1 / 3

Nu poti sa fortezi cererea doar pentru ca faci publicitate

Scaderea pietei de publicitate in primul semestru, cu un procent estimat in intervalul 20%-50%, se transpune in doua tipuri de comportament predominante in randul principalilor jucatori: panica la agentiile de publicitate si expectativa la clienti. O buna parte din marile companii isi conserva bugetele de marketing, asteptand semnale pozitive din zona macroeconomica. “Toata lumea sta cu mana pe tragaci”, spune Tuluca (foto).

“Imi dau seama, realist, ca Napolact n-o sa-si dubleze bugetul, Tchibo n-o sa-si dubleze bugetul si orice client din piata asta n-o sa sara cu bani atata timp cat mesajele din zona politicului nu sunt conforme”. O alta reactie a clientilor de publicitate, in contextul debusolarii din piata, este sa mizeze pe promotii – o alegere care de cele mai multe ori erodeaza brandurile, dar si business-urile clientilor, care reusesc astfel sa-si reduca profiturile si sa-si subtieze plasa de siguranta financiara.

In opinia lui Tuluca, singura categorie care ar trebui sa apeleze la promotii sunt bunurile de larg consum din clasa economica, unde brandul nu este foarte important. “Daca Ford are 25% discount o sa mai imi iau eu Ford dupa criza? O sa pot sa restabilesc pretul? E o greseala foarte mare. Ford a devenit concurent cu Loganul”, considera publicitarul, care sustine ca si-a sfatuit clientul Kia sa nu comunice deloc in aceasta perioada deoarece nu l-ar ajuta cu nimic. Vanzarile Kia in Romania au scazut in primul semestru cu aproximativ 28%, o performanta peste media pietei (care a scazut cu 55% in S1).

“Nu poti sa fortezi cererea pe o anumita categorie doar pentru ca faci publicitate”, mai spune seful Propaganda. Important e ca agentiile sa recunoasca asta si sa isi consilieze clientii cu sinceritate. Faptul ca o agentie accepta sa faca un proiect ineficient pentru clientul sau – cum ar fi promotiile – chiar daca stie ca ii va dauna pe termen lung, intra in categoria formelor de “prostituare” pe care le accepta agentiile in aceasta perioada.

Efecte mai ample ale acestei atitudini se vor resimti asupra creativitatii, in general, considera Andrei Tripsa, director de creatie la Propaganda. “Creatia o sa fie probabil daramata. Sunt agentii care vor incepe sa se prostitueze pentru clienti, numai ca sa supravietuiasca. O sa zica «asa vrei, asa-ti dau, gata. Stam sa mai discutam in sapte prezentari?»”

Alternativa la promotii sau la simpla tacere pot fi miscarile tactice, care sa ofere consumatorilor motive reale pentru a cumpara: lansari de noi produse, segmentari, campanii de imagine.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri