 8,3% in 2009, pana la 166,3 miliarde dolari. Regiunea este puternic influentata de Statele Unite, a caror piata este afectata de lipsa unor evenimente de amploare precum Jocurile Olimpice sau alegerile electorale – care au popmpat anul trecut volume suplimentare. Scaderea pietei nord-americane va continua si in 2010, urmand ca anul urmator sa isi reia cresterea, cu un modest 1,2%.

Toate pietele majore din vestul Europei inregistreaza scaderi anul acesta: 7,3% - Franta, 5,5% - Germania, 5% - Italia, 10,1% - Spania, 8,7% - Marea Britanie. Anul viitor, toate aceste piete vor trece pe crestere cu exceptia Italiei, care va mai scadea cu aproape un procent.

Europa Centrala si de Est va suferi cea mai puternica scadere in 2009, de 13,9%. Declinul este insa accentuat si de faptul ca pe unele piete tranzactiile sunt monitorizate in dolari, dar efectuate in monede locale, dintre care multe s-au depreciat la sfarsitul lui 2008 - inceputul lui 2009. Pentru urmatorii doi ani, raportul estimeaza cresteri de 4,5%, respectiv 9,5%.

Regiunea Asia-Pacific va scadea cu 3,4% anul acesta. Zona include tari care vor continua sa creasca in 2009, precum China, India si Indonezia, echilibrate de piete cu scaderi abrupte, de peste 10 procente: Taiwan, Singapore, Coreea de Sud.

Majoritatea pietelor de publicitate din America Latina vor creste in continuare, dar regiunea, ca intreg, este trasa in jos de doua piete mari – Brazilia si Columbia. Per total, piata de publicitate din America Latina va scadea cu 2 procente in 2009.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri