Cartile, jumatate din businessul de 75 de mil. euro

Cartile, jumatate din businessul de 75 de mil. euro“Sa nu ne duca cineva grija ca nu avem profit. Nimeni, inclusiv actionarul majoritar, nu ar investi pentru a ajunge la asemenea dimensiuni cu holdingul daca nu vedea lumina. Suntem mai bine decat ne asteptam, cu toata criza”, a declarat pentru Wall-Street Razvan Corneteanu (foto), presedinte si director executiv al Adevarul Holding.

Veniturile pentru anul fiscal 2009-2010 care se va termina la 31 martie sunt in jurul valorii de 75 de milioane de euro, iar pentru anul fiscal urmator managerul grupului de presa detinut de Dinu Patriciu estimeaza un avans al cifrei de afaceri cu 20%, pana la 90-100 de milioane de euro.

In anul calendaristic 2008, Adevarul Holding a avut afaceri de 27,1 milioane de euro si pierderi de 13,1 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.

Desi evita sa declare felia din cifra de afaceri detinuta, pe de o parte de vanzarile de ziare, reviste, carti si, pe de alta parte, din publicitate, Corneteanu afirma ca aproximativ jumatate din veniturile pe 2009, dar si cele asteptate pentru acest an sunt generate de carti.

De altfel, de astazi timp de 26 de saptamani editia de vineri a ziarului Adevarul se va distribui impreuna cu ghidurile turistice “National Geographic” .

Cu toate ca din noiembrie 2008, de cand cotidianul quality este insotit de diferite genuri de carti, vanzarile medii per aparitie ale publicatiei au crescut cu aproape 100.000 de exemplare vandute, managerul companiei de publishing spune ca saltul nu se datoreaza doar cartilor, iar suplimentele au rolul de a atrage atentia catre continutul ziarului.

“Vin unii si spun ca am ajuns la aceste vanzari datorita cartilor, dar noi am investit constant din toamna lui 2006 in produs. Sigur insa ca ne-am folosit de carti pentru a suna clopoteii asupra ziarului pe care il avem”, explica Corneteanu.

De la lansarea colectiei “100 de carti pe care trebuie sa le ai in biblioteca” in noiembrie 2008, cotidianul si-a crescut numarul de copii vandute de la 56.140 la 160.000 de ziare vandute in medie pe luna in decembrie 2009, conform datelor Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

In urmatoarea perioada vor fi lansate noi colectii, toate planurile pentru 2010 fiind deja finalizate, insa oficialul Adevarul nu a dezvaluit temele acestora din cauza concurentei.

“Bugetul de investitii este mai mic decat incasarile. Castigam foarte multi bani din aceste lucruri si daca vorbim de milioane investite este vorba si de mai multe milioane castigate. In carti investim mult. Pentru a ajunge la 20 de milioane de carti vandute trebuie sa tiparesti in jur de 24 de milioane si investitia este de cateva zeci de milioane de euro”, a adaugat Corneteanu.

Tot pentru dezvoltarea acestui business, grupul a deschis sapte librarii in diferite orase mari din tara si urmeaza sa mai deschida inca zece, dintre care sapte-opt in acest an. Pe de alta parte, compania a investit aproape jumatate de milion de euro in zece librarii volante care circula prin marile orase.

Cu toate ca adesea a fost cataloga tca o persoana care nu crede foarte mult in potentialul internetului, Corneteanu afirma ca trustul pe care il conduce investeste masiv in dezvoltarea online (cateva zeci de procente, daca nu se iau in considerare investiile in carti), iar 10% dintre cei circa 1.000 de jurnalisti din Adevarul Holding apartin diviziei online. Companiile din trust numara in jur de 1.500-1.600 de angajati.

Insa seful grupului de presa afirma ca reticenta catre online este cauzata de faptul ca veniturile nu sunt pe masura asteptarilor si nu vor ajunge prea curand la nivelul celor generate de print.

“Cifrele sunt intre 5-7% din incasarile pe presa si intervine socul si discrepanta pentru un proprietar. Nu inseamna ca nu investim puternic in internet, dar de aici si a spune ca in SUA si Marea Britanie veniturile din internet le depasesc pe cele din print si vom ajunge si noi acolo este drama lunga. Am intrebat daca a calculat cineva cate miliarde de clickuri ar trebui sa produca internetul din Romania ca sa ajunga la jumatate din cat produce presa. Cred ca un numar nerozonabil de clickuri pe care nu le va produce in urmatorii in cinci ani. Piata online va creste, dar mi-e teama ca nu va ajunge nici la jumatatea veniturilor din presa scrisa la finalul celor trei ani si jumtate care au mai ramas”, afirma Corneteanu.

In urma cu doi ani, presedintele Adevarul Holding declara pentru cotidianul Business Standard ca veniturile din internet nu vor ajunge nici in cinci ani la jumatate din cele ale presei scrise.

In ceea ce priveste evolutia pietei de publicitate pe segmentul print, el estimeaza ca in 2010 investitiile se vor mentine la nivelul lui 2009.

Corneteanu spune ca anul trecut investitiile in presa tiparita au fost mai mari decat cele 40 de milioane de euro evaluate de agentia Initiative Media, insa nu a oferit date suplimentare.



Listarea pe Bursa? Poate incepand cu 2012

Listarea pe Bursa? Poate incepand cu 2012Ambitia managerului nu se limiteaza la noi lansari de produse, majorarea veniturilor din distributie, publicitate ori inregistrarea unui anumit numar de cititori.

Seful companiei de media a lui Dinu Patriciu vrea sa listeze compania pe bursa de la Londra si pe cea de la Bucuresti, dar nu inainte ca produsele sa ajunga la maturitate, lucru despre care se poate discuta serios abia incepand cu 2012.

“Suntem pe drum. Vom face acest lucru dupa ce proiectele se vor maturiza, pentru ca este o aventura sa te duci pe bursa cu o entitate imatura. Cu anumite lucruri poate ca deja sa ajungem acolo, dar nu vrem sa le listam pe bucati, ci sa mergem cu tot holdingul, spune Corneteanu.

"Depinde si de numarul ideilor pe care le avem, pentru ca daca lansam noi produse vom astepta ca acestea sa creasca. Acum este momentul sa avem idei pentru ca lansam aceleasi produse cu mai putini bani. Odata cu revenirea economiei planurile s-ar putea schimba, dar nu avem o presiune existentiala in a ne duce pe bursa. Cam in doi ani se va pune problema serios”, adauga managerul.

Pe langa listarea pe bursa in urmatorii ani, seful Adevarul mai are alte planuri, dar ceva mai apropiate ca timp.

Printre acestea extinderea in Georgia, Bulgaria, Moldova, Ungaria si Serbia, unde compania se va dezvolta atat prin lansari proprii, dar si achizitii pe segmentul de presa scrisa.

Adevarul este prezent pe pietele externe din toamna 2008, cand a cumparat operatiunile Ringier din Ucraina, adica in special tabloidul Blik.

De la preluarea de catre trustul romanesc, cifra de afaceri a Free Media Ukraine, editorul Blik, s-a majorat de 12 ori dupa cum spune Corneteanu, desi nu ofera date concrete despre valoarea acesteia.

Totodata, cotidianul si-a alaturat suplimente pentru femei, bucatarie ori sanatate dupa modelul Click, insa spre deosebire de Romania, unde suplimentele tabloidului sunt oferite gratuit, in Ucraina se vand. Click este ziarul cu cele mai mari vanzari pe piata locala cu 200.637 de exemplare vandute in decembrie 2009, conform BRAT.

In urmatoarea perioada, Adevarul va adauga noi branduri pe aceasta piata atat prin lansari proprii, cat si prin achizitii.

Alt plan pentru 2010 este lansarea studiolui de productie TV si audio, prin care trustul va produce continut care va fi difuzat pe site-urile proprii, dar care ar putea fi totodata vandut altor companii de media cu televiziuni nationale ori locale.

“Vom putea oferi aceste lucruri realizate de noi si in loc sa scrie pe o banda <<Adevarul: X a declarat acest lucru>>, apare acea persoana, are sigla Adevarul TV in spate si asa impachetezi lucrurile astfel incat tu vei iesi foarte bine, iar televiziunea iese si ea bine. O alta varianta este sa vinzi toata emisiunea, dar acest lucru nu inseamna neaparat o tranzactie financiara, ci orice altceva, inclusiv promovare pentru cartile noastre, care tot bani inseamna”.

Desi nu a precizat valoarea exacta a investitiei in studioul de televiziune, Corneteanu a afirmat ca acesta este dotat cu tehnologie de inalta definitie. Singurul studio din Romania cu tehnologie HD este cel al stirilor Pro TV, postul de televiziune lansand studioul in toamna 2007, dupa o investitie de peste sase milioane de euro.

Cu toate ca investitiile par a fi importante, seful Adevarul spune ca productia TV nu va fi semnificativa ca procent in cifra de afaceri, businessul cel mare fiind reprezentat de carti.

Cea mai noua lansare: revista OK!

Cea mai noua lansare: revista OK!Cel mai nou produs lansat de holdingul lui Patriciu este editia revistei britanice de celebritati OK !, care apare pe piata de astazi, in Romania publicatia fiind un bilunar.

Primul numar are un tiraj de 75.000 de exemplare, iar Corneteanu estimeaza ca vanzarile acestuia vor ajunge la cel putin 50.000 de copii. Inca nu este stabilit un anumit tiraj, acesta urmand sa fie finalizat in functie de felul in care revista va fi primita de cititorii romani.

“Am cautat revista care se potriveste cel mai bine impachetarii si completarii unui continut pe care il vrem pentru Click si care sa nu poate fi copiat. Pentru ca in Romania marea provocare este sa faci ca lucrurile sa nu fie copiabile”, spune Corneteanu.

El nu a dorit sa spuna pretul licentei publicatiei, care este recunoscuta pentru exclusivitatile pe care le ofera, dar a precizat ca “nu este nimic spectaculos” in termeni de cost, importanta fiind ideea de a o lansa.

In strainatate revista este celebra pentru cateva articole exclusive precum publicarea primelor fotografii a copiilor lui Jenifer Lopez, pentru organizarea nuntii dintre David si Victoria Beckham sau pentru publicarea ultimelor imagini in viata cu Michael Jackson. O parte dintre astfel de exclusivitati sunt obtinute ca urmare a unui contract prin care revista plateste o suma de bani vedetei respective.

Un altfel de buget este prevazut si in planul de afaceri al Adevarul, Corneteanu spunand ca deja este in discutii pentru unele evenimente “cu totul speciale care pot ridica Romania in picioare”.

Dupa cum spune redactorul-sef al OK! Elena Stoichita (28 de ani) revista va cuprinde atat continut international cat si local, textele traduse fiind in general paginile de exclusivitati.

De altfel accesul la continutul produs de toate editiile straine este si unul dintre principalele lucruri pe care se bazeaza Stoichita atunci cand este vorba despre diferentierea de competitori precum Viva, Story ori Beau Monde.

Managerul a adaugat ca revista a fost bine primita de agentiile de media si ca aceasta va aduce un mare plus companiei mai ales in combinatie cu tabloidul Click.

In promovarea revistei pe televiziune si radio se investesc cateva sute de mii de euro, in acest an bugetul de marketing pentru toate publicatiile trustului fiind de cateva milioane de euro.

Revista OK! a fost lansata in 1993 in Marea Britanie, iar in prezent are 21 de editii locale si peste 37 de milioane de cititori in toata lumea.