1 / 6

Cat mai avem de asteptat pana la o piata online matura

Anul 2009 a adus o serie de evenimente interesante in piata de publicitate online. Toti cei implicati, de la publisheri la clienti, de la agentii la regii, au fost nevoiti sa se implice activ si sa actioneze: realizarea de oferte speciale, negocierea maxima a preturilor, schimbarea modului de realizarea a planning-ului, nevoia de a sti ce este o "afisare" sau "rata de click", cum se face un branding de site, optimizarea campaniei in timpul desfasurarii ei, stabilirea unor obiective sau definerea termenului de "eficienta" inaintea desfasurarii campaniei.

"In concluzie, da, in 2009 au fost semne de maturizare insa piata de online nu se poate maturiza ca Fat Frumos intr-un an cat altii in 7", sustine Laurentiu Pop (foto), (vezi profil LinkedIn) deputy managing director Httpool Romania.

Potrivit acestuia, clientii au asteptat realizarea negocierilor TV si ofertele furnziorilor de spatii media online. Dupa stabilirea obiectivelor de comunicare, au inceput negocierile si au folosit produsele media care se apropiau cat mai mult de nevoile lor. Exista insa si o categorie de clienti care au studiat Internetul in anii anteriori si in 2009 au actionat masiv in aceasta directie: au testat, au analizat si au invatat intr-o perioada in care "testele" au fost mult mai ieftine, explica Pop.

La randul sau, Marius Pahomi (pahomi.ro), seful MEC Interaction, considera ca maturizarea unei piete nu poate avea loc atunci cand aceasta creste de la sine. "Abia in conditii de criza, datorita presiunii contextului economic consider ca au fost facuti pasi importanti spre o maturizare a pietei", spune Pahomi.

Pe de alta parte, Dragos Stanca (dstanca.ro), managing director F5, compania new media a grupului Realitatea-Catavencu, afirma ca au fost inregistrate progrese vizibile, s-a vorbit mult despre online anul trecut, insa pana la o piata matura mai avem de asteptat inca trei ani.

"Nu tine doar de piata, de know-how, ci si de accelerarea procesului de raspandire a penetrarii Internetului. Sunt salutare in acest sens campaniile agresive ale companiilor de telecom care promoveaza constant ofertele de Internet fix si mobil, precum si tendinta de micsorare a preturilor in domeniu. Cand penetrarea Internetului va depasi 50% vom vorbi de o industrie serioasa si solida”, declara Stanca.

Augustin Roman, director general Intact Interactive, declara ca piata de online de anul trecut poarta urmele crizei, 2009 fiind anul in care cea mai mare regie de publicitate online, Boom Netbridge, a dat faliment. "2009 a fost anul in care presiunea pe umerii site-urilor a fost fantastica si s-a ajuns pana la desfigurarea lor, este anul in care nu s-a tinut cont de reguli si de interesul pietei (cresterea pana la iresponsabil a rebate-ului poate fi un exemplu)", crede Roman.

In schimb, Bogdana Butnar (bogdanatheplanner.blogspot.com), managing director la MRM Worldwide Romania, declara ca ultimul semestru al anului trecut a adus mai multe brief-uri de strategie online decat se astepta.

"Nu cred ca ne dam seama inca de magnitudinea schimbarii de mentalitate produse in 2009, insa efectele vor fi vizibile pentru ani buni de acum incolo. Sunt convinsa, la finalul celui mai greu an din cariera mea, ca lucram intr-o industrie de online mai chibzuita, mai prudenta, mai inteleapta. Am primit in ultimul semestru mai multe brief-uri de strategie online decat ma asteptam si am vazut mult mai multi clienti dispusi sa stea la masa la o discutie serioasa despre planurile de online", spune Bogdana Butnar.

In opinia sa, schimbarea atitudinii clientilor in raport cu mediul online este evidenta. “Stiti cum e, dai cinci lei pe o carte, o citesti si o lasi in tren. Dai 100 de lei, o iei si o pui in biblioteca. Si fac aceasta comparatie si ca sa subliniez ca nou-descoperitul respect pentru online poate nu vine in procent de 100% din intelegerea potentialului sau, cat din intelegerea volumelor pe care le poate acapara. In plus, o data trecuta vremea spoturilor fara numar la TV, online-ul s-a dovedit a fi singurul outlet creativ pentru clienti si agentii. Aici nu exista guideline din afara, nu exista spotul de anul trecut la care sa faci un edit. Nu cred ca mai exista creativ sau marketing manager care sa nu inteleaga Internetul ca unic refugiu din fata tavalugului de adaptari”, declara Butnar. [Ce au invatat managerii din publicitatea online in primul an de criza]

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri