1 / 6

Televizoarele clasice, jumatate din aparatele vandute in 2009

Dupa ce Romania a gustat experienta 3D la cinema, cu productii precum Avatar, Alice in Tara Minunilor sau Confruntarea Titanilor, in ultima luna cei mai mari producatori de televizoare la nivel mondial au lansat sau au anuntat ca vor lansa televizoare si alte echipamente 3D si pe piata locala.

Desi deocamdata sunt mai putin de cinci titluri de productii 3D disponibile in Romania, iar pretul televizoarelor incepe de la 2.000 de euro, producatorii sunt foarte optimisti si unii dintre ei estimeaza ca aceasta tehnologie va deveni un produs mass-market in urmatorii trei ani.

De asemenea, companiile din zona de continut se pregatesc deja de primele teste 3D, iar in ultima saptamana a fost lansata si prima reclama tridimensionala.

„Cred ca 3D-ul va avea in Romania impactul telefoniei mobile. Nimeni nu se astepta ca telefonia mobila sa aiba asemenea succes si acum am ajuns la o penetrare de peste 100% (n.red. 134% la sfarsitul lui iunie 2009). Va avea o influenta foarte mare, insa este greu de spus cand se va intampla asta. Avem deja televiziunea de inalta definitie (HD), iar cu siguranta urmatorul pas este tehnologia 3D”, spune Radu Teodorel, director Licente, Control si Digitalizare in cadrul Consiliului National al Audiovizualului (CNA).

Cu toate ca pentru a avea 3D este nevoie intai de televiziune HD, deocamdata doar trei operatori ofera astfel de servicii: UPC Romania, Romtelecom si operatorul Ines Group, ultimul dintre ele prin tehnologia IPTV, cu acoperire doar in Capitala si orasul Voluntari.

De exemplu, UPC a lansat televiziunea de inalta definitie in toamna, iar in februarie avea in jur de 7.000 de clienti in circa 30 de orase. Pe de alta parte, Romtelecom ofera din decembrie programe HD in zece orase, dar prin serviciile de televiziune prin protoculul de internet (IPTV), adica o tehnologie prin care televiziunea livrata pe internet permite utilizatorilor sa selecteze, inregistreze si vizioneze programele oricand doresc.

Ce succes poate avea 3D-ul in contextul in care deocamdata in doar 10% din cele 7,5 milioane de gospodarii din Romania exista televizoare cu ecran plat, adica un LCD ori o plasma pe care sa poate vedea programe in format de inalta definitie?

„Serviciile premium de tipul televiziunii HD, celei tridimensionale (3D), video la cerere (VoD) ori televiziunea prin protocolul de internet (IPTV) sunt facilitati oferite consumatorilor doar pentru diferentiere, dar care nu vor deveni foarte curand accesibile romanilor cu venituri medii”, afirma Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC), la un eveniment organizat de curand de publicatia Broadband TV News.

Desi managerii producatorilor de televizoare prezenti pe piata locala se bazeaza pe faptul ca romanii sunt pasionati de tehnologie, televizoarele cu tub catodic au insemnat anul trecut aproape jumatate din cele un milion de televizoare vandute in Romania. Astfel, tara noastra este printre ultimele ultimele tari europene in ceea ce priveste penetrarea televizoarelor cu ecran plat conform datelor companiei de cercetare GFK Romania.

De altfel, datele pe luna februarie arata ca 44% din televizoarele vandute au fost cele traditionale, 53% - LCD-uri, iar plasmele, aparate care costa peste 2.000 de lei, au insemnat doar 3% din exemplarele vandute.

“Piata din Romania va creste semnificativ, iar pana in 2012-2013 televizoarele cu ecran plat de tip HD ready si Full HD vor ajunge la 50% din piata”, declara in octombrie Iulia Florea, director de relatii cu clientii si vanzari in cadrul UPC Romania.

In acest context, cat se asteapta producatorii sa vanda in materie de televizoare 3D?

Aproximativ 3.000 de unitati vandute in 2010, dintre care in jur de 1.000 sa fie cele Panasonic, afirma in aprilie Bogdan Gheorghiu, directorul de marketing al Panasonic Romania. Compania japoneza va lansa in mai modelul Viera VT20 cu diagonala de 50 de inch la un pret de 10.000 de lei.

Pe de alta parte, competititorii de la LG, care alaturi de cei de la Samsung au adus primele televizoare 3D pe piata locala, se asteapta ca in acest an sa comercializeze cateva sute de exemplare, dupa cum afirma Sorin Spinu, director de vanzari pe categoria Home Entertaiment la LG Romania

Astfel, cele cateva mii de unitati de televizoare 3D ar putea duce la o piata de cel putin 6 milioane de euro
in acest an, in contextul in care anul trecut cele aproximativ un milion de exemplare vandute au format o piata de televizoare de 195 milioane euro, conform unor calcule Wall-Street pe baza afirmatiilor oficialului Panasonic Romania. In 2009, aproximativ 450.000 de televizoare dintre cele circa un milion vandute au fost fost reprezentate de produsele cu ecran plat, dupa cum spune Bogdan Gheorghiu.

Daca anul trecut piata de televizoare a scazut cu 28%, in acest se asteapta o crestere cu circa 5-10% a vanzarilor, dupa cum afirma reprezentantii LG si Panasonic.

De altfel, tocmai vanzarile de produse precum televizoarele 3D si ramele digitale vor face ca piata de electronice si IT sa nu mai scada, ci sa stagneze sau chiar sa creasca usor fata de nivelul de 1,4 miliarde de euro atins in 2009, dupa cum afirma Ciprian Hatneanu, retail&technology director in cadrul GFK Romania.

Sistemele 3D sunt in general formate din televizor 3D (2000-2.500 de euro), blu ray player (300-600 de euro) si ochelari 3D (in jur de 150 de euro perechea).




Sursa: GFK

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri