'Cand industria online va fi mai bogata, Internetics va deveni un business mai profitabil'

'Cand industria online va fi mai bogata, Internetics va deveni un business mai profitabil'Anul acesta, festivalul Internetics va premia exclusiv campaniile de comunicare online, renuntand la celelalte doua segmente pe care le acoperea pana acum: publishing si servicii. Asta nu pentru ca cele doua zone pot fi trecute cu vederea ci, dimpotriva, pentru ca fiecare dintre ele ar putea deveni obiectul unei competitii de sine statatoare.

“Tot ce inseamna Internet s-a dezvoltat atat de mult incat si zona de business online si cea de publishing online merita competitii dedicate pentru ca deja sunt foarte multi jucatori puternici”, a spus Bortun, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Piata nu este insa indeajuns de matura incat sa transforme Internetics intr-un business foarte profitabil. Agentia Millenium Communications mai organizeaza, prin divizia sa de Proiecte, festivalurile Effie, ADOR, AdPrint si Gala Societatii Civile, gestionand bugete care, in unele cazuri, depasesc 2 milioane euro. Bugetul Internetics pentru 2009 va fi de 120.000 euro.

Deocamdata, festivalul are un singur sponsor confirmat, partenerul traditional al competitiei, Cosmote. Alte doua branduri mari s-ar putea alatura proiectului pentru prima oara anul acesta. Taxele de inscriere a lucrarilor raman insa destul de mici – intre 30 si 50 euro (la Effie, taxele pot depasi 1000 euro). Intrarea la festivitatea de premiere este si ea libera.

“Internetics nu este un eveniment care sa aduca profit mare. In general, festivalurile sunt OK din punct de vedere business in urma taxelor de participare si nu a sponsorilor. Iar asta este o industrie care inca nu-si permite taxe foarte mari. Asadar, cand industria online-ului va fi mai bogata, probabil ca Internetics va fi un eveniment mai profitabil decat este acum”, spune Bortun.

Dezvoltarea pietei de online si amploarea festivalurilor se afla insa intr-o relatie ou-gaina, rolul Internetics fiind profesionalizarea si ierarhizarea pietei. In opinia sefului Millenium, festivalul reuseste sa-i educe intr-o anumita masura pe oamenii de decizie din departamentele de marketing ale companiilor in doua directii: odata sa investeasca mai mult in online si apoi sa le ceara agentiilor cu care lucreaza un nivel calitativ la fel de bun ca cel al lucrarilor premiate la Internetics.

In al doilea rand, festivalul creeaza o ierarhie a agentiilor de pe piata si le imbunatateste reputatia, ceea ce la va ajuta, teoretic, sa castige clienti si sa atraga cele mai bune resurse umane de pe piata.

“Si credem ca, in general, este un business corect cel al productiei de competitii pentru ca vorbeste despre egouri si despre orgolii, iar astea sunt nesecate”, este de parere Bortun.

Divizia de festivaluri, cea mai afectata de criza

Divizia de festivaluri, cea mai afectata de crizaAnul trecut, cele trei divizii ale grupului Millenium Communications – PR, BTL si Proiecte – au realizat o cifra de afaceri cumulata de 3,65 milioane euro. In primele sase luni ale lui 2009, la divizia de PR “lucrurile merg bine, chiar mai bine decat anul trecut”. Principala problema a pietei in acest prim semestru este, dupa Bortun, faptul ca tot mai multe agentii mari de PR, nume cu rezonanta pe piata, practica preturi de dumping, transformand pitch-urile in niste competitii dificile si neloiale. Printre clientii diviziei de PR se numara Samsung Electronics, Mercedes Benz, Delaco, Cristalex, P&G (Gillette).

“Daca vorbim despre agentia de BTL, asa cum spuneam avem bugete putin mai mici dar sunt mai multe proiecte si avem un grad mare de ocupare”.

Divizia cea mai afectata de criza si care a dus la scaderea cifrei de afaceri a intregului grup in primul semestru este cea de proiecte. Sponsorii sunt mai cumpatati cu bugetele pe care le aloca pentru a-si asocia numele cu festivaluri de publicitate, iar pentru agentiile lovite de criza participarea la competitii este unul dintre capitolele “taiate cu rosu” de pe lista de cheltuieli.

“Sponsorship-ul ca disciplina in Romania nu exista, chiar daca agentiile de comunicare il includ in oferta de servicii – respectiv cautare, analiza, negociere, implementare. El, de cand lumea asta civilizata, reprezinta o oportunitate imensa de comunicare. Insa la noi sponsorship-ul e un fel de verisoreala, de prietenie”, crede Bortun, care cel mai adesea isi abordeaza direct potentialii sponsori si nu prin agentiile care ii reprezinta.

Per total, atat cifra de afaceri a grupului, cat si profitabilitatea vor scadea anul acesta, dar se vor mentine in intervalul 3-4 milioane euro.

Ce potential financiar au festivalurile romanesti de publicitate

Ce potential financiar au festivalurile romanesti de publicitateDintre festivalurile organizate de Millenium, potentialul financiar cel mai mare il are AdPrint, competitie dedicata publicitatii in presa scrisa si singurul festival international din portofoliul agentiei. “Tocmai pentru ca exista acest potential, cu cat investesti mai mult in a-l comunica pe pietele europene, cu atat la un moment dat devine un business mai bun. Asadar discutia mai degraba este despre potential, pentru ca din punct de vedere profit e mai greu sa-l obtii atata vreme cat nu investesti”.

Un alt festival de amploare este Effie, eveniment ce premiaza cele mai eficiente campanii de publicitate ale anului. Proiectul este proprietatea International Advertising Association (IAA) si a Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), iar implicatia financiara a Millenium tine strict de un fee de organizare.

Incepand de anul acesta, agentia mai organizeaza si festivalul de creatie in publicitate ADOR, un proiect al UAPR pe care il va gestiona in urmatorii 5 ani, preluand in totalitate si responsabilitatile financiare. “Probabil ca aceasta prima editie nu va fi vreo printesa, dar avem inca 4 ani de zile sa facem din ADOR un business OK pentru Millenium”, considera seful agentiei.

Nu in ultimul rand, Gala Societatii Civile, un proiect “de suflet” care nu numai ca nu aduce profit dar reprezinta si o investitie a agentiei. In 2009, Millenium a finantat Gala cu peste 3 milioane lei.

La inceputul anului viitor, compania va lansa un nou festival, menit sa aduca in fata continutul online de calitate – fie el publicat pe bloguri, site-uri transmedia sau publicatii exclusiv online. Daca piata se va dezmorti, Bortun ar vrea sa lanseze o competitie si pentru business-urile de servicii online, reintregind astfel trio-ul acoperit anterior de Internetics (publicitate/branding, publishing, servicii).

Lista de festivaluri care isi asteapta lansarea e mai lunga de atat. “Lista asta tot creste si o tot ajustam de 10 ani, de cand eram mici si am inceput business-ul asta”, spune managerul. Deocamdata, asteapta sa se mai stabilizeze mediul economic pentru ca un festival nou reprezinta investitii mari. Intre timp, Andrei Bortun isi mai foloseste din resurse si la agentia de branding Rusu+Bortun Brand Growers, care in primul semestru de activitate a obtinut o cifra de afaceri de 150.000 euro.

Per total, Bortun arata un optimism moderat la jumatatea unui an de criza. “E un an de care ne-a fost foarte frica, am avut dreptate sa ne fie frica dar putea sa fie mult mai rau”, conchide el.