1 / 3

Marketerii: Vor scadea preturile media si fee-urile agentiilor

Chiar daca nu au anuntat inca taieri de bugete, advertiserii - marile companii care investesc in publicitate - au inceput sa discute efectele pe care majorarea TVA de la 19 la 24% le va avea asupra consumului.

“In acest moment, putem vorbi doar de efecte indirecte, generate de scaderea consumului, ceea ce poate duce la ajustari de bugete. Insa, credem ca sunt la fel de posibile atitudini indraznete ale clientilor ceea ce duce implicit la investitii mai mari”, spune Stefan Iordache, COO al grupului de comunicare Leo Burnett.

In cazul FMCG (principalii investitori in publicitate, alaturi de telecom), scaderea consumului va afecta intreaga piata, este de parere Doron Zilberstein, vicepresedinte de marketing al producatorului de bere URBB. “Principalul efect se va resimti la toamna, cand parintii isi vor trimite copiii la scoala, iar mancarea va fi mai scumpa. In urmatoarele doua luni nu va avea un impact puternic – oamenilor le ia timp sa realizeze”, spune el.

Isi va ajusta URBB bugetul de marketing pentru a preintampina aceasta scadere a consumului? “In general, investitiile in marketing se ajusteaza in functie de cerere. Vorbesc la modul general, planurile noastre de marketing sunt gandite pe termen lung”, spune Zilberstein.

Grant McKenzie (foto), vicepresedinte de marketing la Ursus Breweries, sustine ca Ursus nu intentioneaza sa-si ajusteze bugetul de marketing pentru 2010. Cu siguranta majorarea TVA-ului va avea efecte negative, insa marketerul se asteapta ca agentiile si furnizorii de spatiu media sa-si scada preturile.

“Sunt trei componente de cost principale in aceasta piata: fee-ul de agentie, costurile de productie si media. Dintre acestea, costurile de productie sunt fixe, nu prea au cum sa scada. Dar vor scadea fee-urile si media”, explica el.

Cat despre masura in care va scadea consumul in Romania, este foarte dificil de estimat. In cazul berii, daca in iulie-august va fi cald si vreme buna, oamenii vor uita de TVA si vor bea bere, spune managerul. Daca va ploua, ca in ultimele zile, vor bea mai putin. “Exista o serie de factori care influenteaza consumul de bere. Romania a fost cea mai greu de anticipat piata din regiune in ultimii 5 ani”.

Cat despre cealalta categorie importanta de advertiseri, companiile din telecom, jucatorii chestionati de Wall-Street au refuzat sa comenteze efectele pe care majorarea TVA le va avea asupra bugetelor lor de marketing. Vodafone ne-a trimis o declaratie generala a CEO-ului Liliana Solomon pe aceasta tema: "Cu siguranta, cresterea TVA va avea un impact asupra preturilor la nivelul intregii economii, in conditiile in care consumatorii vor avea mai putini bani la dispozitie. Pentru noi, prioritatea este sa gasim solutii prin care sa ne sustinem clientii in aceasta perioada dificila, si, in acelasi timp, sa ne eficientizam in continuare business-ul.”

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri