1 / 4

Mario Garcia: A experimenta, o situatie de viata si de moarte

Mario Garcia, cel care pe parcursul celor 30 de ani de activitate ca designer de web si print a creat si relansat peste 450 de publicatii, spune ca actualul context economic a avut si un impact pozitiv asupra presei scrise: pentru prima data, multi editori conservatori au renuntat sa fie introspectivi si au inceput sa experimenteze.

“Editorii se uita cu o atentie mai mare la propriile produse, sunt mai deschisi catre experimente. Multi isi spun ca trebuie sa incerce solutii noi pentru a atinge cititori noi, care sunt mai greu de atras. Criza si oportunitatile de autoanaliza merg mana in mana. E o situatie de tipul «win-win»”, a declarat pentru Wall-Street Mario Garcia (foto).

In primul an de la debutul crizei mondiale, imaginea presei scrise este similara cu cea a majoritatii industriilor: panica, taieri de personal in toate departamentele, achizitii. “Vorbim de o perioada traumatizanta. Veniturile din publicitate au scazut dramatic, tirajul a scazut la randul sau. Este o perioada de analiza a ceea ce facem si cum facem”, considera Garcia.

Care a fost principalul efect al recesiunii asupra printului? Mario Garcia aminteste reducerea numarului de pagini, a spatiului pentru publicitate si a numarului de designeri. “Toate aceste aspecte au avut consecinte asupra design-ului unei publicatii. Aceasta a trebuit sa se adapteze la un spatiu redus si sa incerce sa arate bine cu mai putine resurse”, spune Garcia.

Totodata, din ce in ce mai multe ziare gratuite au iesit de pe piata, in timp ce altele incearca sa gaseasca solutii pentru a se reinventa pentru alte piete. “Vad cea mai mare schimbare aici, in zona ziarelor gratuite. Din ce in ce mai multe acorda atentie sporita Internetului, blogg-urilor, retelelor sociale precum Facebook, pe care le considera surse de inspiratie. Inainte de criza, acest lucru nu era des intalnit”.

Presa ca un meci de tenis: In print lovesti un perete, in online te joci cu cititorii tai

In opinia lui Garcia, schimbarea imaginii unei publicatii ar trebui privita drept un proces constant, nu “o revolutie de o zi”.

“Layout-ul unei publicatii ar trebui schimbat ori de cate ori audienta careia i se adreseaza nu mai este atenta. Insa din lipsa resurselor financiare, din ce in ce mai putine publicatii au abandonat planurile de schimbare a layout-ului. Asistam incet incet la o schimbare, in sensul ca multe ziare incep din nou sa acorde atentie layout-ului”, afirma Mario Garcia.

In contextul unor venituri din publicitate in scadere, publicatiile ar trebui sa se concentreze asupra vanzarii de spatiu pe toate platformele disponibile – print, online, media digitale – si a extensiilor de brand - comercializarea de carti, CD-uri si alte articole, explica Mario Garcia. “Fiti inventivi. Un layout de exceptie nu va salva un ziar, la fel cum chirurgia plastica nu salveaza un pacient suferind de cancer. Fiti atenti la vanzarea de publicitate pe toate platformele si la editiile ziarelor disponibile pe terminalele mobile”, declara Garcia.

Cel mai recent proiect in care a fost implicat Mario Garcia a fost cotidianul financiar Wirtshaft Blatt din Austria, care a beneficiat de o imbunatatire a aspectului grafic in print, de o campanie de marketing ce si-a propus sa atraga un numar mai mare de abonati ai variantei online si ai versiunii pentru terminale mobile.

In opinia lui Mario Garcia, presa scrisa incepe sa ofere semnale ale revenirii, insa o redresare solida a industriei nu este asteptata mai devreme de jumatatea anului 2010.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri